У Львові на площі Ринок, 3 з кам’яниці Вільчківських зникли автентичні скульптурні композиції. Їх намагаються замінити на сурогат, називаючи це «копіями». Де поділися скульптури «Геніїв», які прикрашали балкон другого поверху кам’яниці, – невідомо. Про це в коментарі Гал-інфо 6 квітня розповіла начальник архітектурно-реставраційної майстерні інституту "Укрзахідпроектреставрація" Лідія Горницька.
«Слово «копія», яке вживають чиновники Львівської міської ради, є неправильним в трактуванні архітектурного ансамблю пам’яток в центральній частині Львова», - зауважила вона.
За словами Лідії Горницької, ще у 2007 році інститут "Укрзахідпроектреставрація" опрацював проект реставрації фасаду і дахів кам’яниці на площі Ринок, 3 на замовлення УКБ ЛМР.
Тоді ж було визначено стан скульптур, які належали до скульптурної групи і були цільними з архітектурою фасаду кам’яниці.
Тоді ж реставратори-експерти разом із київськими колегами дали експертне заключення, що скульптури підлягали реставрації на місці, а це означало, що їх не потрібно було демонтувати.
Це стосується і скульптури "Глорія", і скульптур «Геніїв». Окрім того, за словами Лідії Горницької, реставрація скульптур без демонтажу обійшлася б значно дешевше.
Фото Лідії Горницької. Оригінал скульптури "Глорія".«Там були усі можливості провести реставраційно-консерваційні роботи на місці, без демонтажу скульптур. Однак тоді Лілія Онищенко (начальник управління охорони культурної спадщини Львівської міської ради, - ред.) майже одноосібно прийняла рішення про демонтаж скульптур. Тоді в коментарях вона розповідала, що скульптури будуть передані в музей скульптури Львова. Де є такий музей? Вартість цих робіт, із демонтажем та встановленням риштування для демонтажу, становила 168 тис грн. Станом на той час це було суттєве збільшення витрат на реставрацію», - наголосила Лідія Горницька.
Фото Сергія Бобри, Гал-інфо. Встановлена копія скульптури.За її словами, скульптуру «Глорія» перевезли на скульптурну фабрику.
«Там її розчленували і почистили у варварський спосіб. Після цього вона так і стояла там, аж згодом її забрали до музею Пінзеля. На кам’яниці встановили копію скульптури», - сказала вона.
Що стосується скульптур «Геніїв», то Лідія Горницька зазначила: «Права скульптура дійсно не підлягала реставрації. Я згідна, що там була потреба у копії, адже погодні умови майже знищили скульптуру. Натомість ліва скульптура була в кращому стані і там можна було на місці проводити реставраційні роботи. Яка їхня подальша доля я не знаю. Знаю тільки, що вони теж були в музеї Пінзеля, але згодом їх забрали. Де поділися автентичні скульптури, я не знаю».
Зниклі "Генії".Лідія Горницька додала, що спосіб, у який провели демонтаж скульптур, був незаконним.
«Згідно із чинним законодавством України, будь-яке переміщення пам’яток, які занесені до національного реєстру, можуть відбуватися лише за згодою Кабміну. Лілія Онищенко якось заявила, що потрібно демонтувати усі скульптури на площі Ринок, бо вони в поганому стані. Але хто поїде дивитися на сурогати? Люди їдуть до Львова, щоб побачити автентичну архітектуру. Все це делітантський та варварський метод», - сказала Лідія Горницька.
Фото Сергія Бобри, Гал-Інфо. Балкон без "Геніїв".Окрім того, за словами експерта, зауваження є і до хостелу, який розміщений у цій кам’яниці. Вона наголосила, що в залі, де власники маєтку влаштовували забави, тепер стоять нари, автентичний вигляд зали втрачено, зруйновані унікальні барокові ставні.