У проведенні всеукраїнського опитування на місцевих виборах, яке анонсував Президент України Володимир Зеленський, немає маніпуляції та впливу на вибори. Проте все залежить від організації опитування та формулювання запитань.
Про це журналісту УНН розповіли соціологи Володимир Паніотто та Андрій Єременко.
На запитання, чи не має маніпуляції та впливу на вибори проведення всеукраїнського опитування 25 жовтня, Паніотто відповів: “Я вважаю, що, в принципі, такого впливу немає, багато країн проводять опитування під час виборів, але це залежить від того, як це організовано та яким чином буде формулюватися запитання. Якщо воно нейтральне, то такого впливу не буде”.
Паніотто наголосив, що його непокоїть те, що немає закону, як це буде проводитися.
“Мене непокоїть те що, по-перше, немає закону, як це буде проводитися, і я не знаю методології. По-друге, я кожні два роки пишу статтю щодо закону про референдум, і всі варіанти закону, які були, це, настільки я розумію, третій закон, ніде не сказано, яким чином формулюються запитання, яка процедура його формулювання, яка комісія це робить, чи там є експерти соціології. Нічого такого немає. Там дуже детально є про те, яким чином формуються комісії, як доставляються бюлетені...все передбачено, а головне питання, як формулюються запитання референдуму не визначено”, — розповів соціолог.
На уточнююче запитання, як можна маніпулювати запитаннями, Паніотто відповів: “Кількістю варіантів відповідей, запитання мають бути збалансованими й кількість варіантів позитивних відповідей має бути однакова з негативними. Головне, щоб запитання було нейтральним. Наприклад, на референдумі, який проводився з приводу підтримки Радянського Союзу, фактично, перша половина запитань була агітацією”.
Соціолог і політтехнолог Андрій Єременко також заявив, що у проведенні опитування на місцевих виборах немає маніпуляції.
“У проведенні опитування точно немає маніпуляції, а в оприлюдненні може бути і питання в тому, що саме буде оприлюднено, й там вже можна буде дивитися є там маніпуляція чи ні...”, — сказав Єременко.
За його словами, є цілий напрямок агітацій, які називаються формуючі опитування.
“Використовуються в принципі для того , щоб донести якусь інформацію, наприклад, чи подобається вам, що фірма такого то кандидата відремонтувала міст?...”, — розповів Єременко.
Соціолог наголосив, що є можливість маніпулювати самою анкетою.
“Коли це соціологія, то ми намагаємося максимально зробити так, щоб перше запитання не впливало на друге, а коли це робиться з метою агітації, то анкета компонується таким чином, що воно впливає”, — сказав Єременко.