Нещодавно Гал-інфо поспілкувалося з начальницею управління охорони здоров’я департаменту гуманітарної політики Львівської міської ради Лесею Кобецькою про те, яка ситуація із сімейною медициною у Львові.
Як багато декларацій вже підписали?
Наприкінці минулого року ми мали 93,1% підписаних декларацій. Це свідчить про те, що пацієнти довіряють лікарям.
Скільки у Львові є амбулаторій сімейної медицини?
Цього року маємо відкрити ще 2 амбулаторії, загалом маємо 20 амбулаторій сімейної медицини. Це дає можливість пацієнту бути ближче до лікаря, фактично біля твоєї квартири є амбулаторія.
Чи спрощує наявність декларації процес вакцинації?
Оскільки після вакцинації кожна особа вноситься в електронний реєстр, то це набагато простіше зробити, коли є вже декларація. Вводиться прізвище і на цьому все, але якщо декларації немає, то потрібно вводити паспортні дані, ідентифікаційний код - це затримує процес. Саме тому ми закликаємо підписувати декларацій, бо це зручно і завжди є до кого звернутися.
Як кількість декларацій впливає на зарплату лікарів?
Сімейний не може обслуговувати понад 1800 пацієнтів обслуговувати, бо і це вже багато. Якщо ти підписуєш більше ніж 2000 декларацій, то там падає коефіцієнт заробітної плати, і відповідно зарплата лікаря. Зарплатами взагалі розпоряджається головний лікар, коли надходять кошти, він бачить кількість підписаних декларацій з лікарем. Для 1800 декларацій він порівнює з іншими закладами охорони здоров'я і встановлює середню заробітну плату. Сімейні лікарі можуть отримувати і по 20-25 тис. грн. Останнім часом я не дізнавалася, яка сума точно, але якщо порівнювати зі спеціалістами, то зарплата непогана.
Чи можна без направлення сімейного лікаря потрапити до спеціаліста?
Кожен пацієнт повинен мати сімейного лікаря якраз для того, щоб він не вирішував, до кого йому йти у тому чи іншому випадку. Задум реформи і був у тому, що сімейний лікар, оскільки він, якщо довго веде родину, знає і про генетичні, і про спадкові захворювання у сім'ї, може краще зорієнтуватися, як лікувати пацієнта і до кого треба звернутися. Зазвичай пацієнти несуть за собою родині захворювання, а сімейний лікар може такі моменти попередити. До того ж у всьому має бути порядок.
Якщо пацієнт звертається до сімейного лікаря, то він відповідно до симптоматики призначає обстеження, потім він бачить результати і далі керує лікуванням. Визначено, що пацієнт має йти до вузького спеціаліста за скеруванням лікаря. Це робиться для того, щоб Національна служба здоров'я побачила, скільки пацієнтів сімейний лікар скерував до вузького спеціаліста, і тоді за кожну послугу нараховується оплата. Це все пов'язано і з фінансуванням також. Зараз нічого безкоштовного немає. Або пацієнт сам платить, якщо він не йде до сімейного лікаря, або за нього платять з НСЗУ.
Що робити, коли місць до сімейного лікаря немає, а потрапити до нього треба?
Якщо ситуація ургентна, вас мають прийняти у будь-якому випадку. І це переважно через екстрену медичну допомогу, але не всі випадки вони беруть, там є певні покази. Якщо є підвищення тиску чи висока температура, то не завжди екстрена служба допоможе. Це відноситься більше до невідкладної допомоги, а її має надавати бригада, яка створена при закладі охорони здоров'я. Сімейний лікар може бути на прийомі, і може не мати змоги надати допомогу. Тож допомогти повинні у місцевому пункті невідкладної допомоги, але вони не працюють на виїзд, тому це теж питання, яке треба вирішити.
Якщо пацієнт має змогу приїхати, то йому обов’язково допоможуть. У Німеччині, наприклад, сімейний лікар зовсім не працює на виклики. Там діє соціальна служба, її медичні працівники двічі на день виїжджають до хронічних хворих, роблять перев'язки, вимірюють тиск і цукор, а сімейний лікар працює лише в амбулаторії.