Агенція інформації та аналітики "Гал-інфо"
Агенція інформації та аналітики "Гал-інфо"
Слухай онлайн
Cуспільство

Е-квиток чи електронні варіанти оплати?

У Гал-інфо вирішили провести порівняння різних систем оплати, які є у Львові, із запланованим впровадженням системи е-квитка, і визначити їх сильні та слабкі сторони.

На сьогодні у Львові є декілька способів оплати за проїзд в міському транспорті. Основним з них є готівкові платежі, коли пасажир сплачує водієві кошти за кожен проїзд.

1/1

Готівкова оплата в автобусах, є найбільш корупційною, адже водії ігнорують вимоги видавати квитки по факту кожної сплати і лише водій вирішує скільки коштів в кінці робочого дня віддати перевізнику. Так само перевізники показують вигідні лише їм цифри пасажиропотоку і в результаті вони завжди є збитковими. І жодним чином не відображають реальний стан перевезень.

В міському електротранспорті який підпорядковується ЛКП "Львівелектротранс" є більше варіантів сплати за проїзд.

  • в першу чергу це також готівкова оплата, за яку ОБОВ'ЯЗКОВО пасажиру видається квиток і який потрібно валідувати в механічному компостері.
  • можна провести оплату проїзду за допомогою банківського додатку Приват24, який встановлено на смартфоні з підключеним інтернетом.
  • за допомогою SMS, яке потрібно надіслати на певний номер з вказанням коду маршруту.
  • за допомогою спеціального додатку EasyWallet UA для смартфона з Bluetooth та інтернетом, до якого можна прив'язати картку будь-якого банку.
  • Оплата банківською карткою в спеціальному терміналі, які встановлені в деяких трамваях та тролейбусах Львова.

Також в "Львівелектротрансі" є ряд проїзних карток різної тривалості, а саме:

  • класичний паперовий проїзний різного терміну дії.
  • проїзний у вигляді QR коду, який можна придбати на сайті ЛКП "Львівелектротранс".
  • проїзний, який можна придбати в додатку Приват24

​В ЛЕТ заявляють, що ці всі системи оплати є доволі зручними та не вимагали великих коштів для їх впровадження на відміну від системи е-квитка, яку невдовзі планують впровадити у Львові, залучивши 10 млн євро коштів ЄБРР, та 1,2 млн євро з бюджету міста.

Спробуємо проаналізувати, можливо, дійсно вигідніше впровадити по всьому транспорту Львова те, що вже працює в Львівелектротрансі?

  • Сплата проїзду за допомогою додатку Приват24 вимагає наявності в пасажира не лише коштів на проїзд, а й зарядженого смартфону з підключеним інтернетом. Крім того, пасажир обов'язково повинен бути клієнтом Приватбанку. Проте можлива ситуація, коли коли клієнт придбав квиток, але внаслідок поломки чи розрядження смартфону не зможе пред'явити його контролерам і буде змушений сплатити штраф.  Це мінус. (Зазначимо, що в Приват24 нещодавно запровадили новий вид квитків, вартість 5.5 грн, які дають можливість пересадки протягом 1,5 години. Ці квитки банк встановив як вибір по замовчуванню, і багато містян через це сплачують зайві 50 копійок, бо забувають перемкнути вибір квитка).
  • Оплата за допомогою SMS також передбачає обов'язкову наявність телефону і стабільної роботи телефонної мережі мобільного оператора. Як показують відгуки користувачів, SMS про оплату і отриманий квиток можуть приходити із значною затримкою, що не звільнить від сплати штрафу.
  • Оплата за допомогою додатку EasyWallet UA, для її роботи потрібні все ті ж вимоги: заряджений смартфон з Bluetooth, інтернет, банківська картка будь-якого банку з позитивним балансом на рахунку і реєстрація в системі EasyPay. Варіантів довести проведену сплату при пропаданні інтернету чи розрядженні телефону також немає.
  • Оплата банківською карткою в спеціальному терміналі на сьогодні одна з найбільш сумнівних. Для сплати проїзду вам потрібно притулити картку до терміналу і .... все. Жодного підтвердження сплати ви не отримуєте, або отримаєте з значним запізненням SMS від банку про списання коштів. Контролер повинен перевірити оплату, просканувавши спеціальнии валідатором вашу банківську картку. Відповідно, вже є достатньо скарг на те, що контролери вимагали сплатити штраф через банальну відсутність в них можливості перевірити сплату такого виду. Тобто їм видавали неробочі валідатори або взагалі не видавали. Крім того, самі термінали досить часто є вимкненими.
  • Зазначимо, що всі вище перелічені варіанти оплати проїзду можуть не працювати, зокрема, не з вини пасажира, і в цьому випадку в "Львівелектротрансі" покладають провину за безквитковий проїзд саме на пасажира. Їх аргумент, що пасажир ЗОБОВ'ЯЗАНИЙ придбати квиток за готівку, інакше штраф.
  • Готівкова сплата є найбільш безпечним, але найменш зручним способом сплати. На зупинках електротранспорту у Львові дуже мало пунктів продажу квитків, а в напрямку на Сихів їх взагалі немає. А щоб придбати квиток у водія згідно правил користування міським електротранспортом, необхідно заходити через передні двері, що в умовах Львова не завжди можливо. Також це відволікає водіїв від руху та створює аварійно небезпечні ситуації. 

