23 грудня Громадянська мережа ОПОРА презентувала другий звіт (за грудень) за результатами всеукраїнської кампанії громадського спостереження за президентськими виборами-2010.
Під час заходу доповідачі оперували інформацією, зібраною 74 незалежними довготерміновими спостерігачами Громадянської мережі ОПОРА, які слідкують за перебігом виборчого процесу у 225 округах. Завдяки цьому, висновки та приклади ґрунтуються на реальних фактах з регіонів.
За словами координатора мережі довготермінових спостерігачів Юрія Лісовського, утворення виборчих дільниць супроводжувалося порушенням чинного виборчого законодавства переважно через недобросовісне виконання своїх обов’язків органами місцевого самоврядування. За спостереженнями ГМ ОПОРА майже 10% органів місцевого самоврядування здійснили подання до окружних виборчих комісій в останні дні відведеного терміну, що не дало можливості останнім перевірити точність цих даних. Варто наголосити, в поданнях часто були помилки та невідповідності, зокрема в частині визначення меж виборчих дільниць, кількості виборців на кожній дільниці, переліку будинків, визначення місцезнаходження ДВК тощо. Зафіксовані випадки, коли подання були внесені після визначених законом строків щодо утворення виборчих дільниць (тобто, після 9 грудня), зокрема порушення виявлено у АР Крим, Одеській, Сумській та Черкаській областях.
За оцінкою громадських спостерігачів окружні виборчі комісії працюють відповідно до календарного плану підготовки до виборів ЦВК та чинного законодавства. Втім, пан Лісовський озвучив ряд проблем, які перешкоджають ефективно працювати членам комісії, серед них: недостатнє матеріально-технічне забезпечення, низький рівень правової освіти та мотивації роботи, пасивна участь членів ОВК під час обговорення та прийняття рішень, формальний підбір кадрів штабами.
Спостереження за проведенням виборів на пост Президента також включає моніторинг роботи Органів ведення Державного реєстру виборців. За п’ятибальною шкалою, спостерігачі ГМ ОПОРА поставили їм трійку. На це, в першу чергу, вплинуло незнання працівниками ОВР чинного законодавства щодо прав громадян та журналістів на доступ до інформації. Працівники інколи відмовляють надавати інформацію щодо кількості звернень громадян, що на їх думку є розголошенням персональних даних. Попри те, в роботі ОВР є й позитивні ініціативи. До прикладу, в Чернівцях, зважаючи на перевантаженість роботою над виправленнями неточностей у Реєстрі та недостатнє матеріально-технічного забезпечення, ОВР продовжив прийом громадян до 24:00.
З огляду на ведення агітації, керівник виборчих програма ГМ ОПОРА Ольга Айвазовська охарактеризувала виборчу кампанію у грудні як вільну та конкурентну, адже всі кандидати мали рівний та безперешкодний доступ до засобів масової інформації та електоратом. В той же час, агітаційна кампанія за цей період позначилася переходом від непрямого спілкування з виборцем (через біл-борди, рекламу в ЗМІ, розповсюдження агітаційних газет, брошур та інших агітматеріалів) до налагодження безпосередніх контактів з виборцями. До прикладу, Юлія Тимошенко та Віктор Янукович почали використовувати традиційну західну технологію – кампанії «від дверей до дверей». Крім того, всі кандидати в президенти проводять зустрічі з виборцями.
Щодо забарвлення перевиборчої агітації, то пані Айвазовська зазначила, що «кампанії перейшли межу від позитивно-рекламної, ключові повідомлення якої направлені на презентацію в найкращому світлі свого кандидата, до негативно-викривальної, метою якої є зниження рейтингу конкурентів». Спостерігачі Громадянської мережі ОПОРА зафіксували випадки нищення біл-бордів кандидатів Ющенка та Тимошенко на сході України, замовні статті образливого характеру («Юлино братство: застав дуру Богу молиться», газета «Регион Донбасс») та інші агітаційні матеріали, які принижують гідність конкурентів у виборчих перегонах.
Спостерігачі ГМ ОПОРА продовжують виявляти спроби впливу та залякування виборців. Крім оприлюдненої інформації у першому звіті організації, що стосувалася порушень у трудових колективах підприємств, почастішали випадки насильного залучення до масових заходів кандидатів студентства. Так, під час візиту В.Януковича до Херсону курсантів місцевого морехідного училища зняли з 5-6 пари та направили на мітинг зі словами «Хто не з’явиться, той на іспит може теж не приходити». На цей же мітинг привели і студентів Херсонського державного університету.
Окрім цього, протягом місяця кандидати активно розповсюджували подарунки, товари та послуги, організовували точки продажу речей за заниженими цінами, що супроводжувалося закликами голосувати за того чи іншого кандидата. Згідно чинного виборчого законодавства такі дії можуть розцінювати як підкуп виборців.
На останок, доповідач зупинилася на аналізі роботи Центральної виборчої комісії, та зокрема на можливості виникнення проблем з фінансуванням виборчого процесу. Станом на 18 грудня, із передбачених на роботу ЦВК у 2009 році 50 377 900 гривень, профінансовано лише 0.6% від загальної суми, та ситуація погіршується ще тим, що 31 грудня, із завершенням бюджетного року, втратять чинність і цьогорічні бюджетні видатки. Також додаткове занепокоєння в мережі викликає те, що досі не унормовано питання голосування громадян України на закордонних виборчих округах, що не перебувають на консульському обліку. З цього приводу ГМ ОПОРА звернулася до Центральної виборчої комісії з рекомендаціями щодо визначення чіткої процедури голосування на закордонних дільницях. Адже, в іншому випадку сотні тисяч виборців будуть позбавлені конституційного права обирати.
Прес-служба ГМ «Опора».
Фото ukrtime.com