Громадянська мережа ОПОРА сьогодні, 11 листопада, у 23 обласних центрах країни та у столиці презентує результати вимірювання Індексу публічності місцевого самоврядування. Про це йдеться в прес-релізі ГМ "ОПОРА".
«Якщо оцінювати результати Індексу публічності Львова, то у порівнянні з минулим роком, позиції місцевого самоврядування в рейтингу публічності погіршилися. Міська рада тепер потрапила у категорію муніципалітетів з «низьким рівнем публічності», а самі результати вимірювання знизилися більш, ніж на 10% – з 61% до 49%», - розповідає Ірина Швець, яка вимірювала Індекс публічності міста.
У рейтинговій шкалі усіх міст Львів зайняв 11 місце з 24 обласних центрів. Від лідера – Івано-Франківська – Львів відділяє 18%. Цього року у розрізі оцінювання трьох суб’єктів самоврядування – міського голови, виконавчих органів та депутатського корпусу – найменший показник знову отримав депутатський корпус (41%). Трохи кращий результат показали мер та виконавча структура ради – 50 % та 56 % відповідно.
В першу чергу, такий низький рейтинг пов’язаний з неналежною практикою звітування усіх трьох суб’єктів, які підпадали під оцінювання. Так, жодна з постійних депутатських комісій не звітувала про свою роботу за минулий рік. На порталі депутатів ЛМР також немає звітів жодного з 90 обранців. Окрім того, рада не затверджує графіки звітування депутатів і не володіє інформацією про кількість депутатів, які провели звітування перед громадами, про результати обговорення таких звітів, зауважень і пропозицій, висловлених виборцями на адресу міської ради.
Андрій Садовий, у свою чергу, продовжує практику закритого звітування перед обмеженим колом громадськості, в той час, як законодавча норма визначає формат відкритої зустрічі з громадою міста. Звіту про роботу виконавчих органів також немає на офіційній веб-сторінці ЛМР. Те саме стосується практично усіх департаментів, управлінь та відділів міської ради, які не надали звіти про свою роботу за рік для оприлюднення.
На позицію міста в рейтингу публічності також вплинула відсутність актуальної інформації на веб-сторінці ради, що стосується програми соціально-економічного й культурного розвитку міста, цільових програм, бюджету, які були прийняті радою, , протоколів постійних комісій тощо. Не оновлено також дані щодо складу і повноваження виконавчого комітету, заступників міського голови. Мешканці Львова не знайдуть й інформацію про радників мера Садового.
Попри те, на веб-сторінці ради можна без додаткових зусиль знайти документи, що приймаються органами місцевого самоврядування – розпорядження, рішення, ухвали. Більшість документів розміщуються на ресурсі вчасно й у повному обсязі. Винятком є лише розпорядження міського голови з кадрових питань.
Вітається також практика відеозвернень мера до мешканців та інформування про новини міста. Для покращення особистої взаємодії з громадою міста варто було б також збільшити час, виділений на прийом мешканців міським головою, чи запровадити практику зустрічей з окремим ініціативними групами. Окрім цього, ефективним механізмом співпраці, який можна було б використовувати, є робочі експертні групи, створені міським головою чи виконавчими органами задля розробки конкретних політик чи документів (наприклад – Статуту територіальної громади, адже чинний вже давно не відповідає потребам міста).
Вчасне оприлюднення декларацій про майно та доходи основних посадових осіб сприяє прозорості роботи Львівської міської ради. Окрім міського голови, скановані копії декларацій також надали його заступники та керівники підрозділів Львівської міської ради. Актуальний документ не надав лише секретар ради – Василь Павлюк.
Добре структурованою є інформація про виконавчі органи міськради – на веб-сторінці ради наявна інформація про керівників та працівників структурних підрозділів, графіки прийому та процедуру запису; інформація про всі функції й завдання структурних підрозділів ради та перелік підприємств, що належать до сфери управління міської ради. Управління також проводять звітування, відповідно до затвердженого графіку. Високо оцінена і робота Центру надання адміністративних послуг.
Вичерпними є також дані про депутатський корпус (хоч на сайті досі є інформація про осіб, які склали повноваження депутатів). Щоправда, сама взаємодія депутатів з громадою є не надто ефективною. Наприклад, міські обранці за рік не ініціювали жодного громадського слухання з важливих питань, що турбували мешканців міста.
«Кожна з міських рад отримає примірники звіту з вимірювання Індексу публічності, аби ознайомитися з його результатами, а також, що важливіше – з рекомендаціями експертів, як покращити рівень прозорості, відкритості та підзвітності муніципалітету», – наголошують у мережі ОПОРА.
Порівняльне дослідження проводиться другий рік поспіль – у 2013-му проект охопив 11 міст, а в 2014 році об’єктом моніторингу стали муніципалітети усіх обласних центрів України. Активна фаза дослідження тривала протягом липня-вересня й за цей період учасники вимірювання подали більше 700 запитів на отримання публічної інформації і здійснили близько 400 моніторингових візитів.
Фото - Сергій Бобра, Гал-Інфо