Як відомо, поширення коронавірусу COVID-19 нанесло удар по світовій і українській економіці.
Як пише Мінфін, скорочується більшість сфер бізнесу, а уряд очікує цього року падіння ВВП до 4,8%. Але скрутні часи переживають не всі: окремі компанії, навпаки, саме зараз не лише збільшують заробітки, а й мають шанс розширити кількість клієнтів на наступні роки.
Продукти харчування
Тут все зрозуміло. Відсутність окремих товарів на полицях магазинів і підвищення ціни, мабуть, багато хто побачив на власні очі.
Але заробити більше, ніж зазвичай, могли не лише виробники солі, гречки та муки. Наприклад, співвласник холдингу «Молочний альянс» Олександр Деркач в перші дні карантину повідомив, що його підприємство на день виробляє 310-320 тон продукції, замість звичайних 270.
«По Яготинському для дітей, приблизно така ж ситуація. Відпускаємо зі складів по 60 тон продукції в день. Це на 25-30% більше, ніж зазвичай», — повідомив він.
Зросли у всьому світі й продажі продуктів, які люди, як правило, купують нечасто. Наприклад, у США на 84% збільшилися продажі сухого молока і майже на 37% — сушеної квасолі. В Німеччині більш ніж вдвічі підстрибнули продажі консервованих супів.
Читайте також: АМКУ каже, що магазини припинили підвищувати ціни на продукти
Звісно, можна сказати, що скупивши продукти зараз, громадяни найближчі кілька тижнів не підуть в магазин, а за гречкою дехто і рік. Але не забуваймо про те, що продукти можуть псуватись, а тому попит залишатиметься і в майбутньому.
Кухонна техніка
Панічні настрої і масове затарювання продуктами внесли свої корективи і в продажі кухонної техніки.
За даними GfK Ukraine, в перший тиждень карантину продажі в Україні побутової техніки та електроніки зменшились 37%. Та якщо продажі смартфонів впали вполовину, то, наприклад, морозильних камер, навпаки, зросли на 7%.
Карантин і необхідність готувати вдома спровокували бум продажів й іншої побутової техніки. Наприклад, за даними allretail.ua (один з популярних онлайн ресурсів про роздрібну торгівлю в Україні та країнах СНД), продажі хлібопічок зросли у 20 разів, у порівнянні з докарантинним періодом.
Сервіси доставки
Для тих, хто не хоче готувати самостійно, працюють сервіси доставки. Як повідомили «Мінфін» у Pizza 33 та Sushi 33, попит на їхню доставку підвищився на третину.
Зросли обсяги замовлень і на доставку продуктів харчування. Наприклад, у Glovo — на 35%. А кількість замовлень у Zakaz.ua підвищився на 80%.
Читайте також: 2 тижні карантину: люди замовляють доставку консервів і відмовляються від «здорової» їжі
Зараз ці сервіси мають шанс не лише тимчасово збільшити обсяги, але й згодом закріпити за собою більшу долю на ринку. Якщо за час карантину у споживачів виробиться звичка користуватись їхніми послугами.
Вантажні дрони
Такий сервіс в Україні поки що не працює, але у світі почав розвиватись ще до карантину. Наприклад, Amazon експериментувала з цим напрямом ще в 2016 році.
Зараз же його актуальність суттєво зросла. Адже в час карантину він дозволяє уникнути контакту покупця з кур’єром. Як розповіли в компанії XAG (китайський виробник сільськогосподарських дронів), цього року підприємство очікує на збільшення виручки щонайменше в 4 рази.
Стрімінгові сервіси
Недоступність інших розваг збільшила інтерес до перегляду фільмів та телесеріалів.
Звичайно, що збільшилось навантаження на стрімінгові сервіси. Netflix і Youtube, на прохання регуляторів, навіть знизили якість зображення, адже масовий перегляд відео міг обвалити інтернет.
Читайте також: $26 мільйонів на рік. Стільки заробляє школяр, розпаковуючи іграшки на YouTube
Для Netflix карантин має як позитивні, так і негативні наслідки. З одного боку, зупинилось виробництво власних серіалів. З іншого — кіностудії вже розмірковують про перенесення відкладених прем’єр на стрімінгові сервіси. Так, фільм студії Paramount «Нерозлучники» замість кінотеатрів вийде відразу на Netflix.
