Впродовж останніх 5 років ЛКП "Львівелектротранс" реалізувало низку проектів в рамках кредитної угоди з Європейським банком реконструкції та розвитку. Загальна вартість інвестицій склала 18 млн євро. Про те, на що "Львівелектротранс" витратив ці гроші та як планує виплатити кредит, читайте у матеріалі Гал-інфо.
Реалізація проектів в межах наданого кредиту відбувалась поетапно, розповідає керівник групи реалізації проектів ЄБРР Ірина Іванишин. Спочатку ЛКП закупило 5 вживаних німецьких трамваїв Tatra KT4D 1986-87 років виробництва, які зараз обслуговують декілька міских маршрутів. За її словами, такі трамваї є доволі дефіцитним товаром. Німці, які раніше експлуатовували ці трамваї, залишили їх у дуже хорошому стані, провівши всі необхідні модернізаційні та ремонтні роботи. У зв'язку з цим, придбати німецькі вживані трамваї прагнув не лише Львів, але й інші міста України, а також Болгарії, Естонії та Туреччини.
Окрім цього, в межах співпраці ЄБРР і ЛКП "Львівелектротранс", комунальникам вдалось модернізувати усі 20 тягових підстанцій, які живлять трамваї та тролейбуси у Львові. За словами Ірини Іванишин, проект був доволі масштабним та важким в плані реалізації. Сам тендер на виконання робіт завершився ще у 2011 році - його виграла запорізька компанія. Однак, за реалізацію проекту взялись лише через два роки після підписання контракту, тобто у 2013 році, коли в Україні розпочався Євромайдан, а згодом і антитерористична операція на сході. У зв'язку з цими подіями, зокрема із різкою зміною курсу валют, модернізувати львівські підстанції було дуже важко, розповідає представниця ЛКП "Львівелектротранс". Водночас, проект завершився ще в 2016 році.
Внаслідок його реалізації у Львові з'явився модернізований диспетчерський пункт (Служба енергогосподарства), що відповідає за подачу напруги на трамвайні та тролейбусні лінії. Відтепер диспетчери служби дистанційно керують усіма підстанціями у Львові за допомогою комп'ютерів та спеціального обладнання. Нагляд за роботою підстанцій відбувається цілодобово, оскільки всі ремонтні роботи зазвичай відбуваються вночі, розповідає Ірина Москаль, диспетчер Служби. За її словами, в межах модернізації диспетчерського пункту та тягових підстанцій у Львові старе обладнання замінили на нове та автоматизоване, що, своєю чергою, дозволило значно скоротити витрати ресурсів, необхідних для обслуговування цього устаткування.
Додатково, за надані ЄБРР кредитні кошти у Сихівському районі Львова збудували нову тягову підстанцію для нещодавно прокладеної там трамвайної лінії. Без цієї підстанції трамвай на Сихів їздити б не зміг, запевняє Ірина Іванишин. У перспективі ця тягова підстанція також живитиме електроенергією тролейбусну лінію, яку на Сихові планують продовжити від ринку "Санта-Барбара" до ТРЦ "King Cross Leopolis".
Ще один проект, який вдалось реалізувати завдяки ЄБРР, - це закупівля для сихівської лінії семи нових низькопідлогових трамваїв. Нові трамваї придбали в результаті двоетапного тендеру, який виграла корпорація "Електрон". Саме вона запропонувала найнижчу ціну на низькопідлогові трамваї, в той час як вартість аналогічного товару від румунського виробника була в 1,5 вищою. Таким чином, на реалізацію цього проекту витратили близько 7 мільйонів євро. Його презентували до відкриття сихівської трамвайної лінії.
Останній проект в межах кредитного договору з ЄБРР - це реконструкція трамвайного депо, розташованого на вул. Промисловій. Орієнтовна вартість проекту - 1 млн 200 тисяч євро. Варто зазначити, що реалізація ідеї розпочалась ще в 2012 році і триває досі, оскільки ЛКП не може знайти підрядника для виконання відповідних робіт. Невдовзі "Львівелектротранс" оголосить вже третій тендер, оскільки дві попередні компанії не змогли впоратись із завданням. Складність полягає і в тому, що ЄБРР висуває доволі жорсткі вимоги щодо потенційних підрядників, виконати які може невелика кількість українських компаній - необхідно мати відповідний досвід, кваліфікований персонал, достатній бюджет тощо. Водночас, залучення іноземних компаній означатиме втричі більші витрати. А поки реконструкція триває, депо залишається закритим.
Ірина Іванишин розповіла журналісту Гал-інфо і про нові проекти, які "Львівелектротранс" планує реалізувати в межах програми "Міський громадський транспорт в Україні". Так, Європейський інвестиційний банк спільно з ЄБРР порівну виділили 80 млн євро для оновлення транспортної інфраструктури у Львові. Ці гроші планують витратити і на закупівлю рухомого складу, і на будівництво та реконструкцію трамвайних і тролейбусних ліній.
Саме підприємство "Львівелектротранс" планує витратити близько 32 мільйонів євро на придбання 10 нових трамваїв та 40 тролейбусів. Ці гроші комунальники також хочуть вкласти в реконструкцію тролейбусного депо та вагоно-ремонтної майстерні на вул. Городоцькій, а також частини трамвайного депо на вул. Промисловій. Окрім цього, планують закупити спецтехніку для обслуговування колій та контактних мереж, які зараз перебувають у незадовільному стані.
Оскільки європейські банки надали ЛКП "Львівелектротранс" кошти на кредитних умовах, підприємству доведеться їх повернути. Разом з тим, Ірина Іванишин запевнила, що умови кредитів є доволі гнучкими (розтермінування на 10 років, відсоткова ставка - 1,5% в середньому). За її словами, жоден інший банк не створює таких сприятливих кредитних умов. Окрім цього, Іванишин розповіла, що місто вже почало виплачувати кредит, наданий ЄБРР.
У Львові збільшили плату за проїзд у трамваях та тролейбусах
Представники ЛКП "Львівелектротранс" також запевнили, що підвищення тарифів на проїзд у міських трамваях на тролейбусах практично не стосується кредиту ЄБРР чи ЄІБ. Як відомо, ціни на квитки зросли через три основні причини - це суттєве подорожчання електроенергії для підприємства (з 0,36 коп до 2,25 коп), збільшення витрат на ремонт та експлуатацію електротранспорту, а також підвищення рівня мінімальної заробітної плати до 3200 гривень. Разом з тим, за словами Ірини Іванишин, однією з вимог ЄБРР було встановлення тарифу на проїзд на рівні економічної доцільності та окупності.