Звіт, підготовлений громадською спілкою «Освіторія» та дослідницькою агенцією Fama, висвітлює нагальні проблеми в українській освітній системі та окреслює майбутні потреби у вчительських кадрах.
Документ охоплює основні тенденції, труднощі, що постали перед педагогічною спільнотою, та необхідні реформи для забезпечення стабільності галузі до 2030 року.
За даними дослідження, на початок 2023-2024 навчального року в школах України працює приблизно 392,7 тисяч педагогічних працівників, з яких 282,1 тисячі безпосередньо залучені до навчання учнів. Однак тривожним сигналом є постійне скорочення числа вчителів. Найбільші втрати відчулися після початку повномасштабного вторгнення, яке за останні два роки призвело до зменшення кількості педагогів на 12%. Якщо в 2018 році в українських школах працювало близько 337,5 тисяч вчителів, то на сьогодні ця цифра знизилася до 282,1 тисячі.
Вікова структура вчителів демонструє ще одну проблему — значне старіння педагогічного складу. На сьогодні тільки 10% вчителів в Україні молодші 30 років, тоді як 30% педагогів — віком від 55 років і старше. Середній вік українського вчителя становить близько 45 років. Якщо ця тенденція збережеться, країна може зіткнутися з серйозною нестачею вчителів у найближчі роки, оскільки лише трохи більше половини педагогів (58%) планують залишатися в професії до 2030 року. Цікаво, що молодші педагоги менш задоволені умовами праці, ніж їхні старші колеги, і це значною мірою впливає на їхнє бажання залишатися в професії.
Львівська область стала лідером за кількістю педагогів, обігнавши навіть столицю: тут працює 24,6 тисячі вчителів проти 18 тисяч у Києві. При цьому, попри загальну чисельність вчителів у регіоні, Львівщина також стикається з браком молодих кадрів. Професія вчителя у регіоні залишається значною мірою «віковою», і є побоювання, що при збереженні нинішніх умов нових педагогів буде залучати дедалі важче.
Ще однією проблемою є низький рівень задоволеності умовами праці серед педагогів. У дослідженні лише 47% вчителів зазначили, що задоволені своєю роботою. Троє з чотирьох педагогів вказали, що вважають фінансову винагороду за свою працю недостатньою, а багато вчителів відзначили, що змушені працювати понаднормово, що призводить до додаткового стресу і вигорання. Водночас українські педагоги демонструють високу відданість своїм учням: 81% вчителів задоволені стосунками зі своїми учнями, хоча й відчувають недостатню підтримку з боку суспільства.
Експерти з питань освіти наголошують на необхідності змін, які допомогли б підвищити мотивацію вчителів. Підвищення заробітної плати, зменшення робочого навантаження, а також створення додаткових можливостей для професійного розвитку — це кроки, які могли б поліпшити ситуацію в галузі. Для багатьох педагогів проблемою залишається недостатня підтримка в розвитку цифрових навичок, особливо з огляду на перехід до змішаних форматів навчання, які вимагають активного використання технологій.
Окрім цього, звіт звертає увагу на кадровий дефіцит. Для забезпечення навчального процесу в умовах нормативного наповнення класів (24 учні в молодших класах і 30 — у старшій школі) Україні вже зараз бракує близько 14,2 тисяч учителів. Проте у реальності наповненість класів є нижчою: у містах молодші класи мають у середньому 15 учнів, а у селах — 13,4, що призводить до збільшення потреби у вчителях. Найбільший дефіцит педагогів фіксується у прифронтових областях, таких як Дніпропетровська, Харківська, Запорізька та Одеська, де вчителі зникають через небезпеку, що зростає у цих регіонах.
Звіт «Освіторії» є важливим кроком для розуміння реального стану справ у вчительській спільноті України. Документ підкреслює, що освітній сектор вимагає системних реформ: від підвищення рівня заробітної плати до вдосконалення професійного стандарту вчителя, забезпечення підтримки молодих кадрів, розробки нових освітніх програм і інтеграції сучасних технологій у навчальний процес.