Уже лічені дні залишились до 28 грудня – дати, коли у Львові буде визначено чотирьох переможців конкурсу на визначення перевізників, котрі згідно із новою транспортною мережею міста, надаватимуть послуги із перевезення пасажирів.
Гал-інфо уже повідомляло про умови проведення конкурсу, а також про перевірку збоку працівників управління транспорту трьох претендентів, які подали документи на участь у конкурсі. Цієї суботи (24 грудня) керівництво транспортного управління мерії проінспектувало ще два претенденти на перемогу- ВАТ «Львівське АТП-14630» та ТзОВ «Успіх БМ».
ВАТ «Львівське АТП-14630»: вимога про спецавтобуси для неповносправних осіб рекомендаційна?
На підприємстві, яке обслуговує так звані довгі маршрути у Львові (№22, 24, 30, 34 тощо), працює шість механіків та чотири лікаря, котрі працюють уже п’ятий рік. Тут запевняють, що механіки регулярно проходять курси підвищення кваліфікації, а також, як і медики, мають іменні печатки. Тобто якщо на маршруті стається дорожньо-транспортна пригода через несправність автобуса, каже директор парку Богдан Петришак, відповідальність несе механік, який проводить технічний огляд автобуса.
Богдан Петришак також запевнив, що підприємство виконало рекомендаційну (!) вимогу конкурсного комітету й має у наявності 10 низькопідголових автобусів. «Після подання документів на конкурс ми закупили ще чотири вживаних МАНи», – розповів він і додав, що один із них уже пробують запускати у місто.
До слова, згідно із вимогами конкурсного комітету (щодо проведення конкурсу на визначення автомобільного перевізника на міських автобусних маршрутах загального користування – вимоги були надруковані у одній із місцевих газет), придбання хоча б одного автобуса на маршрут для перевезення осіб із обмеженими фізичними можливостями є обов’язковою вимогою для перевізника-претендента на перемогу у конкурсі. Проте слова директора ВАТ «Львівське АТП-14630», який назвав цю вимогу конкурсного комітету рекомендаційною, не викликали заперечень у керівництва управління транспорту та зв’язку Львівської міської ради.
Навіть більше, заступник начальника управління транспорту Андрій Білоус під час перевірки документів підприємства заявив, що це, мабуть, єдиний парк, де усе правильно організовано й такий парк, з його слів, мав би перемогти у конкурс на перевезення пасажирів за новою транспортною системою. На підприємстві загалом працює близько 400 працівників.
Богдан Петрушак також додав, що підприємство обслуговує 14 міських маршрутів. Нині воно має має якраз 14 машин для перевезення осіб із обмеженими фізичними можливостями. Ці автобуси у саме почали курсувати містом, тому журналістам продемонстрували нещодавно закуплений МАН, де посадка інваліда може здійснюватись як на передні, так і на середні двері. На передніх дверях також розміщений спеціальний пандус.
Їдемо на ТзОВ «Успіх-БМ»
Підприємство закупило 12 автобусів для перевезення осіб із обмеженими фізичними можливостями, двоє із яких, як повідомили на підприємстві, вже тиждень працюють на теперішньому 52 маршруті. Перевірити зручність цих автобусів для перевезення осіб із обмеженими можливостями на підприємство приїхав і голова правління громадської організації Львівське обласне відділення Українського фонду «Реабілітація інвалідів», екс-депутат Львівської облради Ярослав Грибальський.
Нагадаємо, що прес-служба Львівської міської ради анонсувала, що перевірка усіх транспортних підприємств – претендентів на перемогу у конкурсі буде здійснюватись за участі Ярослава Грибальського, проте, на жаль, пан Ярослав не зміг на власні очі побачити всі автобуси, які закупили перевізники для перевезення осіб із обмеженими фізичними можливостями.
Ярослав Грибальський під час спілкування із журналістами наголосив, що в окремих автобусах, на жаль, немає піктограм, через що колясочники можуть і не зорієнтуватись, під які двері потрібно під’їжджати. Також пан Ярослав вказав працівникам управління транспорту на те, що на електронному табло у автобусі не повинно бути жодної реклами, а лише опис маршруту, за яким курсує автобус. За його словами, в першу чергу це необхідно для глухонімих пасажирів, зокрема для мамів, котрі відвозять своїх дітей у дитячий садочок. Та чи інша мама, каже Грибальський, може не зорієнтуватись, і через відсутність вказаної на табло зупинки, бо там буде реклама, проїхати далі, аніж потрібно.
Також Ярослав Грибальський розкритикував усі відремонтовані у Львові протягом 2010-2011 років дороги, адже, за його словами, усі вулиці знижені й не відповідають будівельним нормам.
Додамо, що на ТзОВ «Успіх-БМ» працює два лікарі за сумісництвом на повну ставку – з 1 жовтня 2010 року, а також три механіки.
