Цим текстом Львівська обласна організація «Комітет виборців України» та Агенції регіональної інформації та аналітики Гал-інфо розпочинають спільний проект «У країні - вибори». Пропонуємо читачам аналіз рівності стартових умов для кандидатів у виборчій кампанії.
Серед демократичних стандартів виборів – приницп рівності. Ст.3 закон України «Про вибори народних депутатів» так визначає приницап рівності: «Вибори депутатів є рівними: громадяни України беруть участь у виборах депутатів на рівних засадах»; «Усі кандидати у народні депутати України мають рівні права і можливості брати участь у виборчому процесі. Закон визначає механізми реалізації принцип рівності:
1) забороною привілеїв чи обмежень кандидатів у депутати за ознаками раси, кольору шкіри, політичних, релігійних та інших переконань, статі, етнічного та соціального походження, майнового стану, місця проживання, за мовними або іншими ознаками;
2) забороною втручання органів державної влади, органів влади Автономної Республіки Крим та органів місцевого самоврядування у виборчий процес, за винятком випадків, передбачених цим Законом;
3) рівним та неупередженим ставленням органів державної влади, органів влади Автономної Республіки Крим та органів місцевого самоврядування, їх службових та посадових осіб до кандидатів у депутати, партій - суб'єктів виборчого процесу;
4) забороною використання кандидатами у депутати, партіями - суб'єктами виборчого процесу під час фінансування передвиборної агітації інших коштів, крім коштів виборчих фондів;
5) рівним та неупередженим ставленням засобів масової інформації до кандидатів у депутати, партій - суб'єктів виборчого процесу.
Оглянемо, як забезпечуються ці механізми.
1)Заборона привілеїв, рівне та неупереджене ставлення.Звісно, ніхто не скаже, що обмежує діяльність кандидата за національною чи гендерною ознакою. Але ніхто не спростує суто особисті емоційні схильності чиновників до певних кандидтів. Якщо до голови районної адміністрації підходить кандидат – вихідець з району, то голова, очевидно, з почуття патріотизму надасть перевагу йому, аніж вихідцю з іншого району. Щодо матеріального стану, то ніхто не надає привілеїв кандидатам тільки тому, що він багатий, а лише тому, що цей кандидат вміє правильно вмотивувати керівника закладу, чиновника для отримання певних привілеїв. Станом на сьогодні КВУ фіксує отримання таких «привілеїв» - право орендувати «Народні доми» в районах , користуватися для зустрічей з громадою залами міських рад, отримати підтримку власних ініціатив від депутатського корпусу (це має місце у всіх нельвівських округах). Водночас, кандидати отримують зобов’язання – підтримати бюджетні заклади району (школи, дитячі садочки), догляд за площами міста, підтримка культурних заходів в даному районі тощо. Якщо матеріальний стан кандидата не дозволяє йому цього робити, очевидно, лише знання закону, вперте оббивання порогів зможе допомогти йому отримати зали для зустрічей з виборцями. Адже той самий закон передбачає, що якщо зал був наданий для зустрічей з виборцями одному кандидату, то на тих самих умовах повинен бути наданий іншим (ст.68 ч.10 Закону України «Про вибори народних депутатів України»).
2)Заборона втручання органів державної влади. Передовсім це означає, що представники органів місцевого самоврядування та органів державної влади не повинні перешкоджати роботі кандидатів, не втручатися в роботу виборчих комісій. Реалізація цього механізму в теперішній час значно краща, аніж була в попередні виборчі кампанії: чиновники не агітують за кандидатів, не використовують бюджетні кошти для передвиборчої кампанії та службові авто (в тих масштабах, як це було раніше). І все ж, чиновники стали кандидатами в депутати: голова РДА Самбірського р-ну, заступник голови Бродівської РДА, заступник голови Львівської обласної державної адміністрації. КВУ вважає, що задля дотримання принципу рівності дані кандидати повинні піти у відпустку на час передвиборчої кампанії.
3)Заборона використання кандидатами у депутати, партіями - суб'єктами виборчого процесу під час фінансування передвиборної агітації інших коштів, крім коштів виборчих фондів. Виборчий фонд формується кандидатами та партіями вже тоді, коли вони отримують посвідку кандидата в депутати. Однак, кандидати ще не зареєстровані, а кампанія вже йде. Багато потенційних суб’єктів виборчого процесу вирішили скористатися такою технологією як благодійний фонд. Потенційні кандидати Т.Батенко, брати Дубневичі, О.Канівець, А.Лопушанський, І.Пукшин, Т.Козак вже тривалий час працюють в рамках округу, витрачаючи гроші з власних благодійних фондів. Цю діяльність не можна назвати підкупом виборця, це радше «задобрення» громади, бо йдеться не про банальні пару гривень допомоги, а про підтримку церков, шкіл, садочків, доріг тощо.
4)) рівним та неупередженим ставленням засобів масової інформації. Згідно з іншим положенням закону «Про вибори народних депутатів» ст. 66, ЗМІ з власної ініціативи повинні висвітлювати факти та події виборчого процесу, базуючись на засадах достовірності, повноти і точності, об'єктивності інформації та її неупередженого подання. Засоби масової інформації мають збалансовано висвітлювати коментарі всіх партій та кандидатів у депутати щодо подій, пов'язаних із виборами. Однак, ще до офіційного старту виборчої кампанії деякі потенційні кандидати вже були присутні у ЗМІ, причому вони з’являлися в новинах, різного роду ток-шоу. На сайті «Медіаграмотність» оприлюдено узагальнений звіт за результатами моніторингу ЗМІ, де вказано, що деяка інформація, подана у львівських ЗМІ, має ознаки замовності та цензури (http://osvita.mediasapiens.ua/material/8670). Вибірковість ЗМІ неприпустима на час ведення кампанії. КВУ закликає представників медіа дотримуватися принципу рівності та збалансованості матеріалів на час ведення виборчої кампанії.
Висновки.
На момент старту виборчої кампанії потенційні кандидати вже почали свою виборчу кампанію. Законослухняні кандидати, які розпочнуть кампанію лише після реєстрації, завідомо потрапляють у нерівні умови, адже їх конкуренти довший час «на слуху» у виборця. Однак, завчасний старт може принести і негативні результати – конкуренти мали більше часу, щоб вивчити кампанію, ключові повідомлення, і завдяки цьому поборювати опонента. Нерівні умови створює і фінансовий ресурс кандидатів. Зважаючи на те, що виборчий фонд не має ані мінімальної, ані максимальної межі, кандидати, які мають більше грошей, мають більше шанвіс «задобрити» округ.
Таким чином, вже старт виборчої кампанії демонструє , що є рівні та рівніші – ті, хто має гроші, вплив на органи державної влади, власні медіа. Станом на сьогодні ці кандидати мають більші шанси на успіх.
Водночас КВУ закликає кандидатів проводити кампанію відповідно до демократичних стандартів виборів, не вдаватися до підкупу виборців, демонструвати проекти та програми, гідні виборців, і механізми їх реалізації за допомогою парламенту, агітувати «за», а не «проти»,
Інформаційно-аналітичний відділ ЛОГО КВУ