Напередодні, 17 травня, Міністерство освіти і науки України в партнерстві зі Швейцарсько-українським проєктом DECIDE («Децентралізація для розвитку демократичної освіти») провели у Львові громадське обговорення на тему «Реформа профільної середньої освіти: Львівська область». Про це інформує ЛОВА.
Захід відбувся за сприяння департаменту освіти ті науки Львівської ОВА. У ньому взяли участь до двох сотень учасників: окрім організаторів, голови місцевих громад та районних адміністрацій, очільники районних та місцевих відділів освіти, керівники шкіл та закладів професійної освіти.
Під час заходу наголосили, що реформа профільної середньої освіти є складовою комплексного оновлення загальної середньої освіти за концепцією «Нова українська школа». Зокрема, з 2027 року передбачили запровадження трирічної профільної середньої освіти (10-12 класи) за двома спрямуваннями:
-
академічним: поглиблене вивчення предметів (курсів) і підготовка до здобуття вищої освіти;
-
професійним: орієнтація на ринок праці; акцент на порівняно швидке здобуття професії.
З основною доповіддю виступив Андрій Сташків, заступник міністра освіти і науки України. Він окреслив причини, цілі, етапи та основні параметри реформи та назвав основні виклики в освітній галузі.
«Упровадження профільної середньої освіти — один із найскладніших етапів реформи «Нова українська школа». Адже йдеться не тільки про зміни у стандарті освіти, освітніх програмах і підходах, а й про зміну мережі закладів освіти. Ці компоненти повʼязані один з одним: неможливо підвищити якість освіти, не змінивши мережу», – зазначив Андрій Сташків.
Нагадаємо, що згідно із таймінгом реформи, а також відповідно до Закону України «Про повну загальну середню освіту» до 1 вересня цього року у всіх областях України мають бути затверджені плани формування мережі закладів освіти.
Львівщина є лідером в Україні щодо впровадження освітянської реформи. Так, ще у серпні 2022 року начальник Львівської ОВА Максим Козицький своїм наказом затвердив прогнозовану мережу, яка складається зі 100 закладів. На сьогодні 15 з них вже функціонують як ліцеї. Також в області створили три наукові ліцеї: Львівський ліцей імені І.-Б. Антонича, Винниківський ліцей, Обласний науковий ліцей у м. Дрогобичі.
«Такі заходи, як цей, що його ініціювали Міністерство освіти і науки України в партнерстві зі Швейцарсько-українським проєктом DECIDE, є дуже важливими, бо вони змінюють свідомість, а це найважча складова будь-якої реформи, особливо, коли вести мову про реформу профільної середньої освіти.
Річ у тому, що Україна без запровадження якісної профільної середньої освіти просто не матиме шансів на міжнародному ринку послуг, а відтак не зможе стати сильною і розвинутою країною.
Що ж до перебігу реформи старшої профільної школи, то на Львівщині підготовка до неї стартувала 2021 року, коли розпорядженням голови Львівської ОВА в області була сформована прогнозована мережа академічних ліцеїв, яка становить 100 навчальних закладів. До того ж 15 з них вже сформовані та навчають дітей. І якщо сьогодні в якомусь регіоні не знають з чого почати, то можна приїхати до будь-якої громади Львівської області і ознайомитись з рішенням місцевої ради, яким затверджений поетапний план трансформації шкільної мережі. На сьогодні Львівщина є лідером у реформуванні старшої профільної школи.
І я хочу подякувати громадам, їхнім депутатам і головам, районним адміністраціям за велику спільну працю.
Водночас з нашого досвіду реформи, хотів би наголосити, що вона далеко не зводиться лише до формування мережі. Під час цієї реформи має бути боротьба за доброго вчителя.
І ще один надзвичайно важливий аспект. Нині в області триває процес вибору і визначення профілів. Це дуже відповідальний етап реформи, бо стратегічно важливо зберегти баланс між природничо-математичним і суспільно-гуманітарним напрямками. До слова, за попередніми даними, на Львівщині природничо-математичний профіль обрали 37% ліцеїв», – зазначив директор департаменту освіти і науки Львівської ОВА Олег Паска.
Своєю чергою заступник голови постійної комісії з питань освіти, науки та інновацій Львівської обласної ради Парасковія Дворянин під час свого виступу наголосила: «Коли недавно я модерувала зустріч з директорами департаментів освіти з усієї України, то остаточно переконалась, як багато зробила Львівщина у справі реформи профільної середньої школи. Стрий, Дрогобич, Червоноград…, директори департаментів питали в наших директорів ліцеїв, а як ви це зробили, а які були найбільші виклики… І це насправді вражає. Тому Львівська область сьогодні точно може бути промоутером цієї реформи».
Натомість Валентина Полторак, менеджерка Проєкту DECIDE, заступниця голови ГО DOCCU, наголосила: «Важливо провести громадські обговорення реформи, щоб очікування від реформи на всіх рівнях органів влади, в освітній спільноті та в суспільстві були однакові.. Це дозволить уряду і Верховній Раді України ухвалювати узгоджені з громадськістю рішення, які мають лягти в основу змін до законодавства».
Наступне громадське обговорення відбудеться в Полтаві 23 травня.
Довідково:
Меморандум про співробітництво між Державною службою якості освіти України та Громадською організацією «Розвиток громадянських компетентностей в Україні» (DOCCU) щодо впровадження швейцарсько-українського проєкту DECIDE — «Децентралізація для розвитку демократичної освіти» (03.02.2020-31.01.2025) підписано з метою сприяння долученню громадян об’єднаних територіальних громад до демократичного врядування, рівноправному користуванню його результатами та отриманню доступу до якісної освіти.
Партнер з розвитку — Уряд Швейцарської Конфедерації.
Проєкт DECIDE реалізується в Україні Громадською організацією «ДОККУ» у партнерстві з Цюрихським педагогічним університетом (Швейцарія) за підтримки Швейцарської Конфедерації, представленої Посольством Швейцарії в Україні / Швейцарським бюро співробітництва в Україні.