У вівторок, 30 липня міський голова Львова Андрій Садовий з дружиною Катериною Кіт-Садовою запросили журналістів на оглядини придбаного ними будинку на вул. Стрілецькій, 1, що неподалік від Шевченківського гаю. Елітне житло коштувало родині Садових майже 4 млн грн. Феноменальна відкритість мера чи піар-хід? Це запитання Гал-інфо поставило експертам і авторитетним колегам- журналістам.
За версією щасливих власників родинного маєтку, будинок сім’я Садових придбала в обмін на трикімнатну квартиру на вул. Рудницького, де зараз мешкає міський голова. Окрім того, родина Садового доплатить ще 2,5 млн грн.
Загальна вартість недобудованого будинку складає 3,896 млн грн (з них: 1,396 млн грн – оцінена вартість квартири та 2,5 млн грн – сума доплати).
Для того, щоб уникнути спекуляцій на цю тему, Садові одразу пояснили, що купівля велетенського будинку біля Шевченківського гаю – це не результат перебування Садового на посаді міського голови Львова ось вже другу каденцію, а результат успішного ведення бізнесу.
Маєток Садових.
Гроші на купівлю будинку знайшли за рахунок того, що торік дружина мераКатерина Кіт-Садова продала частину акцій ПрАТ «ТРК «Люкс» за 3 млн грн.
Журналістам показали недобудований будинок та розповіли про плани щодо його облаштування. Садові переконують у своїй скромності та схильності до мінімалізму, проте натякають, що остаточний варіант оздоблення велетенського будинку побачать ті журналісти, які максимально правдиво розкажуть про мерську покупку.
Ми запитали у журналістів та експертів, як вони оцінюють влаштовану для них презентацію та чи нормальною є практика чиновницьких розкошів.
Оксана Дащаківська, політолог, виконавчий директор ЛОГО КВУ.
Андрій Садовий – міський голова, який стандартами своєї політики проголосив європейськість та публічність, при чому він постійно наголошує на відкритості до ЗМІ та громади. Однак, використання стандартів публічності є досить вибірковим: йдеться і про сайт ЛМР та міського голови, про звіти, бюджети тощо. Разом з тим, розуміючи значну увагу до своєї особи, міський голова змушений не лише декларувати, але втілювати публічність. Ситуація з купівлею будинку – приклад вибіркової публічності Андрія Садового. Це гра на випередження – рано чи пізно всі б дізналися, що будинок його, то краще самим задати тон розмови про нове помешкання. І це вдається, адже усім виборцям ще раз нагадали, що Садовий не тільки добрий батько міста, але й батько великої родини, який поважає старших, довіряє дружині.
Щодо грошей, які витратили на придбання будинку, то думаю, за ставленням до цієї події виборців можна розділити на дві частини. Одні вважають, що він мер і мусить мати порядну хату, хто, як не він, молодець, що придбав. Інші вважають, що крадуть усі, але він, принаймні, показує, на що йдуть його гроші, та й родина в нього велика. Тобто, виборці прийняли це досить спокійно, більшість вдовольнилися поясненням звідки гроші, і глибше навряд чи хтось буде копати.
Однак, така вибіркова публічність порівняно з закритістю політики – все ж крок вперед. Думаю, що незабаром публічність набуватиме все більш системних характеристик.
Наталка Струк, журналіст телеканалу ZIK
Відкритий для світу Львів, відкритий для світу і Андрій Садовий! Дійсно, гласність мера цього тижня зашкалювала. У вівторок міський голова повіз журналістів демонструвати свій новий будинок, а у середу повідомив, що їде відпочивати. Розповів з ким, на скільки і куди. Про все можна почитати і на його сторінці у соціальній мережі «Facebook». Що ж стосується будинку, який він з дружиною показав журналістам, то показувати голі стіни, це, звісно, дуже зручно. При цьому запевняти, що там не буде супердизайнерського ремонту, дорогих меблів, паркану, охорони і домогосподинь. Хочеться у це вірити. Проте, таки найменше й віриться у те, що цю хатину вартістю майже у 4 млн грн сім’я міського голови обрала просто так серед інших новобудов у місті і в області. Як на мене, то версія, що будинок на вул. Стрілецька, 1 від самого початку будували спеціально для Садового, виглядає досить реальною. Окрім того, бути відкритим для ЗМІ у літній період, коли люди менше дивляться телевізор, менше читають газети та Інтернет-сайти - це теж зручно.
