1 січня 2012 року у Львові сталась транспортна революція. Впровадження реформи було болісним. Однак на цей час уже всі звикли: львів’яни вивчили маршрути, а перевізники закупили великі автобуси, які зробили поїздку хоч трохи, але комфортнішою. Попри те осад залишився. Власне, про перевізників склався такий стереотип, що начебто вони дбають лише за максимальне збагачення за мінімальних витратах, при цьому самі вони залишаються за кадром.
Про буденну роботу львівських перевізників, про можливу зміну тарифу, а також про впровадження у Львові електронного квитка ми спілкуємось із директорами двох львівських транспортних підприємств: директором ТзОВ «Фіакр-Львів» Степаном Коцаном та директором ТзОВ «Успіх-БМ» Юрієм Мельником.
Панове, як працюється львівському перевізнику після впровадження транспортної мережі. Розкажіть про загальну ситуацію у міському транспорті та як ця ситуація впливає на ваші підприємства?
Степан Коцан, директор ТзОВ «Фіакр-Львів»:
- Загалом ситуація уже стабілізувалась, адже про ті буремні події, які були у першій половині року нині вже мало що нагадує. Наше підприємство щораз випускає на маршрути планову кількість транспортних засобів. Щоденно ми обслуговуємо 10 маршрутів у Львові, а також – приміські маршрути й маршрути у одному із районів області.
Воднораз хочу зазначити, що на роботу таких транспортних підприємств, як наше, надзвичайно впливає стан доріг, вулична мережа та погодні умови. До прикладу, з першим снігом постали певні труднощі із ранішніми виїздами автобусів на лінії, адже дорога, якою виїжджають автобуси, була абсолютно не посипана. Але це було в перші снігові дні, які, попри все, стали несподіванкою як для нас, так і для комунальних служб.
Якщо ж говорити про економічний розвиток нашого підприємства, то протягом 2011 та 2012 років у ТзОВ «Фіакр-Львів» інвестовано понад 7,2 мільйона гривень, які вкладені в оновлення транспортних засобів.
Юрій Мельник, директор ТЗОВ «Успіх-БМ»:
- Наше підприємство обслуговує 6 міських маршрутів і кожного дня у місто виїжджає більше 60 автобусів, що також є плановою кількістю. З них половина автобусів - низькопідлогові, пасажиромісткістю більше ста чоловік.
Хочу доповнити пана Коцана у тому, що ситуація справді стабілізувалась завдяки тому, що перевізники закупили так звані великі автобуси. Це, у першу чергу,робить ТЗОВ «Фіакр-Львів» та «Успіх-БМ».
Користуючись нагодою, не можу запитати про ініціативу щодо підняття тарифу на перевезення пасажирів. Наскільки вона є обґрунтована та своєчасна?
Степан Коцан, директор ТзОВ «Фіакр-Львів»:
- Підняття тарифів у Львові назріло уже давно. Про це ми неодноразово говорили із чиновниками, адже загалом від часу останнього розрахунку тарифу витрати на перевезення пасажирів піднялись на понад 60%, зокрема тільки паливо зросло у ціні на 62%, не говорячи вже про ціни на шини, технічне обслуговування, ремонт та заробітну плату водіїв та адміністративного персоналу.
Із підняттям тарифів на перевезення ми вже запізнились. Згідно із нашими розрахунками, обґрунтованим тарифом на міським перевезення буде ціна понад 3 гривні. Це надасть нам можливість оновлювати транспортні засоби на маршруті, забезпечення якісне та комфортне перевезення пасажирів. Люди повинні зрозуміти, що якщо вимагати від нас хороших, чистих автобусів на лініях, то за 2 гривні за поїздку цього добитись у принципі неможливо.
Більше того, За даними ВГО «ВААП» середня вартість проїзду в автобусах в режимі маршрутного таксі по містах України вже давно більша за 2 грн. Так, у Вінницькій, Донецькій, Житомирській, Запорізькій, Київській, Кіровоградській, Луганській, Миколаївській, Одеській, Хмельницькій, Черкаській Чернігівській, Чернівецькій вартість складає 2,5 грн; м. Київ, Дніпропетровська область 3 грн тощо.
