25 квітня Сихівським районним судом Львова під головуванням судді Єллі Радченко було проголошено рішення, яким задоволено позов екс-журналіста комунальної газети Віктора Чарномського, керівника громадської організації "Вартові закону України" до Пенсійного фонду щодо нарахування та виплати пенсії, якої він був незаконно позбавлений на підставі сумнозвісного закону від квітня 2015 р.
Нагадаємо читачам, що Кабміном Арсентія Яценюка торік був внесений в парламент проект закону, який повністю позбавляв пенсійного забезпечення державних службовців та прирівняних до них осіб, у тому числі, нотаріусів державних наторіальних контор, працівників державних банків, а також журналістів комунальних та державних засобів масової інформації… Верховна Рада закон ввела в дію на обмежений термін - з 1 квітня по 31грудня 2015р. Одночасно з прийняттям цієї норми ВРУ запропонувала уряду підготувати новий закон стосовно врегулювання спецпенсій. За чинним на той час порядком громадянам, які досягли пенсійного віку і відносилися до названих вище категорій, пенсія нараховувалася у розмірі 80% від середнього заробітку. В той же час на загальних засадах пенсія становила 60%.
У серпні 2015 р. Віктор Чарномський вже отримав рішення суду першої інстанції, яким його позов до Пенсійного фонду був задоволений, однак апеляційний суд вердикт районного суду скасував на користь Пенсійного фонду. Вищий адміністративний спеціалізований суд касаційну скаргу журналіста до розгляду не прийняв, однак 17 березня цього року скаргу прийняв до розгляду Європейський суд з прав людини.
Як переконаний сам Віктор Чарномський, рішення вищих вітчизняних судів були політичними, а не юридичними. На підтвердження своєї позиції журналіст насамперед посилається на ст. 22 Конституції України (При прийнятті нових законів або внесенні змін до чинних законів не допускається звуження змісту та обсягу існуючих прав і свобод.) та інші норми права, рішення Конституційного суду України з аналогічних правовідносин та низку рішень суду з прав людини у Стразбурзі, що також винесені на користь громадян чиї права були порушені в нашій державі.
У березні правозахисник знову звернувся до суду з позовом про виплату пенсії, однак змінив дату, суму та підстави якими обґрунтував скаргу. Поштовхом для цього було рішення Дніпропетровського апеляційного суду та ухвали Вищого адміністративного спеціалізованого суду, яким визнано незаконними дії Пенсійного фонду щодо не виплати пенсій працючим держслужбовцям та прирівняним до них особам. Судами встановлено, що закон, яким було позбавлено вище названих громадян пенсійного забезпечення, втратив чинність з першого червні 2015р., оскільки Кабмін не представив нового закону про спецпенсії для розгляду ВРУ. З цього моменту спецпенсії в нашій державі – скасовані, водночас нема підстава не виплачувати пенсії цім категоріям працівників.
Текст позовної заяви Віктора Чарномського надаємо нижче. Повне рішення суду буде виготовлено в четвер – 28 квітня 2016р.
ВИЩИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД УКРАЇНИ
У Х В А Л А
26 серпня 2015 року м. Київ К/800/38456/15
Суддя Вищого адміністративного суду України Кочан В.М., розглянувши матеріали касаційної скарги Управління Пенсійного фонду України в Індустріальному районі м. Дніпропетровська на постанову Дніпропетровського апеляційного адміністративного суду від 19.08.2015р. у справі за позовом ОСОБА_1 до Управління Пенсійного фонду України в Індустріальному районі м. Дніпропетровська про визнання дій протиправними та зобов'язання вчинити дії,
В С Т А Н О В И В:
Постановою Індустріального районного суду м. Дніпропетровська від 23.06.2015р. в задоволенні позову відмовлено. Відмовляючи в задоволенні позову, суд першої інстанції виходив з того, що позивач працює на посаді державного службовця та отримує пенсію як інвалід з дитинства ІІІ групи відповідно до Закону України "Про загальнообов'язкове державне пенсійне страхування". В силу вимог пункту 12 Розділу І Закону України "Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо пенсійного забезпечення" від 02.03.2015р. № 213-VIII тимчасово, у період з 1 квітня 2015 року по 31 грудня 2015 року, позивач немає права на отримання вищезазначеної пенсії, оскільки вона працює на посаді, яка дає право на призначення спеціальної пенсії, передбаченої Законом України "Про державну службу".
