26 березня Головний залізничний вокзал Львова святкує 110 років з дня побудови. Він був збудований за проектом відомого львівського архітектора Владіслава Садловського та був відкритий 1904 року.
Окрім своєї прямої функції, будівля Головного залізничного вокзалу має значну історико-архітектурну цінність. В Австро-Угорській імперії, за часів котрої і був побудований залізничний двірець, приділяли значну увагу залізничним перевезенням. Сучасна будівля була запланована як споруда, що може обслуговувати значну кількість пасажирів. До того ж, будівництво вокзалу повинно було частково вирішити питання безробіття краю. Так, в телеграмі 1902 року з Відня йшлося: «Потрібно будувати вокзал – гроші знайдуться, аби тільки безробітні у конструктивне русло скерували свою енергію».
Отож, будівництво вокзалу розпочалось 1904 року за проектом, що був розроблений іще 1899 року професором промислової школи Владіславом Садловським.
Справжньою родзинкою Львівського залізничного вокзалу став дебаркадер, що захищає собою від опадів та сонця значну частину перонів. Він став прикладом єдності інженерної та художньої думки. На час його зведення далеко не кожен вокзал Європи міг похвалитись дебаркадером.
За час свого існування будівля неодноразово зазнавала руйнувань. Історики виділяють два періоди руйнувань: часи Першої та Другої світових воєн. Будівлю Залізничного вокзалу бомбили літаки як німецької, так і російської армій. Переважно руйнувань зазнавало ліве крило вокзалу.
Сьогодні залізничний вокзал Львова приймає близько 15 тисяч пасажирів щоденно. Однак, як зазначає начальник Володимир Жемела,головний залізничний вокзал здатен приймати удвічі більшу кількість пасажирів. Максимальне навантаження, з котрим доводилось мати справу, припало на час приїзду Папи Римського Івана Павла II до Львова. За кілька днів залізницею до Львова прибуло близько одного мільйона пасажирів.
Вокзал обладнано 5 перонами та 8 коліями. Вихід до перонів забезпечується трьома підземними переходами та двома наземними, для зручності інвалідів. Над усіма перонами зберігся металево-скляний дебаркадер. В останнє його реконструкцію проводили в 2000 році. Тоді дебаркадер був повністю очищений від старої фарби та іржі, після чого пофарбований. Скло в ході реконструкції замінили на спеціальний пластик, чим зменшили вагу конструкції майже на 90 тонн.
Вокзал надає увесь спектр послуг пасажирам, а зокрема громадянам з обмеженими фізичними можливостями. Під час великих свят та фестивалів екскурсії містом розпочинають від Головного залізничного вокзалу, що є справжньою окрасою міста.
Фото - Сергій Бобра, Гал-інфо.