Керівництво управління транспорту міської ради заявило про можливість введення у місті так званого диференційованого тарифу. Яка ваша позиція щодо цього?
Юрій Мельник, директор ТзОВ «Успіх-БМ»:
Усі перевізники міста Львова єдині у цій ситуації. Ми проти введення диференційованого тарифу, адже це першочергово поставить ряд маршрутів у невигідне становище.
Дуже часто маршрути і перетинаються, і дублюються, а інколи навіть на понад 90%. І якщо один маршрут буде їхати по 2 гривні, а інший по 2 гривні 50 копійок, то про конкуренцію та взаємодію на ринку перевезень міста говорити не доводиться.
Також хочу додати, що це питання потребує додаткового вивчення. Існують маршрути великої протяжності, до 20 км, де проїзд за такою логікою може бути більше 4 гривні. Проте на певних точках цей маршрут перетинатиметься з іншими.
Степан Коцан, директор ТзОВ «Фіакр-Львів»:
Додам, щонайкоротші маршрути у Львові це радіальні маршрути, які обслуговує комунальне підприємство міста АТП №1. Отже, усі хордові маршрути будуть по 2 гривні 50 копійок, а усі радіальні по 2 гривні. Я вважаю, що така ситуація є неприйнятною і несе загрозу для функціонування ринку транспорту у місті Львові.
Окрім того, наше місто відмінне від Києва чи Харкова із їх великими магістральними проспектами. Львів - компактне місто, тому говорити, що тариф може бути диференційованим від довжини маршруту не зовсім вірно, адже орієнтовно довжина усіх маршрутів у Львові є однаковою.
Чиновники управління транспорту мерії щодня розповідають про встановлення пристроїв руху на автобусах. А чи допомагає GPS у повсякденній роботі самим перевізникам?
Юрій Мельник, директор ТзОВ «Успіх-БМ»:
Усі наші транспортні засоби уже обладнані цими пристроями, які достатньо ефективно працюють. Під них уже виготовлене і усе програмне забезпечення, тому з моменту встановлення усі наші транспортні засоби у режимі «онлайн» бачать у диспетчерському пункті міської ради.
GPS нам справді допомагає у роботі, адже ми можемо контролювати пробіг автобусів з точністю до 50 метрів, витрати палива, інтервал руху тощо... Ці прилади також допомагають нам у 100-% ковому забезпеченні ранкових та вечірніх рейсів.
Степан Коцан, директор ТзОВ «Фіакр-Львів»:
Ми також практично повністю (понад 130 )обладнали усі автобусами GPS, хоча і були певні технічні труднощі фірми-поставника щодо забезпечення такої кількості пристроїв одночасно.
Звичайно, що вони допомагають у роботі. Якщо пояснювати на прикладі, то ми маємо певні маршрути, які обслуговують жителів мікрорайону Рясне-2. Інколи до нас телефонують пасажири і говорять, що у час-пік немає автобуса... Ми у реальному часі бачимо місцезнаходження автобуса і можемо пояснити львівянам, що на шляху руху автобуса є декілька проблемних ділянок (Церква Анни, залізничний переїзд по вул. Шевченка), де через корки, які виникають незалежно від перевізника, автобус «застрягає».
Переконаний, що це перший крок до глобальної міської системи контролю за транспортом, яку хочуть сформувати в управлінні транспорту та звязку Львівської міської ради.
«Фіакр-Львів» підтримує новаторські ініціативи управління транспорту та звязку але ми переконанні, що винятків у цих справах бути не може.
Як ви ставитесь до введення у місті електронного квитка?
Степан Коцан, директор ТзОВ «Фіакр-Львів»:
Надзвичайно позитивно. Але, розуміючи певні проблеми із введенням цього квитка чиновниками, а також їх бачення щодо створення єдиного підприємства у Львові на базі комунального підприємства, що несе численні загрози для ринку перевезень, разом із компанією «Успіх-БМ» ми вирішили створити власну систему, яку буде впроваджувати електронний квиток на маршрутах двох підприємств.