Постановою Дніпропетровського апеляційного адміністративного суду від 19.08.2015р. скасовано постанову суду першої інстанції та задоволено частково. Зобов'язано відповідача відновити з 01.06.2015р. виплату позивачу пенсії, призначеної відповідно до Закону України "Про загальнообов'язкове державне пенсійне страхування". В решті позову відмовлено.
Вирішуючи спір та скасовуючи постанову суду першої інстанції, суд апеляційної інстанції виходив з того, що пунктом 5 Розділу III Прикінцевих положеннях Закону України "Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо пенсійного забезпечення" від 02.03.2015р. № 213-VIII передбачено, що у разі неприйняття до 1 червня 2015 року закону щодо призначення всіх пенсій, у тому числі спеціальних, на загальних підставах з 1 червня 2015 року скасовуються норми щодо пенсійного забезпечення осіб, яким пенсії/щомісячне довічне грошове утримання призначаються відповідно до законів України "Про державну службу", "Про прокуратуру", "Про судоустрій і статус суддів", "Про статус народного депутата України", "Про Кабінет Міністрів України", "Про судову експертизу", "Про Національний банк України", "Про службу в органах місцевого самоврядування", "Про дипломатичну службу", Податкового та Митного кодексів України, Положення про помічника-консультанта народного депутата України.
Враховуючи те, що з 01.06.2015р. для позивача як державного службовця скасовано норми, що передбачають право на призначення їй пенсії відповідно до Закону України "Про державну службу", апеляційний суд дійшов висновку, що відсутні правові підстави для припинення виплати позивачу пенсії по інвалідності.
У касаційній скарзі Управління Пенсійного фонду України в Індустріальному районі м. Дніпропетровська посилається на незаконність та необґрунтованість прийнятого судом апеляційної інстанції рішення, просить постанову суду апеляційної інстанції скасувати та залишити в силі постанову суду першої інстанції.
Відповідно до положень п. 5 ч. 5 ст. 214 Кодексу адміністративного судочинства України суддя-доповідач відмовляє у відкритті касаційного провадження у справі, якщо касаційна скарга є необґрунтованою і викладені в ній доводи не викликають необхідності перевірки матеріалів справи.
Виходячи зі змісту касаційної скарги та оскаржуваного судового рішення, ця касаційна скарга є необґрунтованою, а викладені в ній доводи не викликають необхідності перевірки матеріалів справи, оскільки заявник не наводить переконливих доводів, які б давали підстави вважати, що суд апеляційної інстанції неправильно застосував норми матеріального або процесуального права.
Керуючись ст.ст. 211, 213, ч. 5 ст. 214 Кодексу адміністративного судочинства України,
У Х В А Л И В:
Відмовити у відкритті касаційного провадження за касаційною скаргою Управління Пенсійного фонду України в Індустріальному районі м. Дніпропетровська на постанову Дніпропетровського апеляційного адміністративного суду від 19.08.2015р. у справі за позовом ОСОБА_1 до Управління Пенсійного фонду України в Індустріальному районі м. Дніпропетровська про визнання дій протиправними та зобов'язання вчинити дії.
Матеріали касаційної скарги повернути особі, яка подала касаційну скаргу.
Ухвала набирає законної сили з моменту її прийняття і не підлягає оскарженню.
