Ми прагнемо робити якісні автобуси у тій кількості яка нам пропонується часом і купівельною спроможністю наших споживачів — Василь Пецух
Слухай онлайн

Ми прагнемо робити якісні автобуси у тій кількості, яка нам пропонується часом і купівельною спроможністю наших споживачів — Василь Пецух

Львівський автомобільний завод – одне з найперспективніших підприємств Львівщини. Над чим працюють зараз на підприємстві і що нового планують – у розмові кореспондента „Гал-info” з генеральним директором ЗАТ «Львівський автомобільний завод» Василем Пецухом. 

 
– Чого вдалося досягти Вам майже за рік на цій посаді? Які зміни у структурі та складі керівництва відбулися і заплановані надалі?

– Якщо бути точним, то тільки у серпні  буде рік, як я очолив колектив ЗАТ «Львівський автомобільний завод». За цей неповний рік досягнуто чимало. По-перше, створено дві унікальні моделі тролейбусів із низьким рівнем підлоги на базі «Сіті ЛАЗ». Модель Е-183, яка вже випробувана, отримала відповідні сертифікати і запущена у виробництво. Друга наша гордість – це 18-метровий тролейбус Е-291, презентація якого відбулась у Києві 4 березня цього року. Чому говорю гордість, тому що аналогів такому тролейбусу в Україні немає. Він, як Е-183, з низьким рівнем підлоги. У цих моделях передбачено безперешкодний в’їзд до тролейбуса на інвалідних візках,  спеціально відведені місця у салоні, додаткові поручні.  Ці тролейбуси створено за європейськими нормами. Вони розраховані не тільки для людей з обмеженими фізичними можливостями, а й для людей похилого віку, дітей, мам з візочками. Ми прагнули зробити дійсно «народні» машини, щоб усі верстви населення почували б себе у них комфортно. Думаю, це нам вдалось. Це коротко щодо моїх досягнень за період перебування на  цій посаді.
Зміни у структурі дійсно відбулись і будуть відбуватись. Були ліквідовані посади начальників управлінь, спрощено систему керування підприємством. У свій час було досить багато, як кажуть, «надбудови». Зараз ми її позбавляємось для того, щоб оптимізувати керівництво та впровадити систему керування за західними аналогами. 

– На чому робиться основний акцент у виробництві (які моделі і види транспорту будуть переважати у виробництві)?

– Як я вже говорив, ми розробили і впроваджуємо у виробництво нові моделі тролейбусів А183 та Е291. Продовжуємо робити «Сіті ЛАЗ» - автобус із низьким рівнем підлоги. «НеоЛАЗ» - туристичний півтораповерховий автобус підвищеної комфортності, «Лайнери». Сказати, які саме будуть переважати, наразі важко, оскільки всі мають попит.

– Яка зараз потужність заводу?

– Проектна потужність заводу  свого часу становила 7 тис. автобусів на рік. Зараз така кількість просто нереальна. По-перше, у свій час «ЛАЗ» був монополістом на теренах колишнього СНД і ця кількість автобусів була виправдана. Зараз немає потреби у такій кількості. Ми прагнемо робити якісні автобуси у тій кількості, яка нам пропонується часом і купівельною спроможністю наших споживачів. До речі, це практика західних країн. Вже минули ті роки, коли гнались за кількістю і забували, що таке якість.

– Яку частку ринку України займає зараз ЛАЗ, прогнози і плани на майбутнє?

– Якщо брати до уваги, що на теренах України ми єдиний завод, що виготовляє автобуси великої та надвеликої місткості, то говорити про частку ринку немає потреби. А якщо брати до уваги всі автобуси, починаючи з маленьких, то я не берусь сказати достеменно, скільки становить наша частка. Ми проводимо маркетингові дослідження у нашому сегменті, а це більше половини ринку. Конкуренцію нам складає МАЗ. 

– Основні країни, в які здійснюється експорт, частка на ринках цих країн?

– Вас, напевно, цікавлять останні роки? Бо за всю свою історію виготовлення автобусів, а це 50 років, «ЛАЗ» мав досить великий відсоток експорту та частку ринку не тільки в країнах СНД, а ближнього та дальнього зарубіжжя.
За останні роки,  з моменту  приватизації, перше місце у експорті, звичайно, займала Росія. Пояснюється це дуже просто - тісні з’язки, а також великий ринок збуту. Також продукція експортувалась  у Казахстан, Татарстан, Грузію, Югославію, Азербайджан.

– Які обсяги виробництва заплановані у 2006 році, чи будуть впроваджуватися нові лінії?

– У цьому році планується значне збільшення виробництва до тисячі  двохсот одиниць. З них виробництво автобусів з низьким рівнем підлоги – 200 шт., тролейбусів – до 250 шт. Решта автобусів моделей  «Лайнер» , «НеоЛАЗ».
Щоб довести до такої кількості автобусів, звичайно, буде переобладнане та сконцентроване виробництво. Ці роботи ми  розпочали уже у минулому році, враховуючи наші плани на цей рік.