Олександр Ковальчук, головний редактор онлайн газети новин Львова «Варіанти»
Презентація нового будинку мера Садового для журналістів – це піар, який зашифрували під відкритість. Мер Львова дуже хитрий на відміну від інших «товаришів». Більше того, він відкрито заявив, що це не за чиновницьку зарплату придбаний будинок. Все за гроші дружини, а він тут просто ні до чого і він тут ніхто. Це якесь перекидання функцій материнства/батьківства виходить.
Як на мене, це черговий піар Садового, розрахований на певну аудиторію, яка буде говорити, що усі, хто критикують мера, не мають Бога в серці, бо в Садового п’ятеро дітей. Так прийнято у побожному Львові.
Галина Терещук, кореспондент Радіо «Свобода».
Це чергова грамотна піар-акція міського голови. Як то кажуть, найкращий захист – це напад. Демонстрацією нового будинку міський голова випередив розмови в середовищі громади і журналістів. Він разом із дружиною показав свій будинок і одразу повідомив, що все це за рахунок активів його дружини. Зрозуміло, що рано чи пізно розмови про це все одно з’явилися б. Пригадуємо, як його попередник Куйбіда не робив подібних презентацій, а просто збудував собі розкішний маєток, про який дізналися лише згодом.
Інша тема цієї історії – це фінанси. Найбільше запитань викликає те, що будинок купили за кошти дружини Катерини Кіт-Садової. Відомо, що вона безробітна і займається вихованням дітей…
Якби ми жили у цивілізованій країні, така розкішна покупка чиновника була б неприйнятною, але ми живемо у країні задзеркалля. Нажаль, у громадян не викликає запитання, чому чиновник чи політик носить костюм на 5 тис. доларів чи годинник за 100 тис. доларів і звідки у них такі гроші, тоді коли в інших цивілізованих країнах за таке йдуть у відставку.
У конкретному випадку мер чітко відмежувався – все за кошти дружини. Однак, такі покупки у цивілізованих європейських країнах викликають чимало запитань, зокрема у громади. А хто з громади Львова запитав про це? Зрозуміло, що у мера велика родина і вони мають право купити собі великий будинок, але питання тут полягає у фінансовій прозорості такої покупки!
Микола Савельєв, головний редактор газети «Ратуша».
Я за те, щоб люди були багаті, але я категорично проти того, щоб багаті люди робили з людей дурнів. Презентація придбаного будинку родини Садового - це яскравий приклад того, що дурнів у першу чергу роблять з журналістів, адже у цій ситуації міський голова використав їх виключно як ретрансляторів. Багато видань навіть не роблять спроби проаналізувати купівлю готового будинку, хоч я переконаний, що цей будинок був побудований за проектом Садових. Зробивши таку дороговартісну покупку, подружжя Садових просто здійснило спробу легалізувати кошти.
Уся ця постановка виглядає досить смішно. У власному медіа-холдингу вони продали 3% акцій, нібито заробивши на цьому 3 млн грн. Тоді виходить, що 100% акцій – це 100 млн грн. Однак, вартість ТРК «Люкс» з орендованими приміщеннями, ліцензією, технікою та брендом становлять лише 13 мільйонів гривень. З цих коштів 6, 524 млн грн — це довготривалий кредит, який ТРК має повернути банку. Це дуже смішно! Що таке ТРК «Люкс»? Це орендовані приміщення, не зовсім нова техніка і ліцензія на мовлення, за яку вони заплатили, але все це не коштує 100 млн грн.
Люди у нас такі, що казатимуть, мовляв, так, він багатий чоловік, і робить для громади, то хай робить і для себе. Однак, мене у цій ситуації найбільше дивує те, що її не хочуть аналізувати політичні опоненти, а там можна було б знайти багато цікавого. Наприклад, зясувати, чому міський голова не запросив журналістів у будинок, який був би повністю нафарширований сантехнікою, меблями, де би було видно кінцевий результат? Чому ніхто не оцінив, скільки у цьому районі коштує земельна ділянка? Куди відселили людей, які жили поруч новобудови? Зрештою, за які кошти цим людям купили квартири?
Ми минулого року робили журналістське розслідування на цю тему, але тоді Садовий категорично відмовлявся і запевняв, що це не його будинок і він навіть не знає, хто це будує, а от вже через рік з’ясувалося, що знає.
Гал-інфо.