Активісти урбан-руху Lypneva провели пілотну зустріч з громадськістю та представили свої варіанти вирішення транспортних проблем Львова.
На зустрічі в конференц-залі Центру міської історії Центрально-Східної Європи, обговорювались болючі для Львова питання: автомобільні затори, паркування та рух автомобілів у межах пішохідних зон, ганебний стан громадського транспорту, нерозвинена вело інфраструктура, занедбані громадські простори та інші проблеми з якими ми щодня стикаємось у місті.
Як зазначили учасники ініціативи, на думку більшості, серед головних пріоритетів міської влади має бути будівництво доріг та автомобільних розв’язок. При цьому люди забувають, як їм доводиться ходити по розбитих тротуарах чи протоптаними стежками без асфальту. Один з урбаністів, Дем’ян Данилюк розповів, що насправді для комфортного та сталого розвитку міст в першу чергу потрібно розставити пріоритети: пішохід, потім автобус, і лише в останню чергу автомобіль.
«У місті живуть люди, отже саме для них місто повинно бути зручним. Для них потрібно створити комфорті умови для пішохідних прогулянок та комунікації з іншими людьми, місця відпочинку, тощо», – сказав він.
Активісти з Lypneva навели приклад колишнього мера столиці Колумбії, міста Боготи, Енріке Пеньялоси. Він говорив: «Якщо автобусом користується 50 людей, а приватним автомобілем одна людина, то на дорозі громадський транспорт володіє 50-ти кратною перевагою».
У Боготі твердження було реалізоване виділенням окремих смуг для автобусів, що недоступні для приватних авто. Таке рішення дозволило зменшити час простою транспорту у заторах, відтак, поліпшити якість перевезень.
В останню чергу потрібно думати про проблеми автомобілістів, адже скільки б не збільшувати пропускну здатність автошляхів, її все одно буде недостатньо, вважав екс-мер колумбійської столиці.
«Є тільки один спосіб вирішити проблему заторів - обмежити автомобільний транспорт. І найбільш логічний спосіб це зробити - обмежити кількість паркувальних місць» - цитуюють Енріке Пеньялосу активісти Lypneva. У той же час, додають вони, поліпшуючи якість громадського транспорту, потрібно заохотити власників авто користуватись загальними автобусами.
Дем’ян Данилюк також зазначив для присутніх, що він не противник будівництва нових доріг – вони також потрібні. На його думку, у Львові назріла проблема з мікрорайонами Рясне-1 та Рясне-2, громадський транспорт з яких у години пік регулярно потрапляє в затори. На його думку, з цією проблемою місто може впоратися, побудувавши транспортну розв’язку, що поєднає між собою Рясне та Левандівку.
Що стосується руху транспорту у центральній частині міста, активісти урбан-руху на прикладі Парижу пропонують зменшити швидкість на вулицях середмістя до 30 км/год, а на деяких ділянках – до 15 км/год. В такому випадку вуличний простір можна переосмислити й перестати жорстко поділяти між пішоходами та автомобілями, як це є в столиці Франції.
Під час зустрічі також звернули увагу на необхідність популяризації велотранспорту, створення безкоштовних прокатів та будівництво велодоріжок. Нажаль, в нашій країні такий вид транспорту залишається непопулярним. Причина цьому, не в останню чергу, відсутність відповідної інфраструктури.
Окрім критики, активісти розповіли і про позитивні зрушення, демонструючи на слайдах гарні приклади у розвитку Львова. Зокрема, встановлення квіткового годинника на площі Митній, перетворення після 2006 року площі Ринок на пішохідну зону, після чого вона стала місцем зустрічі львів’ян та гостей міста.
Через велику кількість запитань та активну участь відвідувачів в дискусії зустріч, яку відвідало близько 100 людей, затягнулася на 3 години замість запланованих двох годин.
Фото і текст - Сергій Бобра