Слухай онлайн
Cуспільство

Виборча кампанія 2020: особливості процесу на Львівщині

Координатор спостереження Громадянської мережі «ОПОРА» за виборами у Львівській області Тарас Радь у коментарі Гал-інфо розповів про цьогорічну виборчу кампанію.

Які особливості цьогорічного виборчого процесу?

По-перше, цьогорічна виборча кампанія відбувається за новими правилами. З новим виборчим кодексом більшість учасників виборчого процесу не знайомі. Політичні партії не завжди знали, як правильно складати свої списки, комісії не завжди були належним чином знайомі з процедурами, які мали організувати. Це накладає свій негативний відбиток на кампанію. Є багато проблемних процедурних питань, які роблять цю кампанію хаотичною. Також дуже повпливали ковідні обмеження. Політичні партії не можуть повноцінно проводити агітаційну кампанію. Зустрічі з виборцями вони проводять, але масових заходів вже ні. Так само карантин впливає і на комісії. Члени комісій хворіють, іноді через це не збирають кворум.

Як можете схарактеризувати виборчу кампанію на Львівщині?

Виборча кампанія на Львівщині дуже конкурентна і змагальна. Багато учасників. Крім національних партій, з'явилося багато політичних сил регіонального рівня. Це призводить до того, що є велика кількість нових облич серед кандидатів, бо з новими силами зазвичай йдуть нові люди, а старі кадри переважно залишаються з партіями, з якими вони вже співпрацювали. Це також дорога кампанія. Мені важко зараз говорити про конкретні суми, але спостерігаючи за тим, як розвивається агітаційна кампанія в області можна сказати, що використовують всі найбільш поширені форми агітації : від зовнішньої реклами до вуличної реклами. Залучені ЗМІ, соціальні мережі. Цьогоріч дуже активна кампанія.

Чи були зареєстровані серйозні порушення?

Якщо під серйозними порушеннями ми розуміємо найбільш карані правопорушення з точки зору кримінального кодексу, на кшталт прямого підкупу виборців, то таких фактів не зафіксували. Щодо менших порушень: ознаки непрямого підкупу, передвиборча благодійність, адміністративний ресурс, розміщення агітації з порушеннями правил розміщення — таких фактів достатньо багато. Оскільки не тільки партії ведуть кампанію, а й окремо кандидати чи самовисуванці, кожен з них проводить свою внутрішню кампанію. Це, безумовно, посилює активність виборчого процесу і збільшує кількість порушень.

Які особливості має цьогорічна агітація?

Цьогоріч варто відзначити інтернет як окремий сегмент виборчої реклами. Цей тренд вималювався ще у 2019 під час президентської кампанії, але тепер ми бачимо, що фактично інтернет поступається тільки білбордам і сітілайтам. Це другий сегмент за охопленням аудиторії і його використовують всі кандидати без винятку. Така популярність інтернету зумовлена тим, що це відносно дешево. А також інтернет не регулюється виборчим законодавством, тому, крім того, що це дешево, це ще й не контролюється. Окремі партії прописують частину витрат, які у них були в інтернеті, у свої фінансові звіти, але це далеко не ті цифри, які реально витрачають.Цьогорічною особливістю є також дочасна агітація. Агітувати почали ще до моменту, коли це дозволено, тобто до офіційної реєстрації кандидатів. Кампанії почали активно вести свою агітацію ще за 2-3 місяці до початку виборчого процесу. Зрозуміло, що потім ніхто не буде змінювати банер просто тому що кандидат зареєструвався. Тому банери без вихідних даних — це означає, що гроші витрачені на цю агітацію не з виборчого фонду, а значить є непрозорість виборчої кампанії.

Олеся Філоненко

Якщо ви знайшли помилку, видiлiть її мишкою та натисніть Ctrl+Enter.
НА ГОЛОВНУ