Агенція інформації та аналітики "Гал-інфо"
Агенція інформації та аналітики "Гал-інфо"
Слухай онлайн
Політика  |  Економіка

Бюджету розвитку у 2022 році у Львова може не бути, - Юрій Ломага

Чи буде Львів мати перспективи розвитку у 2022 році та куди витрачаються кошти з міського бюджету? Про це говорили в межах проєкту #ВідвертаРозмова_з членом депутатської комісії з питань бюджету Юрієм Ломагою.
Юрій Ломага. Фото Гал-інфо

Юрію, як член депутатської комісії поясніть львів'янам, що таке загальний бюджет та бюджет розвитку.

Загальний бюджет - це фонд, кошти якого є захищені, але вони чітко поділені і призначення їх використання практично неможливо змінити. Це бюджет, який буде на 100% виконаний. Зокрема, заробітні плати вчителів, лікарів, працівників виконавчих органів влади, кошти для забезпечення міста.

І є бюджет розвитку. Він складається з того, що заробить місто, а саме: надходження з продажу майна, земельних ділянок, податку на доходи фізичних осіб, інші податки і збори. Це кошти для побудови нових об’єктів, виконання запланованих програм, це розвиток міста.

Ще у нас є резервний фонд. Це на випадок якихось стихій та катаклізмів. Він формується окремо. Ми фактично в загальному фонді закладаємо якусь частину для резервного і з нього вже видаються кошти під непередбачені речі. Не буває, щоб із нього фінансували якісь забаганки. Це чітко цільові витрати. До прикладу, з нього ми виділяли кошти на боротьбу з коронавірусом.

Тобто формування загального бюджету міста мало б викликати найменше дискусій? Адже це питання виживання.

Не погоджуюсь з вами. Оскільки в загальний бюджет запихають програми, які, на думку міських, чиновників будуть профінансовані та виконані в повному обсязі. І саме в тих програмах є багато того, що на думку депутатів, зокрема членів бюджетної комісії, є зайвим і без чого місто може прожити. Тут і виникають суперечки.

Тобто речі, які можна було перенести в бюджет розвитку?

Так. Це ми постійно й пояснюємо. Є речі вкрай необхідні місту, без яких воно не може функціонувати та розвиватись, а є супутні та другорядні речі, які ми готові профінансувати за умови, що для цього є кошти. 

Але в нашому випадку у нас дуже малий бюджет, і ми намагалися мінімізувати витрати на те, що можна з часом дофінансувати.

А як взагалі відбувається процес вирішення того, на що виділяти кошти, а на що - ні? Інколи складається враження, що отримує фінансування своїх програм той, хто більш емоційний та напористий на бюджетній комісії.

Перед тим, як був сформований загальний фонд бюджету, кожне питання розглядали профільні комісії. І кожна комісія могла щось туди внести, щось забрати і вирішити, як буде місто жити та фінансуватися.

Коли вам приносять якусь програму і там просто написана стрічка і сума, то важливо зрозуміти, що це буде. До прикладу, буда полеміка, чи потрібно витрачати місту 5 мільйонів на нову ілюмінацію, на так звані “павучки”. Ми були категорично проти й казали, що можна повішати стару ілюмінацію, яка була минулими роками. А тих 5 мільйонів віддати, до прикладу, для ремонту шкіл. Цьому чинили дуже великий спротив виконавчі гілки клади, а начальниця департаменту казала, що нам обов’язково потрібна нова ілюмінація. І таких ситуацій є дуже багато.

Фактично бюджетна комісія намагається мінімізувати та фіналізувати ці витрати. Бо профільні комісії не розуміють, скільки є коштів у міському бюджеті, й зацікавлені у виділенні коштів на свої напрямки. Їм ніхто не пояснює, що у нас є якась сума і ми від неї мусимо відштовхуватися, щоб вийти на збалансований бюджет.

Зрозумійте ще одне. Наша комісія є доволі багатогранною. У нас є економісти, юристи, нас є 10 осіб. За кожним із  членів комісії закріплений певний профіль. Хтось відповідає за освіту, хтось - за медицину, екологію, культуру тощо. Всі мають вузький напрямок, який треба вивчити глибше. І кожен комунікує з профільною комісією та відповідними департаментами. Відповідно члени комісії прислухаються до думки того, хто за цю тему відповідає.

