Слухай онлайн
Cуспільство

ВРУ дозволила упродовж доби призивати резервістів без оголошення мобілізації

Верховна Рада України ухвалила в другому читанні і в цілому внесений президентом Володимиром Зеленським законопроєкт № 3553 щодо удосконалення окремих питань виконання військового обов'язку та ведення військового обліку.

Про це стало відомо в ході засідання парламенту.

Документ підтримали підтримали 256 народних депутатів. 

Згідно з пояснювальною запискою, законопроектом пропонується внесення до кодексів та законів України низки змін, зокрема щодо:

  • реформування місцевих органів військового управління шляхом створення на базі районних, міських військових комісаріатів, військових комісаріатів АР Крим, областей, міст Києва та Севастополя відповідних територіальних центрів комплектування та соціальної підтримки;
  • удосконалення порядку здійснення військового обліку призовників, військовозобов'язаних, у тому числі запровадження військового обліку резервістів, визначення органів його ведення та їх повноважень;
  • актуалізації організаційно-правових засад функціонування Єдиного державного реєстру призовників, військовозобов'язаних та резервістів, зокрема, шляхом уточнення механізму наповнення такого Реєстру на підставі відомостей, що вносяться органами його ведення, а також шляхом інформаційної взаємодії між цим Реєстром та інформаційно-телекомунікаційними системами, реєстрами, базами даних, держателями (розпорядниками, адміністраторами) яких є державні органи;
  • запровадження нового виду військової служби – військової служби за призовом осіб із числа резервістів в особливий період, порядку його організації та проведення, передбачення для осіб, які призиваються, трудових, освітніх гарантій, гарантій соціально-правового захисту;
  • удосконалення засад адміністративної та кримінальної відповідальності за порушення законодавства про оборону, військовий обов'язок і військову службу, мобілізаційну підготовку та мобілізацію.

Додатково

"Юридична сотня" проаналізувала цей закон і виокремила низку недоліків та загроз, які він містить.

Зокрема серед них:

  • відсутність запобіжників для неодноразового призову резервістів;
  • відсутність чітких критеріїв призову (проєкт передбачає можливість призову резервістів під час особливого періоду, який триває в Україні вже 8-ий рік);
  • відхід від контрактної військової служби;
  • повернення практики примусового призову;
  • можливість одноособово приймати рішення про призов;
  • негативний вплив на мотивацію укладати контракт про проходження військової служби під час дії особливого періоду. Оскільки по завершенню контракту будь-який військовослужбовець, придатний до військової служби, автоматично зараховується до оперативного резерву першої черги та потенційно може бути призваний необмежену кількість разів;
  • подвійне виконання конституційного обов’язку. Законопроєкт стосується в першу чергу ветеранів, які (за мобілізацією чи на контрактній основі) уже виконали обов’язок із захисту Батьківщини;
  • перешкода ефективній ресоціалізації ветеранів;
  • не сприятиме працевлаштуванню ветеранів, оскільки роботодавець знатиме про можливість неодноразового призову ветерана на військову службу та надаватиме перевагу в працевлаштуванні спеціалісту без військового досвіду;
  • проєкт містить корупційний ризик, а саме відсутність спеціальної перевірки для осіб із числа резервістів, які призиваються на службу під час дії особливого періоду (за відсутності підстав для оголошення мобілізації), що призведе до збільшення кількості корупційних правопорушень та зловживань серед військовослужбовців.
Якщо ви знайшли помилку, видiлiть її мишкою та натисніть Ctrl+Enter.
НА ГОЛОВНУ