Лише двоє підприємців скористались на Львівській митниці послугами "Єдиного вікна" - системи, яка з 1 серпня мала спростити оформлення митних процедур. Митники вважають, що на звикання до нововведень потрібен час.
З 1 серпня життя підприємців, що контактують із митними органами для оформлення експортно-імпортних операцій, мало стати дещо легшим завдяки появі "Єдиного вікна". Йдеться про автоматизовану систему обміну даних, яку запустили для пришвидшення митних процедур та запобігання корупції при митному огляді. "Підприємцю тепер не потрібно подавати документи окремо до кожного з контролюючих органів: митників, санітарних чи ветеринарних лікарів, як було раніше", - пояснює начальник управління організації митного контролю Львівської митниці Державної фіскальної служби України Ігор Каламуняк.
При цьому, на ухвалення рішень контролюючим органам дається лише чотири години від часу подачі документів. У разі відсутності заперечень за цей час, застосовується принцип "мовчазної згоди", тобто система автоматично вважатиме, що контроль пройдений. Раніше таких часових рамок не було. Далі, якщо митники чи санітарні лікарі все-таки захочуть оглянути товар, вони призначити єдиний для всіх служб час, а не як раніше, - коли хто хоче. "Підприємцю, щоб зареєструватись у цій системі потрібно лише подати електронні копії своїх документів з електронним підписом", - додає Каламуняк.
Однак, виявилось, що інтерес у підприємців до нововведень поки невеликий. Сергій Рябов, який оформляв митні документи для інвестиційної компанії з Чехії, ризикнув. І звернувся в "Єдине вікно". Але там на нього очікував сюрприз. Паперові документи таки довелось доносити. "Фітосанітарна служба мені каже: добре, що ти нам приніс все в електронній формі, але ми весь документообіг ведемо у своїй внутрішній програмі. І нам для цього потрібні паперові носії. Такі норми у них визначені законодавчо", - нарікає бізнесмен.
Поруч із "Єдиним вікном" діє і старий паперовий спосіб подачі документів. Тому бізнес переважно продовжує користуватись старою схемою. Як от підприємець Василь, який просив не називати свого прізвища. До "Єдиного вікна" він поки не поспішає, бо не вірить, що щось зміниться: "Мені однаково доведеться "домовлятися", щоб мій товар швидше оглянули, а не "маринували" на сонці кілька діб. За це платити треба, як і колись", - стверджує він.
Раніше чіткого обмеження в часі для огляду товару не було. Тепер для цього дають 24 робочі години, або три дні. Таким чином, перевірити товар можуть в перш годину-дві, а можуть і через два дні.
Низький інтерес підприємців до нововведення на митниці - це страх перед новим, вважають оглядачі. "В нас бізнес боїться експериментувати з новими процедурами. І поки всі сусіди збоку не сказали: це - перевірено, це - нормально, - будуть робити по-старому", - каже представник "Європейської бізнес асоціації" Антон Подільчак. Він наголошує, що "Єдине вікно" - крок вперед. "Якщо якийсь митник, чи санлікар матиме якесь упередження до підприємця, це потім можна буде оскаржити. Розв'язувати такі проблемні питання буде легше, бо все буде зафіксовано на системному рівні, а не десь в папірцях різних служб",- пояснює Подільчак.
Не особливо переймаються відсутністю натовпів підприємців біля "Єдиного вікна" і на митниці. Кажуть, що така ж практика була з електронними митними деклараціями. "В 2014-му, коли ми це тільки запроваджували, також було тільки двоє охочих подавати документи в такий спосіб, нині таких - 99 відсотків", - констатує начальник управління організації митного контролю на Львівській митниці Ігор Каламуняк.