Розумієте, кожен керівник департаменту і кожна профільна комісія бореться і відстоює свої профільні питання. І це логічно.

Враховуючи, що в комісіях працюють депутати, розв'язання питань фінансування  приносить їм додаткову рекламу серед виборців.

Я б так не сказав. Звичайно, що це можна, але, як на мене, ніхто не займається піаром.

Не погоджуся з вами. Нещодавно голова бюджетної комісії після емоційного  виступу отримала додатково 4,5 мільйони гривень для програми, яку активно просуває.

Ну ви знаєте, це взагалі для неї болісна програма.

Так. Але у нас можна знайти пів міста болісних програм.

Звичайно. Але ми всі десь підтримуємо цю програму і виділити 1,5 мільйони на таку кількість дітей з інвалідністю. Це фактично заморожені кошти, які просто лежали й ніхто нічого не робив. Я десь розумію її емоційність. Це є діти, і це діти, яким потрібне особливе ставлення.

Скільки часу ви зазвичай маєте на вивчення програм, які подаються на фінансування?

Бувають різні випадки. У нас є домовленість, що порядок денний формується за 24 години. Його публікують на сайті, нам на скриньки надсилають всі матеріали. Бувають, щоправда, екстрені випадки, коли нам дають документи за декілька годин чи навіть хвилин до засідання, але це справді лише в екстрених випадках.

Чи є можливість якось зекономити витрати з основного фонду бюджету?

Так. У нас, зокрема, є понад 2000 працівників у Львівській міській раді. Ми говоримо, що нам не потрібно стільки працівників, це завеликий та роздутий штат. Також у нас є понад 100 комунальних підприємств. Всі вони збиткові й фінансуються з міського бюджету. У нас лише одне підприємство є прибутковим - ЛКП “Комбінат обрядових послуг”, в народі - “похоронне бюро”. Всі інші дотуються.

Ми рекомендуємо зменшити і штат ЛМР, і кількість комунальних підприємств. Однак нас переконують, що нам ще потрібно збільшувати штат. 

Під час формування цього бюджету ми побачили, що у нас є приблизно 30% вакантних місць, але на них закладають кошти. 

І куди ті кошти йдуть?

А це найцікавіше. Всіх завжди цікавить це питання звідки міський голова доплачує премії своїм заступникам? Органи виконавчі органи таки надали нам відповідь: у міського голови є незаповненні вакантні посади. А на них є відповідно зарезервовані кошти, з яких він і виплачує премії ТОП-посадовцям, які і формують ті казкові заробітні плати під 80-100 тисяч.

Відповідно якщо в міській раді провести скорочення, то багато хто залишиться без премій?

Цілком правильно. Тому і не дають робити скорочення.

А знайти компромісне рішення? Наприклад, частково підняти заробітні плати топовим посадовцям та спеціалістам, але скасувати премії?

Ми не можемо. Є обмеження, встановлені постановою Кабінету міністрів України. Є обмеження, що зарплата не може бути вищою в залежності від рангу службовця. Відповідно її збільшують преміями, дотаціями та матеріальними допомогами.

Стосовно міських програм…..

Коли ми стали депутатами то озвучували, що нам потрібно переглянути ту кількість програм, які існують в місті. Гарних чи не гарних, важливих чи не важливих, дієвих чи не дієвих програм. Ми за цей рік доволі багато програм ліквідували, бо вони були “мертвонароджені”, їх ніхто не планував виконувати, але на них закладали кошти.

А для чого закладати кошти на речі, які не плануєш виконувати?

Потім ті кошти можна перерозподілити на щось інше. І в загальній кількості їх назбирувалось доволі багато. Там 100 тисяч, там - 50 тисяч тощо. Потім різними маніпуляціями їх намагалися кудись витягнути. Нам вперше таку схему “впихнули”, коли ми не розуміли, як воно все працює.

Тепер за рік, думаю, ми більше таких помилок не допустили. 

Які на вашу думку є речі, над якими місту потрібно сконцентруватись і таки зробити?

Як на мене, я би передусім здійснив скорочення штату й оптимізацію Львівської міської ради. Натомість є місця, куди потрібно додати людей та кошти, зокрема, в районні адміністрації.

