Нещодавно уряд та нафтопереробники підписали документ про стабілізацію цін на нафтопродукти. Що дасть підписаний меморандум українському споживачеві, які головні позиції закладені у підписаному документі і чи будуть сторони дотримуватися своїх зобов’язань. Про це «Гал-info» з’ясовувало в експерта із енергетичних питань Українського центру політичних і економічних досліджень імені О.Разумкова Володимира Саприкіна.
- На Вашу думку, чи підписаний меморандум з нафтотрейдерами буде діяти і будуть сторони дотримуватися підписаних зобов’язань?
- Загалом задумка із підписанням меморандуму непогана, і сам цей документ виконано достатньо професійно. А от як він буде виконуватися, покаже життя.
- У 2004 році Янукович будучи прем'єр-міністром уже підписував меморандум з нафтовиками, однак зобов’язань перед ними так і не дотримався. Зокрема, відповідно до підписаного меморандуму, уряд і нафтові компанії повинні були розробити механізм формування вартості палива в Україні залежно від світових цін на нафту. Однак коли ціна на нафту на світових ринках зросла, і нафтовики звернулися до уряду, він так і не переглянув ціни на нафтопродукти. Відтак ціни на АЗС, затверджені в меморандумі, протрималися лише тиждень, а потім „рвонули” догори. Чи не повториться ситуація 2004 року сьогодні?
- Згідно цьогорічного меморандуму, ціни на нафтопродукти також будуть формуватися з огляду на світові ціни на нафту. Причому стосовно ймовірності підняття цін на нафтопродукти, то слід сказати, що пік підвищення цін вже вщух. Ціни на світлі нафтопродукти і так почали стабілізуватися.
Водночас варто зупинитися на іншому. Підписаний меморандум уряду та нафтотрейдерів не має юридичної сили. Тобто це лише добра воля двох сторін. І якщо одна зі сторін не буде виконувати підписані зобов’язання, то нікого не можна буде притягнути до відповідальності.
Нові ідеї, які закладені у підписаному документі, ще ніколи не були зафіксовані в жодному документі та не підписані ні урядом Єханурова, ні Тимошенко. Це головні питання щодо розвитку нафтопереробної галузі -- скасування нульового ввізного мита, сприяння реконструкції та модернізації нафтопереробних комплексів, а найбільш цікаве – введення екологічної норми Євро3 з 1 січня 2008 року, а Євро4 з 1 січня 2010 року, за якими живе вся Європа. Оскільки до цього меморандуму жодного слова про нові ідеї в урядових документах не було, то його слід вважати ринковим і сучасним.
- Як на Вашу думку будуть формуватись ціна на нафтопродукти: за ринковими цінами чи за адміністративними вказівками?
- Адміністративних вказівок майже не буває. Це або якийсь тиск чи адміністративне провадження або примусові ціни. Поки що йдеться про ринкові заходи – домовленість і рекомендації .
- Чи стабілізуються ціни на світлі нафтопродукти, якщо в Україні побудувати ще один нафтопереробний завод, який буде контролюватися державою?
- Сьогодні не має підстав для будівництва нового нафтопереробного комплексу, оскільки не визначено джерело надходження нафти, джерела інвестування. На сьогодні існуючі потужності нафтопереробних комплексів в кілька разів перевищують потребу України.
- Що дасть проголошений меморандум для українських споживачів, якщо буде введено мито на імпорті світлі нафтопродукти і в Україну не будуть надходити імпортні світлі нафтопродукти ?
- Дійсно імпортні світлі нафтопродукти мають вищу якість, інколи вони дещо дешевші. Я вважаю що не буде такого ввізного мита, який не дозволить надходити в Україну світлим нафтопродуктам.
Розмовляла Тетяна ГУЦИЛО