Після того, як Юлія Тимошенко стане Президентом в Україні цілком легально почнуть пропонувати хабарі. Це випливає із заяви чільника уряду минулої п’ятниці під час традиційного Львівського міжнародного економічного форуму, що відбувався 28 вересня – 3 жовтня в Трускавці та у Львові. Чинний Прем’єр-міністр пропонує прийняти закон, який дозволить правоохоронцям провокувати чиновників на хабар.
Цікаво виходить – корумповані силовики будуть намагатися дати хабар корумпованим чиновникам! А хто тоді буде провокувати на отримання хабара самих правоохоронців? Зрештою, навіщо наших чиновників провокувати на отримання хабара?! Уявімо собі ситуацію: приходить в кабінет голови РДА такий собі замаскований міліціонер-хабародавець і просить вирішити те чи інше питання. Керівник району йому зразу прайс-лист послуг, правоохоронець ще не встигає спровокувати, як чиновник поставив його вже у глухий кут. Відтак, самої провокації як такої не вийшло. Спробуй потім під час слідства доведи, що держслужбовець чи чиновник місцевого самоврядування, власне, попався на провокації хабара. Ведемо до того, що навіть якщо згаданий закон буде прийнято, наші чиновники знайдуть способи отримання хабарів через третіх осіб, чи через, умовно кажучи, різноманітні благодійні фонди.
Закон про провокацію хабара, скоріш за все, не стільки завдасть удару по корупції, як змінить умови природного середовища існування чиновників-хабарників. Вони, як і будь-який інший вид, змушені будуть еволюціонувати, мутувати, щоб пристосуватися до життя в нових законодавчих рамках. Звісно, закони еволюційного розвитку призведуть до того, що виживуть тільки найсильніші. Чиновників-хабарників стане менше, однак братимуть ті, хто залишився, більше. Правдивість цієї тези підтверджують післяпомаранчеві події. Інформаційна кампанія боротьби з корупцією завершилися тільки тим, що стали менше брати через зростання ризику, але якщо брали, то вже кругленьку суму – знову ж таки через більший, ніж раніше ризик. Відтак, як показує український досвід, оголошення чергового хрестового походу проти корупції закінчується лише її зростанням.
Натомість розширенню корупційних горизонтів сприятиме відновлення спеціальних економічних зон, що обіцяє зробити Юлія Тимошенко знову ж таки після свого обрання Президентом. Відновлення СЕЗ має в собі як позитивні, так і негативні моменти. З одного боку, це шанс для економічного розвитку депресивних територій, з іншого – в такій наскрізь корумпованій державі, як Україна, неможливо убезпечити СЕЗ від використання їх нечесними ділками для уникнення оподаткування і просування на внутрішній ринок демпінгової продукції. Власне, останнє й стало причиною закриття усіх спеціальних економічних зон у 2005 році. Хоча навряд чи варто сприймати на віру усі слова Юлії Тимошенко. Адже вона, на противагу Арсенію Яценюку, знає де і коли говорити те, що від неї хочуть почути. Адже не тільки Яворівський район, колишня СЕЗ, є депресивним в економічному розвитку, але й інші 19 районів не можуть похвалитися економічними успіхами. Тому відновлення спеціальних економічних зон у прикордонній Львівській області – це шанс для місцевих підприємців залишити маргінес української економіки. Натомість Арсеній на зустрічі у Новояворівську з місцевими підприємцями місяць тому переконував, що відновлення СЕЗ непотрібно. Говорить те, що думає, з економічним прагматизмом, не розуміючи, що таким чином втрачає своїх потенційних виборців.
Свій прагматичний популізм Юлія Тимошенко підтвердила на економічному форумі у Трускавці, в черговий раз заявивши про те, що бюджет на 2010 рік буде прийнято наступного дня після її перемоги на президентських виборах. Бюджет, що залишить за громадами села, селища значні фінансові ресурси, зібрані на місцях. Немає значення, що новий бюджетний кодекс, вето на яке Тимошенко збирається відкликати знову після обрання її Президентом, фактично залишить без фінансування школи, лікарні та інші об’єкти, які перебувають у віддані обласних та районних рад. Та й фінансування, а відтак повноваження і відповідні програми обласних та районних рад будуть поставлені під питання. Юлія Тимошенко проектом бюджету на 2010 рік намагається завоювати прихильність місцевого самоврядування та громад, навіть не згадуючи про необхідність проведення паралельно з бюджетною адміністративної реформи – якому сільському голові і громаді сподобається ліквідація статусу села за їхнім населеним пунктом і подальше об'єднання з більшим селом. А нехтування адміністративної реформи за нового бюджетного кодексу призведе до того, що маленькі громади опиняться на межі виживання, оскільки не зможуть акумулювати потрібних ресурсів.
Здивував губернатор Львівщини Микола Кміть, який просив на форумі Прем’єра створити вертикаль із регіональних агенцій із залучення інвестицій із центром у Києві. Чільником або лобістом такої вертикалі мав би стати нардеп, історик за освітою Владислав Каськів. На думку губернатора, штат такої структури має фінансуватися з бюджету, однак вона має бути досить незалежною від уряду. Мало віриться, що Кабмін віддасть новій структурі можливість отримувати «відкати» від інвесторів та ще й фінансувати її. Крім того, створювати нову бюрократичну структуру, яка в тій чи іншій мірі буде дублювати функції численних міністерств та відомств, - це, скоріш, закінчиться черговим проїданням бюджетних коштів, а не залученням інвесторів.
Президент Віктор Ющенко скромно і коротко підвів підсумки залучення інвестицій за термін його президентства. З 38 мільярдів доларів інвестицій в Україну за всі роки, 30 млрд доларів прийшло за його президентства. Разом з тим глава держави діалектично бачить фінансову ситуацію в державі. То критикує уряд, що зовнішній бог України у 2009 році зріс у 2,6 рази, а податки зібрані наперед, то говорить про збалансований платіжний баланс, який є безумовно заслугою не уряду, а НБУ.
ІХ Львівський міжнародний економічний тиждень завершився, а проблем не поменшало, інвестицій не побільшало. Форум перетворився у дискусійний клуб, який не вирішує жодних практичних завдань. Поговорили і роз'їхалися. Тим часом, за словами першого заступника міністра економіки Сергія Романюка у деяких регіонах України обсяг залучених інвестицій з розрахунком на одну людину менший як100 доларів.
Петро Петрович.