Скорочення штату - це насамперед звільнення людей?

Ні. Їх нема. Це скорочення посад, а не людей. Ніхто не пропонує виставити людей на вулицю. В кожному департаменті, в кожному управлінні є від 2 до 5 “вакантних посад”. Але вони створюють навантаження на бюджет. І саме після оптимізації їх можна додати до районних адміністрацій.

Також я особисто проти інституту старост. Староста - це “весільний генерал”, який не буде мати ніяких повноважень і буде лише отримувати заробітну плату з міського  бюджету. А в нього ще будуть якісь помічники. Ми порахували, що так міський бюджет матиме додаткове навантаження сумою приблизно 1 мільйон доларів у рік.

Староста - це ще один ЦНАП. Але ЦНАПи у нас і так у кожній громаді. От ЦНАПи - це дуже гарна ідея, коли людина позбавлена доступу до чиновника, адже так зникає корупційна складова.

Стосовно збільшення фінансування районних адміністрацій?

Так. Напередодні ми розглядали блок ЖКГ і саме там закладали кошти для районних адміністрацій. Ми фактично на кожну адміністрацію виділили додаткові кошти поза їх запитом. 

Нові автомобілі головам адміністрацій - це теж для покращення їхньої роботи?

Не погоджуюся з тією думкою, яка десь сформувалася в громадськості стосовно нових автомобілів. Я, до прикладу, знаю голів і Шевченківської і Личаківської районних адміністрацій. Мені деколи соромно, коли я бачу на чому вони їздять - “Daewoo Lanos”, в якому просто вже немає порогів, адже вони зігнили. Це неправильно. Ми коли подивимось на міського голову чи членів виконавчого комітету, то вони їздять  на доволі пристойних і гарних машинах. А функцію вони виконують зовсім іншу - вони не бачать людей. А голови постійно спілкуються з людьми, їм потрібно мати змогу пересуватися містом та приєднаними територіями. 

Крім того, парк давно не оновлювали.

Керівників адміністрацій зазвичай оцінюють не за автомобілями, а станом справ у районах. І у нас не все добре в цьому плані.

До того, як я став депутатом, я був реально скептично налаштований стосовно їхньої діяльності й не розумів, що вони там роблять. Зараз я бачу, яку велику частину роботи вони роблять. Всі біди і всі проблеми мешканців акумулюють і вирішують саме районні адміністрації. Це губка, яка збирає всю інформацію міста. Якщо ліквідувати районні адміністрації і все передати у Львівську міську раду, то це буде повний хаос. 

У Львові є проблема, що будь-який реалізований проєкт цікавий лише до моменту, поки біля нього “заселфляться” всі чиновники, далі про нього і його утримання всі забувають.

Погоджуюся з вами. Ми це бачимо неодноразово. Був випадок, коли чиновники прозвітували про встановлення пандусів для людей з обмеженими можливостями, а коли ми туди приїхали, то виявили, що нічого нема. 

Коли ми почали з’ясовувати у відповідальних осіб, що сталось, то тільки тоді за 3 дні все зробили.

Це просто колективна безвідповідальність. Коли б депутати могли впливати на чиновників, то була б зовсім інша ситуація. Депутати не можуть нікого звільнити. Ми можемо лише рекомендувати міському голові вчинити якусь дію. Але зазвичай ці рекомендації він ігнорує.

Яка ситуація з обіцяним аудитом комунальних підприємств?

Міський голова і чиновники блокували цей процес до останнього. Думаю, що наступного року цей процес зрушить з місця.

Чи приймуть бюджет на найближчій сесії?

Думаю, що так. Ми не можемо залишити місто без фінансування.

А бюджет розвитку?

Відкрию вам таємницю. Бюджету розвитку у 2022 році у нас, напевно, не буде взагалі. У нас зовсім немає на нього коштів. У нас буде загальний фонд бюджету, видатки спеціального фонду міського бюджету і якщо у нас буде в бюджеті розвитку якісь 300 мільйонів, то це не кошти для такого великого міста.

Давайте жити як господарі й підприємці, виходячи з того, що є.

Розмовляв Андрій Маринюк

Якщо ви знайшли помилку, видiлiть її мишкою та натисніть Ctrl+Enter.
НА ГОЛОВНУ