Верховна Рада нарешті ухвалила у першому читанні проект закону про місцеві вибори. За це проголосував 271 депутат. Більше того, 242 обранці підтримали ідею про скорочення терміну його підготовки до другого читання. Отже невдовзі українці отримають нові правила виборів депутатів місцевих рад.
«Обрізання» місцевих депутатів
Звичайно,до законопроекту ще можуть бути внесені зміни. Але, як показує парламентська практика, вони навряд чи будуть якимись значимими. Головний підсумок голосування− вже не буде т.зв. відкритих списків депутатів, як обіцяла коаліція. В країні практично залишається дещо модернізована мажоритарна виборчасистема.
Які ж революційні нововведення нас можуть чекати на виборах 25 жовтня? Власне, якщо на рівні сільських, селищних та невеликих міських рад змін майже немає, то на виборах до обласної ради політичні сили мають готуватись до суттєвих змін.
Спробуємо проаналізувати основні новели закону № 2831-3 (далі законопроект-3), що був поданий народними депутатами України Вадимом Денисенком, Ігорем Поповим та іншими.
Насамперед зазначу, що у місцевих радах в середньому на третину зменшується кількість депутатів. Якщо у Львівській обласній раді ми сьогодні маємо 116 депутатів, то після прийняття закону їх кількість становитиме 80. У Львовічисло райців зменшується з 90 до 52 чоловік. У підльвівських Брюховичах число депутатів скорочується з 30 до 20 осіб. Хоча це й так забагато проти практики європейських країн.
5 вересня – старт виборчої кампанії
Чергові місцеві вибори призначаються не пізніше ніж за 100 днів до дня виборів, а сам виборчий процес розпочинається за 50 днів до дня місцевих виборів. Тобто з 5 вересня в Україні розпочнеться справжня офіційна виборча кампанія.
Центральна виборча комісія формує склад обласних, районних (крім районів в Автономній Республіці Крим), міських (міст обласного значення, міст Києва, Севастополя), районних у містах Києві, Севастополі територіальних виборчих комісій не пізніш як за 75 днів до дня виборів. Подання кандидатур до складу відповідних територіальних виборчих комісій можуть вносити обласні, районні, міські (у містах обласного значення, містах Києві, Севастополі), районні у містах Києві, Севастополі організації політичних партій, зазначених у частині другій цієї статті. Такі подання вносяться з наступного дня після дня після дня прийняття рішення про призначення чергових місцевих виборів, але не пізніш як за 80 днів до дня виборів.
Законопроектом-3, зокрема, передбачено проведення виборів депутатів Верховної Ради Автономної Республіки Крим, обласних, районних, міських, районних у містах рад за пропорційною виборчою системою. Територія багатомандатного округу поділятиметься на територіальні виборчі округи, кількість яких дорівнюватиме кількісному складу відповідної ради. Тобто у тій же Львівській області на виборах до обласної ради буде 80 виборчих округів.
Для проведення виборів депутатів обласної ради відповідна територіальна виборча комісія не пізніш як за 50 днів до дня чергових або перших місцевих виборів утворює на території кожного району, міста обласного значення територіальні виборчі округи з приблизно рівною кількістю виборців у кожному.
Львів’яни обиратимуть в обласну раду 24 депутати
Сьогодніза даними Держреєстру виборців на Львівщині є 1 млн 970 тис осіб з правом голосу.Виходячи з цього, виборчий округ з виборів депутата до обласної ради має налічувати 24 тисячі виборців. І якщо законопроект-3 буде прийнятий в цілому, то у місті Львові з його 598 тисячами виборців буде 24 округи.
Вперше Львів матиме таке широке офіційне представництво в обласному парламенті. До нині згідно із чинним законодавством кожен район та місто обласного значення обирало в облраду по два депутати. Виходило, що і Моршин з 3,8 тис. виборців, і обласний центр з 600 тисячами виборців мали однакове представництво. Багато експертів це розцінювали як порушення конституційного права виборця, коли всі виборці рівні і їх голоси мають мати однакову силу. Але голос моршинця у 157 разів був «сильніший» за голос львів’янина.
На території кожного району, міста обласного значення утворюється один територіальний виборчий округ з виборів депутатів обласної ради або кілька територіальних виборчих округів з виборів депутатів обласної ради з приблизно однаковою кількістю виборців. Територіальний виборчий округ з виборів депутатів обласної ради може включати територію одного району або міста обласного значення, що входять до складу відповідної області, чи одну частину території району або міста обласного значення.
З огляду на кількість виборців можна гіпотетично розрахувати й число депутатів обласної ради, які представлятимуть райони та міста у Львівській обласній раді, а саме: Бродівський – 2, Буський – 2, Городоцький – 2, Дрогобицький – 2, Жидачівський – 2, Жовківський – 3, Золочівський – 2,Кам'янка-Бузький – 2, Миколаївський – 2, Мостиський – 2, Перемишлянський – 1,Пустомитівський– 4, Радехівський – 2, Самбірський – 2, Сколівський – 1, Сокальський – 3, Старосамбірський – 2,Стрийський – 2, Турківський – 2, Яворівський – 4, Борислав – 1, Дрогобич – 3, Новий Розділ – 1, Самбір – 1, Стрий – 2, Трускавець – 1, Червоноград – 3, Львів – 24.