З часом, звичайно, до нас зможуть приєднатись і інші підприємства, але це буде підприємство із системою, яку, на даний час, уже розробляють наші партнери у Києві, які встановлювали нам програму GPS-моніторингу. Ці системи будуть взаємоповязані, а також впроваджуватимуться разом із валідаторами.
Також ми ведемо переговори про створення так званої служби контролю валідації квитків на маршрутах. Це дозволить нашому підприємству уникнути втрат на маршрутах у звязку із крадіжками водіям, а також достеменно, до однієї людини, визначити весь обсяг пільгових категорій громадян, які перевозять усі маршрути двох підприємств. Це надзвичайно серйозна проблема, тому хочемо її ідентифікувати та показати її значимість.
Хочу також нагадати, що ЛМР на початку року нам пропонувала віддавати до 15% нашої загальної виручки для обслуговування кредитних договорів ЛКАП №1. Це нонсенс - чому ми маємо фінансувати підприємства - учасників ринку із найкращими маршрутами.
Юрій Мельник, директор ТзОВ «Успіх-БМ»:
Ми також підтримуємо введення електронного квитка. Він не тільки підвищить ефективність обігу коштів, але й підвищить безпеку руху на маршрутах. Водій позбавляється «фінансової» роботи і лише реально забезпечуватиме безпечне перевезення пасажирів. Ми вже провели переговори з декількома банками на предмет випуску електронного квитка у вигляді банківської картки. Це так звана система PayPass. Такою «карткою Львівянина» як ми її називаємо, наші пасажири зможуть як заплатити за проїзд по валідатору, так і розрахуватись через термінал у будь-якому магазині. Також можливим буде розрахунок з цієї картки через за комунальні послуги через Інтернет. Це новинка, яка викличе захоплення у всіх львівян та гостей міста.
До слова, у договорах із усіма перевізниками закладена умова 20% заміни транспортних засобів. Наскільки вона реальна до виконання на ваших підприємствах?
Юрій Мельник, директор ТзОВ «Успіх-БМ»:
Я уже зазначав, що на нашому підприємстві уже половина автобусів є низькопідлоговими з пасажиромісткістю більше 100 чоловік. Фактично, умову мерії ми уже виконали і тому наголошуємо на тому, що тариф однозначно повинен бути вищим, адже ці автобуси дорожчі у обслуговуванні: техніка німецького виробництва, а ціни на неї у євро.
Степан Коцан, директор ТзОВ «Фіакр-Львів»:
У складі нашого підприємства є понад 25 низькопідлогових автобуси, які щоденно випускаються на лінію. Хочу наголосити, що на даний час курсування великих автобусів у Львові є економічно не вигідним та недоцільним. До прикладу, введення великих автобусів на маршруті № 24 уже призвело до понад 200 тисяч гривень прямих втрат від недоотримання прибутку.
Зазначену умову ЛМР повинні виконати усі перевізники, які працюють на ринку, за чим ми надзвичайно пильно слідкуємо. Якщо є стратегічний курс на заміну маленьких автобусів великими, то ми повинні добиватись виконання цієї умови усіма перевізниками. Можливе невиконання такої умови з 1 січня 2013 року будь-яким перевізником у Львові дасть нам чіткий сигнал щодо можливості ігнорування норм, зазначених у договорах, що буде мати беззаперечні правові наслідки для усіх перевізників Львова.
До речі, хотів би наголосити, що не усі маршрути «Фіакру» і «Успіху» можна замінити на низькопідлогові автобуси. І навіть не через вуличну мережу, а через фінансово-економічне обґрунтування курсування таких автобусів.
Більшість великих автобусів сконцентровані на комунальному підприємстві АПТ№1. Їх маршрути спеціально для них були сформовані, тому їм надзвичайно легше виконати цю умову виконати. Іншим перевізникам, маршрути яких не йдуть через центральну частину міста або не сполучають густонаселених районів, це питання є проблемним.