В Україні через популярність піратських сайтів легальним сервісам різко наростити аудиторію буде складно. Однак, певні успіхи вже є. Як повідомляв медіа сервіс Megogo, його трафік у будні дні вже зрівнявся з тим, що був у вихідні. Загалом, з початку карантину тривалість користування сайтом зросла на 22%.
Додатковий кешбек за оплату стрімінгових сервісів пропонували monobank і Альфа-Банк. Детальніше про ці акції можна почитати тут і тут.
Ігрова індустрія
Не відстає від фільмів і інтерес до ігр. Наприклад, CS:GO вперше в своїй історії досяг позначки 1 млн гравців онлайн. Про рекордну відвідуваність з початку року звітує і Dota 2. Це не дивно, адже грати в комп’ютерні ігри закликала навіть ВООЗ, мовляв це краще, ніж блукати вулицями.
Акції китайських розробників ігр зростали навіть в умовах карантину, коли падав весь інший фондовий ринок КНР.
Читайте також: Як заробити 1000% на коронавірусі
Щоправда і в представників цієї сфери теж є труднощі. Паралельно зі зростанням кількості гравців у безкоштовних іграх впали доходи від реклами.
Значно збільшилися в Україні і продаж товарів в категорії гейминга і відеоконтенту. Найбільший приріст, як зазначає allretail.ua, продемонстрували ігрові консолі — їх популярність зросла в 10 разів, у порівнянні з докарантинним періодом.
Онлайн-навчання
Списки сайтів, на яких в карантин можна навчатись безкоштовно або за помірну плату, почали поширювати користувачі соціальних мереж та ЗМІ. З підбіркою, яку підготував «Мінфін», можна ознайомитись тут.
Розширити свою аудиторію ці сервіси зараз можуть як за рухунок школярів, так і дорослих, які в ізоляції вивчають нові мови, або набувають нові професії. Для українських платформ, які спеціалізуються тільки на онлайні, це взагалі «квиток у життя».
Спортивні товари
Продажі тренажерів і килимків для йоги в Китаї під час карантину зросли на 250%, порівняно з тим самим періодом рік тому. Підвищений інтерес до спортивних товарів фіксують і європейські країни, які йдуть на карантин. А в Росії, тим часом, майже на 30% зросли продажі бейсбольних бит — повідомляють місцеві ЗМІ.
Читайте також: Як придбати акції іноземних компаній
Засновник і співвласник інтернет-магазину Rozetka.ua Владислав Чечоткін каже, що обсяги замовлень в категорії спортивних товарів для дому зросли на 157%. Спектор товарів дуже широкий — від рукавичок для занять фітнесом до гантелей. «Це одна з найдинамічніших категорій», — говорить Чечоткін.
Аналітики ж фондового ринку радять придивитись до акцій виробника велотренажерів Peloton. Вони обвалились разом з усім ринком, але вже відіграли останнє падіння і торгуються дорожче, ніж місяць тому.
Скористатись карантином зможуть і розробники мобільних додатків та програм для здорового способу життя. Мовляв, якщо ви не йдете в спортзал, то спорт йде до вас. Принаймні, у смартфон.
Домашній офіс
Через карантин багато хто перейшов на онлайн роботу. А це змінило і підходи до організації робочого процесу. Онлайн-конференції, летючки через Skype, Slack, Jira і багато іншого стали новою реальністю.
У зв'язку з цим зріс попит на товари для домашнього офісу. Веб-камери, гарнітури, роутери, монітори, ноутбуки та мережеве обладнання показали помітне зростання. Особливо популярними стали веб-камери — продажі цієї категорії збільшилися в 15 разів.
Величезне зростання продажів також продемонстрували категорії контрактів мобільного зв'язку та модемів операторів стільникового зв'язку. Так, продажі контрактів виросли в 20 разів, а частка продажів модемів — в 7 разів.
Олексій Писарев