Виборчий бар’єр для партій – 5%, для блоків – 7%
Висування кандидатів до обласної, районної, міської та районної рад у містах здійснюватиметься місцевою організацією партії (блоком) не більш як по два кандидати в кожному територіальному виборчому окрузі. При цьому всі кандидати у депутати, висунуті в територіальних виборчих округах, включаються до єдиного виборчого списку кандидатів від цієї місцевої організації партії (блоку) у відповідну раду. Зберігається чинна процедура голосування за допомогою бюлетеня, в якому зазначені назви місцевих організацій партій (блоків) та прізвище кандидата, висунутого відповідною місцевою організацією партії (блоком) у цьому окрузі.
Кількість мандатів, отриманих кожною місцевою організацією партії та блоком, які подолали 5-відсотковий та 7-відсотковий виборчий бар'єр відповідно,визначається пропорційно сумарній кількості отриманих ними голосів в багатомандатному виборчому окрузі. Особливістю виборчої системи є те, що черговість кандидатів у виборчому списку місцевої організації партії (блоку) залежить від рівня особистої підтримки кандидата, яка визначається відповідно до кількості голосів виборців, отриманих ним у відповідному територіальному виборчому окрузі. Розподіл голосів між кандидатами від місцевої організації партії (блоку) здійснюється відповідно до їх черговості у виборчому списку, встановленоїрішенням територіальної виборчої комісії на підставі підсумків голосування по кожному територіальному виборчому округу.
Право висування кандидатів у депутати Верховної Ради Автономної Республіки Крим, обласної, районної, міської, в тому числі міст Києва та Севастополя, районної у місті ради реалізується виборцями у відповідних багатомандатних виборчих округах через місцеві організації партій (блоки)у порядку, передбаченому цим Законом.
Натомість кандидатом у депутати сільських, селищних рад можна стати не лише через процедуру висування партіями, але й шляхом самовисування.
Особа не може бути висунута кандидатом у депутати у багатомандатному виборчому окрузі більш ніж до однієї місцевої ради відповідного рівня (більш ніж до однієї обласної, однієї районної, однієї міської, однієї районної в місті ради).
Особа, яка висунута кандидатом у депутати в одномандатному виборчому окрузі, кандидатом на посаду сільського, селищного, міського голови, старости не може одночасно бути висунута у будь-яких інших одномандатних, єдиних одномандатних виборчих округах з будь-яких місцевих виборів.
Партії можуть висунути виборчий список кандидатів у депутати відповідної ради (не більше ніж по два кандидати в депутати у кожному територіальному виборчому окрузі по виборах депутатів відповідної ради). Але це право, а не обов’язок партії. Голос виборця, відданий за список партії, «автоматично» зараховуватиметься тому кандидату, що «прикріплений» партією до відповідної території.
Вибори міських голів міст, кількість виборців у яких дорівнює або є більшою ніж 90 тис., пропонується проводити за мажоритарною системою абсолютної більшості в єдиному одномандатному виборчому окрузі.
Законопроект-3 передбачає збереження чинної на сьогодні мажоритарної виборчої системи відносної більшості на виборах депутатів сільських, селищних рад, сільських, селищних та міських голів міст, кількість виборців у яких є меншою ніж 90 тис.
Вибори депутатів сільських, селищних рад проводяться за мажоритарною системою відносної більшості в одномандатних виборчих округах, на які поділяється територія відповідно села
Передбачено внесення грошової застави за участь у виборах міського голови, виборів депутатів обласної, районної та міської ради. Так претендент на посаду міського голови Львова мав би внести на рахунок виборчої комісії майже 30 тисяч гривень. А партія, яка виставлятиме кандидатів у всіх 80 виборчих округах до Львівської обласної ради, мала б викласти 97 тисяч 440 гривень.
Назви місцевих організацій партій (блоків), кандидати у депутати від яких зареєстровані відповідною територіальною виборчою комісією в багатомандатному виборчому окрузі, розміщуються у виборчому бюлетені в порядку черговості, визначеної шляхом жеребкування.
До початку виборчої кампанії залишилось якихось 10 тижнів. Яким остаточно буде закон про місцеві вибори залежить лише від домовленостей головних гравців політичної сцени України. Якихось кардинальних змін не варто очікувати. Можливим є компроміс, наприклад, щодо застави. Але яким би не був цей закон вибір робитимуть українські виборці.І важливо, щоб опісля вони знову, дивлячись у дзеркало, не нарікали на народних обранців, а лише на себе. Як у тому старомуприслів’ї: «Бачили очі, що купували - тепер їжте, хоч повилазьте».
Андрій Болкун.