Окрім того, ми обслуговуємо такі маршрути як 43, 39, 34, яким вулична мережа Львова (вул..Дорога Кривчицька, Дудаєва, Герцена, смт.Білогорща) у принципі не дозволяє поставити великі автобуси, адже подекуди ширина дороги не перевищує трьох метрів і великий автобус там не зможе розминутись навіть із легковим автомобілем.
А як щодо соціальних, дотаційних маршрутів?
Степан Коцан, директор ТзОВ «Фіакр-Львів»:
«Фіакр» обслуговує два повністю соціальних маршрути -22 і 39, які несуть прямі збитки підприємству. На цих маршрутах можливо компенсувати лише зарплату водія, паливо та частково мінімальний ремонт. Водночас ми розуміємо, що повинні нести це навантаження в тому числі і завдяки іншим маршрутам, які обслуговуємо.
Ми намагаємось зробити ці маршрути більш рентабельними, але саме «Фіакр-Львів» має найбільше соціальних маршрутів серед усіх перевізників Львова.
Юрій Мельник, директор ТзОВ «Успіх-БМ»:
«Успіх-БМ» обслуговує соціальний маршрут №48, збитки від якого також покриваються за рахунок інших маршрутів.
Ви розповідали, що зможете чітко контролювати кількість пільговиків, а власне яку кількість пільговиків перевізник везе кожного дня сьогодні і скільки отримує за це компенсації?
Степан Коцан, директор ТзОВ «Фіакр-Львів»:
Наше підприємство не отримує жодної компенсації за перевезення пільговиків. За нашими підрахунками, за 10 місяців цього року ми перевезли понад 2 мільйони пільговиків.
Згідно із нормою закону, замовник перевезень повинен чітко компенсувати ці витрати із коштів державного бюджету. На жаль, цього не робиться. Ми уже шість разів звертались до ЛМРи із проханням надати нам проект договору на компенсацію пільгових категорій, а також включити нас у план-графік компенсацій у 2013 році. На жаль, ми отримали відмову.
Більше того, минулого тижня високі посадовці міської ради чітко заявили, що жодної компенсації у 2013 році не буде. На нашу думку, це пряме порушення закону, що не дозволяє підприємству розвиватись.
До прикладу, у 2012 році місто отримало понад 40 мільйонів гривень коштів на компенсацію за перевезення пільговиків, проте весь обсяг субвенції із державного бюджету пішов на комунальне підприємство «Львівелектротранс». Такий розподіл є абсолютно несправедливим і порушує усі норми економічної конкуренції.
Юрій Мельник, директор ТзОВ «Успіх-БМ»:
Ще у серпні ми подали орієнтовні розрахунки на виділення субвенції із державного бюджету у 2013 році. Відповідно, суми, які будуть виділені на місто Львів випливатимуть із цифр, наданих усіма перевізниками, тому цей розподіл теж мав би бути пропорційним поданим розрахункам чи фактичним перевезенням пільговиків кожним підприємством зокрема, а не монопольно «Львівелектротрансу».
З компенсацією проблема дійсно існує. Справа в тому що у 2012 році місто отримає більше 42 млн. грн. компенсації. Скільки отримали перевізники, що організовують перевезення автобусного транспорту? Правильно нуль!!! Невже ми не перевозимо пільговиків. Ні, перевозимо по 100-250 у кожній машині кожного дня. Справа в тому, що вся компенсація іде на електротранспорт. То по логіці міських чиновників всі пільгові категорії наших громадян повинні їздити лише на трамваях і тролейбусах? Це нонсенс, це неправильно.
Степан Коцан, директор ТзОВ «Фіакр-Львів»:
Хочу ще додати, що справді інформація, яка зараз поступає із площі Ринок 1, є надзвичайно невтішною не тільки для «Фіакру», але і для всіх перевізників міста Львова, включаючи ЛК АТП 1. Однак ми переконані,що здоровий глузд переможе і у січні ми почнемо отримувати компенсацію за перевезення пільгових категорій громадян.