Попередній підсумок - офіційний
Про враження від інспекції автотранспортних підприємств міста журналістам розповів заступник начальника управління транспорту мерії Андрій Білоус:
«Звичайно, що усім нам зараз важко перелаштуватись із тими реформами у транспортній інфраструктурі міста, але ми бачимо один із вагомих позитивів – це те, що перевізники вже почали купувати автобуси більшої місткості, нехай навіть частина із них є вживані, проте ми бачимо, що парк суттєво міняється, і перевізники не збираються на цьому зупинятись. Ми заявили також, що у Львові взято курс на низькопідлогові автобуси і це для нас є вичерпною точкою відліку.
Ми можемо із цього тільки потішитись і, до речі, це ще є одним аргументом для тих, хто говорить, що у місті було стільки маршрутів, а вони кудись дінуться. Насправді ми розуміємо, що кількість транспортних засобів, згідно із умовами конкурсу, у Львові залишилось такою самою, проте ми бачимо, які це транспортні засоби – це вже не сорокамістні «Богдани» і «Еталони», а стомісні машини.
Комфорт очевидний – це і низька підлога, зручно розташовані крісла, місця для інвалідів, місця для мам з коляскою – усе це є. Також очевидним є робота електронних табло у середині автобуса для глухонімих пасажирів. Тобто позитивів від цього дуже багато, і ми не видумуємо тут нічого нового – це шлях, яким йшла та сама Польща: спочатку перекуповувала вживані автобуси, а зараз фінансово вийшла на той рівень, коли купують нові».
Підсумок на власні очі
Факт розбіжності між офіційними документами, що оприлюднені на сайті Львівської міської ради та опубліковані у ЗМІ, та словами чиновників транспортного управління Львівської міської ради у автора викликає підозри у заангажованості та упереджені цих керівників, які не заперечили, що вимога про наявність автобусів для перевезення осіб із обмеженими фізичними можливостями є обов’язковою, а не рекомендаційною. І чи не вказує це на спробу будь-якими силами протягнути потрібних перевізників та незаконними методами, без будь-яких попереджень, змінити умови конкурсу. Адже обов’язкова наявність як мінімум одного автобуса на кожному маршруті, пристосованого для осіб із обмеженими фізичними можливостями, фактично стало бар’єром для участі у конкурсі численним перевізникам Львова.
Тільки чотири перевізники спромоглись виконати цю умови конкурсу й забезпечити як мінімум десять таких автомобілів. Нагадаємо, як уже повідомляло Гал-інфо, під час інспектування ТзОВ «Міра і К» з’ясувалось, що це транспортне підприємство виставило на конкурс лише п’ять таких автомобілів, один із яких – відоме у Львові «Пежо», перероблене для перевезення інвалідів.
Отож, 28 грудня у Львові визначать чотирьох перевізників, які з Нового року надаватимуть послуги із перевезення пасажирів. На завершення матеріалу пропоную читачам власну, можливо суб’єктивну, оцінку претендентів на перемогу.
ЛК АТП №1
Має 37 великих «лазівських» автобуси, 26 із яких пристосовані для перевезення осіб із обмеженими фізичними можливостями. ЛАЗівські автобуси, звичайно, не усім подобаються, але обласне комунальне підприємство можна назвати лідером хоча б тому, що воно кероване містом… За кількістю автобусів, пристосованих для перевезення осіб із обмеженими фізичними можливостями, це підприємство – на першому місці.
ТзОВ «Фіакр-Львів» та ВАТ «Львівське АТП-14630»
ТзОВ «Фіакр-Львів» у 2011 році закупило десять новеньких автобусів для перевезення осіб із обмеженими фізичними можливостями й загалом має у наявності 11 таких машин. Є чудова приказка: усе нове краще старого, тож кількість у даному випадку – не критерій для оцінювання.
«30-й» парк має десять низькопідлогових автобусів, які відомі львів’янам із 24 маршруту, а також закупило чотири уживаних МАНи, які також можуть перевозити інвалідів. За технічними базами та укуплектуванням парку ці підприємства, на мою думку, ділять між собою друге та третє місця.
ТзОВ «Успіх БМ»
Підприємство має у наявності 12 автомобілів, пристосованих для перевезення осіб із обмеженими фізичними можливостями, частина із яких – також уживані. На окремі автобуси посадка інвалідів може здійснюватись як на середні, так і на передні двері. За кількістю автобусів, а також за умовами їх «стоянки» поставимо дане підприємство на четверту позицію.
ТзОВ «Міра і К»
Єдине підприємство, яке, по суті, не виконало однієї із обов’язкових умов конкурсу та, відповідно, не мало б бути допущеним до нього узагалі. Одним із співзасновників підприємства є член конкурсного комітету Роман Лобода. Підприємство виставило на конкурс лише п’ять автобусів, пристосованих для перевезення осіб із обмеженими фізичними можливостями, серед яких – одне «Пежо».
Христина Панчак для Гал-інфо.