– Наскільки зношеним є обладнання на підприємстві і чи планується заміна обладнання більш сучасним?

– Ви вважаєте, що можна було створювати унікальні моделі «НеоЛАЗ», «Сіті ЛАЗ», А183, Е291 на старому обладнанні? І чи можна було отримати міжнародний сертифікат TUV CERT, нічого не змінивши?  Перше, що зробили інвестори, – переобладнали виробництво. Були закуплені найсучасніші верстати провідних фірм.  Це і установки лазерної різки «Бістронік», відрізні верстати «Кальтенбах», трубозгини, токарні і фрезерні верстати з ЧПК. Було замінено на сучасні енергозберігаючі: зварні апарати фірми «Фроніус», верстати для нарізки труб каркаса і обладнання для фарбування кузова та багато іншого. Ми використовуємо найсучасніші фарбувальні матеріали і технологію фірми «Helios», а також герметики, мастила провідних фірм. Звичайно,  для реалізації наших планів треба буде дещо докупити, але на даному етапі ЗАТ «Львівський автомобільний завод» - сучасне підприємство з провідним обладнанням від кращих виробників.  

– Скільки інвестицій буде вкладено у виробництво цьогоріч? Чи планується залучення інвесторів?

– Це питання не  мені. Єдине, що я можу сказати, якщо правила гри будуть мінятись так швидко, як до цього, то буде важко знайти інвесторів у будь-якій галузі, не кажучи про машинобудування. Ви, напевно, знаєте, що державою було відмінено ряд пільг, за умови яких і вкладались інвестиції у нашу галузь, в тому числі у наше підприємство. Недотриманість та невизначеність у законах ніколи ще не сприяли розвитку будь-чого, а перш за все, економічної стабільності суспільства. Тому планувати ми можемо, а чи прийде до нас інвестор, це питання відкрите.   

– Чи виконуються власниками інвестиційні зобов’язання і якою мірою?

– Зобов’язання, що стосувались купівлі підприємства, власники виконали повністю. Згідно з умовами конкурсу, серед яких, зокрема, були: погашення заборгованості із заробітної плати, виконання програми технічної реконструкції виробництва, впровадження прогресивних технологій, збереження протягом двох років кількості робочих місць і т. д. Ці всі умови виконані. Про інвестиційні зобов’язання я вже говорив раніше. Як можна від когось щось вимагати, не гарантуючи нічого? Коли впроваджувалась інвестиційна програма, були відповідні плани, що, до речі, виконані. Першим кроком у реалізації інвестиційної програми було створення та впровадження у виробництво автобуса нового покоління «НеоЛАЗ», цей крок було зроблено. Автобуси «НеоЛАЗ» зараз складають модельний ряд, що виготовляє підприємство. Та ще багато інших кроків, які вдалось зробити під час дії закону, що захищав наших інвесторів. Якщо держава не впорядкує законодавчу базу, ми не зможемо цивілізовано працювати і захищати свої інтереси. Ми не зможемо долучати нові інвестиції, якщо закон, як дишло, сьогодні – один, завтра – інший. Машинобудівна галузь є пріоритетною у будь-якій цивілізованій країні світу, вона завжди дає додаткові робочі місця ще багатьом суміжним галузям. Я не кажу вже про преференції, що надають європейські держави для підтримки та розвитку машинобудування. Не акцентую, як ретельно оберігають свій ринок від іноземних виробників. Насамперед купівля вітчизняного, зазначу, не на словах, а потім інші. Що ми зараз спостерігаємо, наш ринок перенасичено «секонд-хендом» із Заходу. На вулицях «автобуси», які не передбачені для перевезення людей. Такі «витвори» у цивілізованому світі просто нонсенс, а у нас - норма.  В минулому році Київ закупив у нас 140 автобусів «Сіті ЛАЗ» з низьким рівнем підлоги. Мешканці Києва та його гості одразу ж відчули різницю, що є насправді громадським транспортом, адже наші громадяни не гірші за європейців. Цивілізований підхід до перевезень своїх громадян – це одна з вимог міжнародних стандартів і нам треба вирішувати цю проблему разом. Тішить те, що, наскільки мені відомо, наш рідний Львів збирається закупляти 10 тролейбусів старого взірця  ЛАЗ-52522 чи 7 нових ЛАЗ А-183, за словами директора ЛКП «Львівелектротранс» Олега Білокурого. Я є противник того, щоб купувався морально застарілий транспорт, хотілось би, щоб місто не «економило» на 52522, а придбало сучасні машини «Сіті ЛАЗ». Для придбання нового рухомого складу держава виділила 1 млн 600 тис. грн, але за умови, що купувати будуть рухомий склад вітчизняного виробництва. Ці кроки з боку держави допоможуть зробити наші міста цивілізованішими. І наші львівські журналісти, сподіваюсь, нарешті перестануть питати: чому у Львові не їздять львівські автобуси та тролейбуси.

 Тетяна Турчина,
„Гал-info”

Якщо ви знайшли помилку, видiлiть її мишкою та натисніть Ctrl+Enter.
НА ГОЛОВНУ
Загрузка...