Такі ж хвороби успадкували варіанти придбання електронних проїзних карток. Якщо QR код таки можна роздрукувати і пред'являти контролеру (разом з посвідченням особи), то у випадку Приват24 при відсутності смартфону ви взагалі не зможете довести наявності у вас проїзного документу.

Як зазначила в коментарі Гал-інфо мешканка Львова Христина, в якої поламався смартфон, на якому був встановлений додаток Приват24, при зверненні в ЛЕТ із запитанням, як їй вийти з цієї ситуації на час проведення його гарантійного ремонту, їй порадили придбати новий смартфон, щоб мати змогу і далі користуватись придбаним місячним абонементом.

Таким чином, найнадійнішим методом підтвердження сплати проїзду є придбання класичного паперового довготривалого проїзного квитка. (Але нещодавно, а саме наприкінці квітня, вони майже на 10 днів щезли зі всіх точок продажу. І В ЛЕТ рекомендували купувати саме електронні проїзні документи).

Як зазначив в коментарі Гал-інфо студент 3 курсу IT відділення одного з Львівських ЗВО Сергій, всі вищеперелічені варіанти електронної оплати не витримують жодної критики. Адже контролери під час перевірки квитків лише візуально оцінюють картинку на екрані смартфону (чи роздрукований QR код), не використовуючи при цьому жодних технічних засобів перевірки. амалювати потрібну картинку чи підробити SMS повідомлення в наш час є значно простішим, ніж "малювати паперові квитки". Я не виключаю, що велика кількість "електронних проїзних" є несправжніми", - розповів студент.

1/2

Також ми проаналізували наявну інформацію про проект е-квитка, який найближчим часом обіцяють впровадити у Львові, на предмет того, чи немає в нього аналогічних недоліків.

Перше, що одразу варто зазначити, е-квиток не передбачає необхідності бути клієнтом якогось з банків чи наявності в пасажира мобільного телефону.

Підробити е-квиток також не вдасться, адже сам по собі він міститиме лише ідентифікатор абонента. Решта інформації, як-от: наявність коштів, право на пільги, придбані проїзні, будуть міститись на серверах системи е-квитка.

Оплатити проїзд в момент появи контролерів в транспорті не вийде, адже контролери вимикатимуть валідатори на час проведення перевірки.

Всі електронні валідатори будуть уніфіковані, як і методи оплати. Залишиться лише готівкова форма сплати, яка буде значно дорожчою (з відповідною валідацією придбаного квитка) та е-квиток.

Також запланована система буде досить гнучкою в тарифоутворенні. Вона дасть можливість практично миттєво змінювати тарифи, пільги, запроваджувати акційні поїздки та різні типи бонусів.

Наразі зі всіх переваг системи е-квитка ми знайшли лише дві вади:

  • вартість впровадження самої системи (очікувана вартість реалізації 200 - 300 млн грн, що буде визначено в процесі тендеру).
  • процес впровадження е-квитка вже триває понад 7 років (про е-квиток заговорили ще у 2011-2012 рр, коли перекроїли транспортну схему міста і створили зовсім інші маршрути) і поки немає 100% бачення коли його впровадять і як остаточно буде виглядати система. Наразі складається враження, що у Львові влада більше зацікавлена виборами а не вирішенням транспортних проблем.

Андрій Маринюк 

Якщо ви знайшли помилку, видiлiть її мишкою та натисніть Ctrl+Enter.
НА ГОЛОВНУ