Суддя В.М. Кочан
Сихівському р-му суду м. Львова
Вул. Чоловського, 2 інд. 79018
позивач: Чарномський Віктор Леонардович
вул. Герцена, 2/3 м. Львів інд.79005
відповідач:
Управління Пенсійного фонду
Галицького району м. Львова
Пр.Ч. Калини, 35 м. Львів інд.79070
ПОЗОВНА ЗАЯВА
Я, Чарномський Віктор Леонардович 24 грудня 1953 року народження, працював на посаді заступника редактора КП "Редакція газети ЛМР "Ратуша", відповідно до Закону України "Про загальнообов’язкове державне пенсійне страхування”, КЗпПУ, з січня 2014р. маючи необхідний трудовий стаж, отримував пенсію за віком призначену на загальних умовах.
Згідно ЗУ "Про загальнообов’язкове державне пенсійне страхування" ст. 47 виплата пенсій: "Пенсії виплачуються без урахування одержуваної заробітної плати (доходу, або пенсійних виплат з накопичувальної системи пенсійного страхування чи пенсійних виплат із системи недержавного пенсійного забезпечення".
Верховна Рада України прийняла Закон України, на підстав якого, мене з квітня 2015р., взагалі позбавлено пенсійного забезпечення (відповідь Управління пенсійного фонду в Галицькому р-ні - додаток). Таким чином, мене позбавлено соціальної гарантії у вигляді пенсійного забезпечення, оскільки (на думку держслужбовців пенсійного фонду) я на той час працював заступником редактора г-ти ЛМР "Ратуша" та прирівняний до держслужбовця. Таким чином порушена ст.ст. 22, 58 Конституції України, якими мені гарантовано" Конституційні права і свободи гарантуються і не можуть бути скасовані. При прийнятті нових законів або внесенні змін до чинних законів не допускається звуження змісту та обсягу існуючих прав і свобод".
За таких обставин, у разі необхідності зупинення дії законів, внесення до них змін і доповнень, визнання їх нечинними мають використовуватися окремі закони, якими були б внесені зміни до Конституції України.
Також, в законодавстві що регулює правовідношення за спірний період, зазначаю:
Як встановлено абзацом 2 частини 1 статті 47 Закону України «Про загальнообов'язкове державне пенсійне страхування» (далі - Закон № 1058) в редакції, яка чинна з 01.04.2015 р., тимчасово, у період з 1 квітня 2015 року по 31 грудня 2015 року: у період роботи особи (крім інвалідів I та II груп, інвалідів війни III групи та учасників бойових дій, осіб, на яких поширюється дія пункту 1 статті 10 Закону України "Про статус ветеранів війни, гарантії їх соціального захисту") на посадах, які дають право на призначення пенсії або щомісячного довічного грошового утримання у порядку та на умовах, передбачених законами України "Про статус народного депутата України"; "Про державну службу"; "Про прокуратуру"; "Про судоустрій і статус суддів", пенсії, призначені відповідно до цього Закону, не виплачуються.
У період роботи на інших посадах/роботах пенсія, призначена особі відповідно до цієї статті (крім інвалідів I та II груп, інвалідів війни III групи та учасників бойових дій, осіб, на яких поширюється дія пункту 1 статті 10 Закону України "Про статус ветеранів війни, гарантії їх соціального захисту"), розмір якої перевищує 150 відсотків прожиткового мінімуму, встановленого для осіб, які втратили працездатність, виплачується в розмірі 85 відсотків призначеного розміру, але не менше 150 відсотків прожиткового мінімуму, встановленого для осіб, які втратили працездатність.
Відповідач вважає, що оскільки позивач працює на посаді, яка дає право на призначення пенсії відповідно до Закону України «Про державну службу», то в період з 1 квітня по 31 грудня 2015 року пенсія, призначена згідно з Законом № 1058 - не виплачувалася.
Однак зазначаю, що станом на 1 квітня 2015 року посада, на якій працює позивач, дійсно, давала право на призначення пенсії в порядку та на умовах, передбачених Законом України «Про державну службу», у зв'язку з чим відповідачем виплату пенсії позивачу було припинено.
