Агенція інформації та аналітики "Гал-інфо"
Агенція інформації та аналітики "Гал-інфо"
Слухай онлайн
Cуспільство

Люди vs гривні. Кому вигідні транспортні зміни у Львові

Щоранку зупинка на вулиці Любінській збирає велелюдний натовп. Втім, це не мітинг і не чергова акція протесту. Так тепер у Львові дістаються на роботу мешканці прилеглих вулиць і ті, хто доїжджає з Городоцького і Пустомитівського районів.
lvivexpres.com

Переповнені міські маршрутки, які не дають ради з такою кількістю пасажирів, обурення, розгубленість, - чергове «покращення» від мерії Львова перетворило звичайний робочий ранок у справжню битву за місце в транспорті.

Почалося все з того,  що раптовим рішення міської влади Львова з 1 жовтня маршруткам приміських напрямків, які раніше курсували до Приміського вокзалу, змінили кінцеву зупинку.

Відтак, маршрути №140 (Львів – Городок) та № 141 (Львів – Пустомити), зупиняються на автостанції №3 (вулиця Петлюри).

Приміський вокзал і автостанція на площі Двірцевій з точки зору логістики є майже ідеальним місцем для кінцевої зупинки приміського автотранспорту. Тут можна пересісти на поїзд чи електричку. Звідси досить просто доїхати в будь—яку точку міста. Однак, керуючись хорошими, на словах, намірами розвантажити місто від приміського транспорту, в мерії довели, що не дружать не тільки з логістикою, а й з логікою.

Вулиця Петлюри заходиться в густо населеному районі. Там вистачає і своїх, міських пасажирів, які змушені вранці діставатися на роботу переповненими маршрутками. І ось сюрприз: нате вам ще і мешканців прилеглих сіл, більшість із яких також працюють або навчаються у Львові. А це означає ще більшу тисняву, натовпи на зупинках і, звичайно, конфлікти між «міськими» і «сільськими» пасажирами.

До слова, в самій міській раді чиновникам не вистачило сміливості повідомити про такі суттєві зміни в русі транспорту. Прес-служба структури, яка раніше інформувала львів’ян ледь не про кожен подих Андрія Івановича, цього разу скромно промовчала. То ж всі, хто діставалися в понеділок, 3 жовтня, на роботу, були, м’яко кажучи, заскочені зненацька. Їм довелося замість звичного маршруту робити «кола» по місту, часто не знаючи, в яку маршрутку пересідати. Як наслідок – стреси, запізнення на роботу, на навчання, зірвані зустрічі і важливі плани.

Мешканка Миколаєва пані Ірина нарікає, що таке нововведення стало для неї прикрою несподіванкою. «Шок, просто для всіх районів, добиратися погано, маршрутки переповнені тут ніяких позначень, без всякого попередження, просто незручно, треба повертати маршрутки як було», - каже вона.

Ярослав, водій приміської маршрутки, також не в захваті: «Люди скаржаться і багато скаржаться… Пасажири не знають, де вулиця Петлюри знаходиться, показуємо. Буває, що і годину добираються, а то і більше сюди. Незручності великі».

«Завдяки цьому «покращенню» студенти з Жидачева виходять з дому на годину швидше, щоб добратися на пари», - пише у соцмережі користувач Віталій Біляк. В коментарях йому дружно підтакують, називаючи відповідальних  чиновників не найкращими словами.

Сюрприз чекав не лише на пасажирів Пустомитівського і Городоцького напрямків. З Приміського вокзалу «вигнали» кілька Яворівських маршрутів, наприклад, «Львів-Затока» і «Львів-Лапаївка». Водії влаштували страйк і за кілька днів повернулися на звичні маршрути.

Пасажирів Жовківськго напрямку вигнали з площі святого Теодора, де вони нікому не заважали. На зупинку біля пам’ятника Степанові Бандері не пускають маршрутки з Ковирів, Солонки, Давидова. Мешканці Солонки з відчаю влаштували перекриття траси Коїв-Чоп, вимагаючи повернути маршрутку 133.

З мешканцями Солонки висловили солідарність і львів’яни, які використовують приміські маршрутки, коли в години пікових навантажень не можуть сісти в міські. 

Львів’янка пані Олена зазначила: «Це була єдина маршрутка, яка їздила з Володимира Великого по вул. Антоновича, Героїв УПА і до Степана Бандери. У мене син студент «Львівської політехніки». Йому тепер треба робити кілька пересадок і платити зайві гроші».

Схожа ситуація на всіх магістральних вулицях, на які перенесли кінцеві зупинки. Мешканці вул. Городоцької, як і Любінської фізично не можуть сісти в переповнені міськими і приміськими пасажирами маршрутки, які «набиваються» ще на околиці міста.

«Через «виселення» приміських маршруток на околиці Львова зріє соціальний вибух», - заявив під час виступу на сесії Львівської облради депутат Андрій Чад.

