За словами начальника Львівської митниці ДФС Левка Прокіпчука на даний час є два варіанти для людей, які хочуть залишити за собою право на користування авто на іноземній реєстрації.
Перший – виїхати на ньому в Польщу, а другий – оформити зі сплатою податків. Про це він розповів у середу, 28 листопада в прес-центрі Гал-інфо під час прес-конференції на тему «Про нові правила перетину кордону та розмитнення авто».
«Зараз в інтернеті є багато статей на кшталт «Що робити з євробляхами?» Там є різні варіанти: від розбірки до передачі їх в зону ООС. Для людини, яка хоче залишити за собою право користування транспортним засобам залишається два варіанти. Перший – виїхати в Польщу і використовувати своє авто там, якщо ти не маєш можливості вносити заставу при перетині кордону. Другий варіант – оформити вільний обіг зі сплатою податків. Крім того, закон містить заохочувальну норму для людей з «євробляхами». Фактично впродовж 90 днів від підписання закону застосовується пільга по сплаті акцизу в розмірі 50%. Цією пільгою можна скористатися лише на один транспортний засіб», - зазначив начальник митниці.
Грошові застави, які передбачають нові закони 2611 та 2612 на думку Левка Прокіпчука, найбільше зачіпають інтереси громадян, які проживають у прикордонній зоні. Він пояснив, що ті, хто кожні 5-10 днів перетинали кордон в режимі транзиту, тепер при в’їзді в Україну зобов’язані заплатити грошову заставу в розмірі податку, який мав би бути сплачений при імпорті цього транспорту.
«Ситуація полягає в тому, що фактично втрачається будь-яка економічна доцільність ввозити такі транспортні засоби в режимі транзиту зі сплатою застави. Тому що, навіть внісши заставу при перетині пункту пропуску, отримати одразу при поверненні її не можна. Фактично для повернення коштів громадянин повинен виїхати, виконавши своє зобов’язання про транзит, а потім звернутися на митницю, де відбувся виїзд із заявою про повернення внесеної грошової застави», - зазначив начальник митниці.
Співзасновник ГО «Доступне авто» Михайло Катрук вважає, явище перетину кордону кожних 5-10 днів зникне: «Щоб це робити треба вносити заставу, яка вартує повну суму розмитнення і це позбавляє сенсу це робити. Вигідніше розмитнити машину, сплативши ці гроші, ніж заморозити їх на рахунку митниці і кожні 5-10 днів перетинати кордон». Але на його думку, все ще залишається багато людей, які готові платити заставу, оскільки їх діяльність пов’язана з дрібною комерцією.
Активіст також поставив питання представниками митниці про те, чи готові пункти пропуску проводити процедуру застави і які є способи оплати. Начальник митниці Левко Прокіпчук запевнив, що вони проводять семінари для працівників митної служби. Тому пункти пропуску готові цілодобово прийняти заставу від тих, хто виявить бажання. Щодо оплати чиновник сказав наступне: «Митний кодекс передбачає виключно грошову заставу. ЇЇ навіть можна завчасно внести. Але ми повинні бачити, що вона від конкретного громадянина. На пунктах пропуску є банківські установи, тому можна розрахуватися карткою, внісши відповідну суму на рахунок чи здійснити обмін валюти».
Про зміни в правилах та процедуру розмитнення розповів начальник відділу митного оформлення транспортних засобів ДФС Андрій Бойцун.
«Основною зміною є можливість оформлення транспортного засобу з екологічною нормою не нижче Євро-2 замість Євро-5, як було раніше. Також зміни стосуються нарахування акцизного збору. Взагалі при розмитненні податки такі: мито – 10%, ПДВ – 20% та акциз. Мито та ПДВ залишаються без змін. Акциз розраховується відповідно до ставки, визначеної законом 2611».
Також чиновник розповів, що зараз розробляється порядок оформлення транзитних транспортних засобів без обов’язкового вивезення їх за кордон, оскільки їх власниками або співвласниками, як правило, є громадяни України. Для цього потрібно буде подати документи, які підтверджують вартість авто, технічні характеристики та право власності, в митний орган.
Як зазначив Левко Прокіпчук, ажіотаж серед власників «євроблях» з’явиться, коли закінчуватиметься 90-денна пільга 50% . Тоді власники зрозуміють, що варіантів не так багато залишилось: або оформляємо, або вивозимо.
«Людина просто буде виходити з того, чи вона має можливість оформити авто. Якщо нема коштів, то буде шукати варіанти. Наприклад, вивозити в Польщу і шукати покупця там. Ще дуже часто на пунктах пропуску, де є піші переходи, власники перед кордоном залишають транспортний засіб на стоянці, переходять пішки і там пересідають на інше авто. Імовірно що частина людей перейде на таку схему».
Також на прес-конференції не оминули тему блокування т.зв. «євробляхерами» пунктів пропуску. Михайло Катрук прокоментував цю ситуацію так: «На мою думку, все що відбувається на кордонах пов’язане з тим, що буферний період – 180 днів на розмитнення дали, а буферний період на введення санкцій та обмежень не дали. По доброму, мали прийняти закони, дати людям 180 днів на розмитнення, а вже потім вводити жорсткі обмеження. Це б дало змогу призвичаїтись до нових законів, зібрати кошти та документи. Ці конфлікти виникли через те, що людей поставили перед фактом. Це був непродуманий крок з боку тих хто приймав закон».