Разом з тим, відповідно до пункту 5 розділу ІІІ «Прикінцеві положення» Закону України «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо пенсійного забезпечення» від 02.03.2015 року № 213-VIII (далі - Закон № 213) у разі неприйняття до 1 червня 2015 року закону щодо призначення всіх пенсій, у тому числі спеціальних, на загальних підставах з 1 червня 2015 року скасовуються норми щодо пенсійного забезпечення осіб, яким пенсії/щомісячне довічне грошове утримання призначаються відповідно до законів України "Про державну службу", "Про прокуратуру"; "Про судоустрій і статус суддів"; "Про статус народного депутата України"; "Про Кабінет Міністрів України"; "Про судову експертизу", ; "Про Національний банк України", ; "Про службу в органах місцевого самоврядування", ; "Про дипломатичну службу", Податкового та Митного кодексів України, Положення про помічника-консультанта народного депутата України.
Вказаний в пункті 5 розділу ІІІ «Прикінцеві положення» Закону № 213 закон щодо призначення всіх пенсій, у тому числі спеціальних, на загальних підставах до 1 червня 2015 року не прийнятий, у зв'язку з чим з вказаної дати втратили чинність, зокрема, норми Закону України «Про державну службу» щодо пенсійного забезпечення і відповідно пенсії за цим Законом не призначаються.
В теперішній час особам, які підпадають під дію Закону України «Про державну службу», пенсія призначається відповідно до Закону України «Про загальнообов'язкове державне пенсійне страхування».
Таким чином, з 1 червня 2015 року посада, на якій працював позивач, не дає права на призначення пенсії в порядку та на умовах, передбачених Законом України «Про державну службу», у зв'язку з чим передбачені ч. 1 ст. 47 ст. 54 Закону № 1058 підстави для невиплати позивачу пенсії, призначеної відповідно до цього Закону, відпали, і з 1 червня 2015 року перешкоди для виплати позивачу вказаної пенсії відсутні.
З огляду на вказане, слід визнати наступне:
З 1 червня 2015 року виплата пенсії, припиненої позивачу відповідно до Закону № 1058, підлягає відновленню у зв'язку з відсутністю підстав для її невиплати. При цьому є однозначним, що поновити права та інтереси позивача іншим шляхом ніж відновлення виплати цієї пенсії неможливо.
За таких обставин, прошу суд прийти до висновку, що нарахування пенсії з 01 червня 2015р. було припинено протиправно, а тому пенсія повинна бути нарахована та проведена індексація втрачених доходів громадян у зв’язку з її незаконною невиплатою, де індексація повинна бути проведена у користь позивача на час набрання рішенням суду законної сили.
На підставі викладеного, керуючись ст. ст. 8, 19, 22, 48, 55, 58, 64, 92, 95, 124, 147 Конституції України, ст. 256 КЗпПУ, ст. 47 Закону України «Про загальнообов'язкове державне пенсійне страхування», Закону України “Про державну підтримку засобів масової інформації та соціальний захист журналістів”, п.2,4 ст.16ЦКУ, ст. ст. 8, 9, 10, 11, 159, 160, 195, 198, 202, 205, 206 Кодексу адміністративного судочинства
ПРОШУ СУД:
Визнати дії відповідача неправомірними.
Зобов'язати відповідача нараховувати мені невиплачену щомісячну соціальну державну пенсію, відповідно до Закону України «Про загальнообов'язкове державне пенсійне страхування».
Провести індексацію втрачених доходів, у зв’язку з затримкою та не виплатою пенсій з вини відповідача, на час набрання рішенням суду законної сили.
Судові витрати, у разі задоволення позову, покласти на відповідача
Судовий збір, оскільки позов поданий згідно трудового законодавства ст. 256 КЗпПУ та згідно ч.1 ст.1 ЗУ "Про судовий збір" прошу не стягувати.
Додатки:
1. Копія позовної заяви.
2. Копія паспорта; Копія ідентифікаційного коду; Копія пенсійного посвідчення - 2єкз.
3. Копія відповіді пенсійного фонду 2єкз.
4. копія рішення апеляційного суду згідно з випискою з ЄДР судових рішень; копія ухвали суду касаційної інстанції згідно з випискою ЄДР судових рішень 2єкз.
"02" березня 2016р.
Підпис: В. Чарномський.