«Із жовтня 2016 року кінцеві зупинки приміських та міжміських автобусних маршрутів Жидачівського, Роздільського, Миколаївського та Стрийського напрямків було перенесено. Зокрема, влада міста Львова та області перенесла кінцеві зупинки маршрутних таксі у м. Львові з приміського вокзалу, площі Петрушевича та перехрестя вулиць Стрийська-Наукова на Львівський автобусний вокзал.

Відтепер ті, хто добирається у центральну частину м. Львова змушені пересідати на міські маршрутки, які і до того були переповненими, що обурює і жителів м. Львова. Це також значно збільшує час на добирання і витрати за переїзд у міському транспорті», – наголосив Андрій Чад.

До слова, жовтнева «реформа» транспорту у Львові – далеко не перше «покращення» від мера Львова Андрія Садового та його команди. Навесні цього року він спробував «загнати» Самбірські, Турківські та Сколівські маршрутки на так звану автостанцію «Західна» на початку вулиці Городоцької. Як наслідок – транспортний колапс і переповнені міські маршрутки, які фізично не в стані помістити і міських, і приміських пасажирів.

Самі ж водії АС-3 і АС «Західну» називають не інакше як стайнями. Порівняння справедливе, бо умов для цивілізованих перевезень там  немає жодних. На «Західній» навіть немає обладнання для продажу квитків.  І велике питання, чи ці «будки» мають сертифікацію.

«Виїхати звідси (АС «Західна») дуже тяжко. Взагалі ніяких умов, нічого», - нарікає водій Василь.

А в розмовах «без диктофона» водії зізнаються: попри заборону, якщо немає перевірок, продовжують їхати на Приміський вокзал.

Яка ж мета всіх цих рухів, які лише спричиняють черговий транспортний колапс у місті? Інтереси людей? Навряд. І «селянам» і львів’янам стало тільки гірше.

У наших сусідів поляків є чудова приказка: «Якщо не знаєш про що йдеться, то йдеться про гроші». Гроші, які перетікають від приміських перевізників міським. Міських автобусів не побільшало, водії завзято «пакують» пасажирів під зав’язку, підраховуючи такі бажані гривні, власники задоволено потирають руки.

До чого тут керівництво міста?

До всього. Тільки наївний може думати, що Львові бодай якесь рішення приймається без його благословення. Тим паче, в такій грошовитій сфері як пасажирські перевезення.

У Львові ні для кого не секрет, що в мерії мають певний вплив як мінімум на АТП-1, одного з міських перевізників, який перебуває у комунальній власності. Інший перевізник - ТОВ «Міра і К». Директором є Микола Шкурган, який до 2010 року обіймав посаду начальника львівського міського управління транспорту та зв’язку. Сумнівно, що це просто збіг.

За даними держреєстрів, засновниками підприємства ТОВ «Міра і К» є ТОВ «ХоСаРо», якому належить 69% компанії, а також Іван Велійка, голова Асоціації перевізників Львівщини. Як стверджує портал «Наші гроші», ще у 2012 році серед засновників ТОВ «Міра і К», окрім самого Івана Велійки з дружиною, були дружина і донька Романа Лободи – попередника Велійки на посту керівника Асоціації перевізників Львівщини.

Те ж саме «ХоСаРо» причетне і до іншого перевізника, ПАТ «ЛАТП-14630». Посилаючись на дані Держагентства SMIDA станом на III квартал 2014 року, портал «Наші гроші» повідомляє, що найбільшими акціонерами товариства є два підприємства – ТОВ «БЦ «Український капітал» (61%) та ТОВ «ХоСаРо» (19%). У дрібних акціонерів залишилось лише 20% акцій АТП. Засновниками обох підприємств, і БЦ «Український капітал», і «ХоСаРо», яким належить 80% «ЛАТП-14630», є три людини – Володимир Мазур, Андрій Рокош та Тарас Хома. Ці ж люди є співзасновниками ТОВ «Укрінвестбуд» – підприємства, яке останнім часом активно працює на ринку будівництва каналізаційних мереж у Львові.

Підприємство брало участь в конкурсі на будівництво автостанції на вул. Збиральній, який чомусь спустили на гальмах. Натомість, нібито тимчасову автостанцію «Західну» без конкурсу довірили збудувати ТОВ «Бізнесресурс». За даними Єдиного державного реєстру юридичних осіб та фізичних осіб – підприємців, кінцевим бенефіціарними власником ТОВ «Бізнесресурс» є львів'янин Ростислав Хома. Знову дивний збіг?

Виглядає на те, що окрім автостанцій згадані структури не проти взяти під контроль і ринок перевезень.

За нашою інформацією, наприкінці 2016 року повинен відбутися черговий конкурс на міські автобусні маршрути. Якщо маршрути, на яких зараз відбуваються дивні пертурбації з автостанціями, дістануться  трьом згаданим вище перевізникам, це буде ще одним збігом обставин. Тільки цього разу абсолютно не дивним.

Іван Мельник

Якщо ви знайшли помилку, видiлiть її мишкою та натисніть Ctrl+Enter.
НА ГОЛОВНУ