На наших автобусах є також велика кількість пільговиків, які їздять по фальшивих посвідченнях. Водії на маршруті у звязку із щільним графіком руху та його інтенсивністю не мають змоги достеменно подивитись кожне посвідчення, окрім того далеко не всі громадяни хочуть предявляти цей документ, а радше хочуть посперечатись із водієм та писати скаргу на підприємство... .У цьому контексті доречним є впровадження електронного квитка. При ньому жодне посвідчення в автобусі показувати не потрібно буде. Натомість працюватимуть пункти видачі електронних квитків, де менеджери перевірять справжність таких посвідчень і на основі цього видадуть квиток, який даватиме право безкоштовного проїзду.
Відомо, що численні громадські організації стають на захист прав як перевізників так і громадян. Ви берете в цьому участь?
Степан Коцан, директор ТзОВ «Фіакр- Львів»:
Так, ми є учасниками двох асоціацій перевізників. Як показує досвід останніх місяців вони є надзвичайно дієві. У нас почастішали випадки вимагання хабарів за так звані ненаписані скарги, які досить часто мають продуманий характер. Приходять і показують: от ми готуємо такий документ, працюємо в парі з контролюючими органами дайте нам щось і цього не буде. Хочу запевнити всіх бажаючих не дочекаєтесь, не буде цього.
У ЗМІ є ряд публікацій, які так чи інакше кидають тінь на ваші підприємства. Можете прокоментувати ці закиди?
Степан Коцан, директор ТзОВ «Фіакр-Львів»:
Прес-служба нашого підприємства щоденно моніторить публікації у пресі. Хочу висловити подяку громадському сектору міста Львова за активну позицію щодо контролю на маршрутах, але хотів би зазначити, що є ряд громадських організацій, які таким способом намагаються схилити нас до неправомірної співпраці у свою користь, пишучи на нас видумані скарги, тиснучи задля отримання своєї вигоди.
Разом з тим, ряд політиків у місті Львові інколи роблять окремі заяви, які часто є необєктивними. Це оціночні судження певних осіб, які шкодять діловій репутації нашого підприємства.
Ми дуже уважно вивчаємо усі побажання щодо покращення нашої роботи і, робимо все для того, щоб робота була якісною, економічно - вигідною та комфортною для перевезень у місті Львові.
А як Ви оцінюєте такі різкі випади проти Вашого підприємства у деяких ЗМІ?
Степан Коцан, директор ТзОВ «Фіакр-Львів»:
Ми не боїмося критики. Якщо вона обґрунтована та правдива це тільки на краще. Однак деякі представники ЗМІ та громадськості далекі від обєктивності та незаангажованості. Наприклад, у пресі зявилася інформація що ми ніби то щось порушуємо, і це думка окремого політика. При цьому нас ніхто не запитує, наша позиція нікого не цікавить. Досить часто ситуація може бути абсолютно протилежною, а в ЗМІ надаються некоректні факти.
Як приклад можна провести публікації у ЗМІ від 21.12.12 про те, що автобус маршруту №43 заблокував рух трамваїв, поламавшись по вул. С. Бандери. Проте ця інформація абсолютно неправдива. Натомість поламався автобус маршруту №42, а це не наш маршрут. І при цьому до нас ніхто навіть не зателефонував, чи правда це? Звичайно - автобуси це техніка, якій природно ламатися, і наші автобуси також ламаються. На цьому прикладі можна чітко прочитати тенденцію у ЗМІ
Окрім того, чомусь всі вважають що ми тут філіал якоїсь партії і намагаються на нас тиснути, щоб виторгувати собі в іншому місці якісь дивіденди.
Хотів би таким політикам заявити відкрито: на підприємстві працює понад 400 працівників і всі вони абсолютно різних політичних поглядів. Серед нас є і праві і ліві і зелені. Смішно було, коли деякі нещодавні публікації одного відомого у Львові депутата нам показували, щоб залякати та не допустити до конкурсу по Львівській області.
Але ми не підемо на провокації та не будемо коментувати відверто брехливі твердження. Хотілося б щоб ЗМІ при таких обставинах запитували нашу позицію.
Христина Панчак, спеціально для Гал-інфо.