30 травня відбудеться чергове пленарне засідання Львівської обласної ради. Мабуть, останнє перед так званою «літньою відпусткою». А питань, які ще потрібно на ній обов’язково розглянути, вдосталь. Одним з них є затвердження Програми соціально-економічного та культурного розвитку області на 2017 рік. Так, я не помилився. Ми ще не затвердили цю програму, а минуло вже 5 місяців 2017 року. Але поясню це наприкінці цього блогу. Спочатку кілька думок про те, що ми там пропонуємо.
Програма соціально-економічного та культурного розвитку Львівської області на 2017 рік є логічним продовженням стратегічного планування розвитку області, відображеного в Стратегії розвитку Львівщини до 2020 року.
На розгляд бюджетній комісії облради, яку я очолюю, був представлений проект цієї програми, сформований за п’ятьма стратегічними напрямами, який відображав послідовність дій Стратегії у 2017 році, показники та заходи 41-єї цільової програми розвитку. Однак, при розгляді звітів щодо реалізації Стратегії та Програми соцеконому за минулий рік була зауважена їх ідентичність. Вважаємо, що це неприпустимо, а Стратегія і План соціально-економічного розвитку мають відрізнятися.
Тому, як під час громадського обговорення, так і за результатами розгляду бюджетною комісією, до проекту Програми були внесені декілька правок.
. ОДА має відобразити в Програмі розширений прогноз основних макропоказників соціально-економічного розвитку Львівської області у 2017 році.
. Як окремий додаток до Програми повинен бути включений перелік державних регіональних програм, які корелюються з обласними програмами та будуть реалізовуватись у Львівській області у 2017 році за кошти державного бюджету. Так, згідно з інформацією Мінекономіки, у 2016 році діяли 29 державних цільових програм із плановими показниками фінансування майже 80 млрд. грн. Однак, фактичні видатки по цих програмах виявились лише на рівні 25 млрд. грн. Ми так і не почули від ОДА скільки з цих коштів пішло на Львівщину і скільки загалом такого фінансування планується у 2017 році.
аналіз показав, що з цих 29-и програм 6 (!!!)взагалі не фінансувались, 9 (!!!) – не відповідали вимогам розроблення програм, по 24 (!!!) державними замовниками не наданий аналіз ефективності реалізації таких програм.
Державні цільові програми так і не стали дієвим та ефективним інструментом розв'язання найважливіших проблем розвитку держави, окремих галузей економіки або адміністративно-територіальних одиниць. Вони виконують роль «формального документу з декларацією про наміри щось зробити». З боку державних органів влади має місце формальний підхід до виконання вимог чинного законодавства у сфері розроблення та виконання державних цільових програм. Відсутня можливість для здійснення контролю з боку громадськості. Окрім того, є низка державних програм без фінансового підкріплення, які мають лише декларацію про наміри. Державні медичні програми, такі як боротьба за онкозахворюваннями, ВІЛ та СНІДом, туберкульозом, гепатитом чи репродуктивної допомоги населенню завершились в минулих роках, а нові так і не прийняті.
Вважаю, що депутати зобов’язані знати, які фінансові ресурси залучаються в область з державного бюджету, хоча б для комплексної реалізації програм. До прикладу: державні програми і фінансові ресурси для ремонту доріг, реалізації програм з державного фонду енергозбереження, агропромислового комплексу.
Ми це узагальнили і підрахували ці показники, додали окремі стрічки з державного бюджету і отримали такі прогнози фінансування у 2017 році з державного бюджету для потреб області:
державна підтримка вугледобувних підприємств – 100 млн. грн. (870 млн. грн. по Україні);
фінансування дорожнього господарства – 993 млн. грн.;
урядова програма енергоефективності – з 432,4 млн. грн. на Україну Львівська область отримає фінансування відповідно до кількості позичальників (прогноз відсутній);
природоохоронні заходи – 439млн. грн. по Україні, на регіональний рівень поки що розподілу коштів немає (прогноз відсутній);
агропромисловий комплекс – 18 млн грн (здешевлення кредитів, державна підтримка хмелярства, закладання садів, ягідників, фінансова підтримка сільгоспвиробників);
патріотичне виховання молоді – 0,5 млн. грн.;
лісове господарство – 25 млн. грн.;
реконструкція перинатального центру – 45 млн. грн.;
реконструкція комплексу Собору Святого Юра – 25 млн. грн.
комплексна реставрація історико-архітектурного заповідника в Жовкві – 10 млн. грн.
реставрація Львівської музичної академії імені Лисенка – 3,6 млн. грн.;
Державний фонд регіонального розвитку – 166 млн. грн.
Виходячи з названих цифр орієнтовно з держбюджету наша область цього року планує отримати 1,47 млрд. грн. Субвенції і дотації з державного бюджету для області складають 16,5 млрд. грн.
. Ми запропонували ОДА додати до Програми окремий стратегічний розділ, в якому прописати аналіз реального стану децентралізації і перспектив подальшого розвитку об’єднаних територіальних громад області. ОДА спільно з облрадою та Асоціацією рад Львівщини напрацьовують перспективні плани формування спроможних громад і нам хотілося б почути про успіхи і уроки процесів децентралізації, в тому числі за напрямками:бюджетної спроможності, секторальної і галузевої реформ (таких як освіта, медицина та культура); методично-організаційна підтримка діючих ОТГ. Такий розділ доданий лише в площині аналізу існуючого стану справ, однак перспективи подальшого розвитку процесів децентралізації у 2017 році не спрогнозовані, наприклад, які заходи будуть впроваджуватись щодо неспроможних ОТГ.
І четверта. Ми запропонували включити до Програми соціально-економічного розвитку області додатково Програму підтримки гірських територій, яка зараз спільно розробляється ОДА і радою за участю громадськості та експертів. Розвиток гірських територій необхідно визначити пріоритетом, так як при рейтинговій оцінці районів області ці території постійно на нижчих щаблях.
Окрім цього, ми доопрацювали переліки об’єктів бюджету розвитку. Як уже говорилось під час звіту про виконання обласного бюджету за минулий рік, у 2016 році нам не вдалось наповнити бюджет розвитку і виконати заплановані роботи капітального характеру. Сподіваємось у 2017 році на більш активну роботу щодо наповнення бюджету розвитку. Із запланованих видатків в сумі 50 млн. грн., половину цих коштів ми скеровуємо на реконструкцію перинатального центру, 10 млн. грн. для співфінасування об’єктів Державного фонду регіонального розвитку і 15 млн. грн. – для робіт капітального характеру об’єктів комунальної власності.
Таким чином, з урахуванням запропонованих правок і доопрацьованим переліком об’єктів бюджету розвитку, ми отримали документ, за яким будемо працювати у 2017 року. Сподіваюсь, успішно працювати.
І на завершення. Ми визнаємо, що цього року Програма соціально-економічного та культурного розвитку Львівської області приймається із запізненням. Цьому є ряд пояснень. ОДА з незрозумілих для нас причин затягнула процес розподілу бюджету розвитку. І ми сподіваємось на публічні пояснення цього. ОДА подала нам такий проект цієї Програми, що просто вимушені були його доопрацьовувати. І сподіваємось, що у майбутньому таких прогалин під час розробки стратегічно важливих програм не буде. Окрім цього, ми пропонуємо обласній державній адміністрації надати проект Програми соціально-економічного та культурного розвитку Львівської області на 2018 рік разом з проектами обласних програм і проектом бюджету до 1 грудня цього року, а пооб'єктний розподіл бюджету розвитку прийматиметься додатково.