Агенція інформації та аналітики "Гал-інфо"
Агенція інформації та аналітики "Гал-інфо"
Слухай онлайн
Cуспільство

Євробляхи за тисячу євро: війна за економіку чи рейтинги?

Процедурі «амністії євроблях» за 1 тисячу євро необхідна юридична чистота, а не біг за «простими рішеннями», зазначив Андрій Андрейків, кандидат юридичних наук, член-Аспен Клубу України, випускник Української школи політичних студій.

18 лютого 2021 року Верховна Рада прийняла в першому читанні проект Закону 4643-д про зміни до Податкового кодексу із справляння податків з імпортованих транспортних засобів та проект Закону 4644-д, щодо тимчасового спрощення митного оформлення автомобілів. За наявною інформацією, у вересні 2020 року проведено соціологічні дослідження, згідно із якими, більше 80% громадян України, як потенційні виборці виступають за наявність дешевих авто. Напевне, вловлюючи настрої та падаючі рейтинги, вирішено актуалізувати тему «євроблях». Однак, вказані законодавчі ініціативи містять ряд суперечностей та не враховують сучасних реалій.

Згідно запропонованих змін, тимчасово протягом 180 днів існуватиме спрощене митне оформлення іноземних авто, порядок якого має ще розробити Кабінет Міністрів України. Є підстави сумніватись у проголошеному розмірі митних платежів в 1 тис. євро (33 тис. грн), оскільки спрощення можливі за умови попередньої добровільної сплати 8500 гривень як підставу звільнення від адмін відповідальності, що є по суті прихованим штрафом.

Зміни передбачають, що особа, відповідальна за дотримання строків митних режимів тимчасового ввезення або транзиту, має право вивести авто протягом 7 днів після сплати 8500 грн. Можливості вивести транспортний засіб іноземцю чи українцю за умови обмеження та заборони перетинання державних кордонів у зв’язку з карантином, законопроекти не враховують. Тим більше, що постановою Уряду від 18 березня 2020 року №259 на час карантину та 30 днів після його завершення, іноземців звільнено від відповідальності за порушення ним міграційного законодавства. І митне і міграційне законодавство діє за принципами адміністративного права. Тому дивно, чому позиція Держави у даній постанові відповідає положення статті 617 Цивільного кодексу України, який визначає каратнин як форс-мажор, але застосовується точково, відносно іноземців, та не має продовження щодо громадян України у правовідносинах у митній справі.

Експерт підкреслив, що за інформацією ДФС в 2019 році на митній території України знаходилось 425 тисяч авто на іноземній реєстрації. Для проведення пільгового митного оформлення зголосились лише власники 144 тисяч авто, а це менше ніж 30% авто на іноземній реєстрації, справжня кількість яких на сьогодні ще підлягає встановленню.

Андрейків Андрій зазначив, що Держава мала б встановити звільнення громадян України та іноземців від відповідальності на час карантину за недотримання строків вивезення за межі митної території, а не встановлювати додаткові фінансові санкції на час пандемії. По- друге, на думку експерта, слід неухильно дотримуватись норм міжнародних угод, до яких приєдналась Україна, зокрема норм екологічної безпеки та статті 7 Угоди ГАТТ/СОТ із визначення митної вартості імпортованих товарів. Чітке виконання простих правил та практик міжнародної торгівлі, зокрема, визнання ціни угоди, використання відкритих баз, а не ручне підвищення митної вартості чи суб’єктивна оцінка посадовцями кожної трансакції є запорукою недоцільності та шкідливості усіх тимчасових законів. По-третє, вважає Андрій Андрейків, українцям треба дати змогу купувати нові, безпечні автомобілі запровадивши доступну модель кредитування та страхування без «прихованих платежів» банків чи додаткових відсотків страхових компаній. Правильна модель запустить ринок виробництва авто, адже за 30 років незалежності в України вирблено лише 4.5 млн. авто. Для порівняння – автопром Німеччини випускає таку кількість в рік.

І поки в Верховній Раді ламають списи за «євробляхи», у Запоріжжі на «ЗАЗі» здійснюють складання автомобіля Renault Arkana, (авто групи Renault Group) із більшості комплектуючих вироблених на заводі «АвтоВАЗ» у Росії, власником якого є французький концерн. Ввозячи в Україну машинокомплект, Renault Group - АвтоЗАЗ сплачує менше податків, аніж за імпорту готового автомобіля, а також обходить заборону на торгівлю з країною-агресором, що є неприпустимим, вважає Андрій Андрейків.

Якщо ви знайшли помилку, видiлiть її мишкою та натисніть Ctrl+Enter.
НА ГОЛОВНУ