До кінця року найбільший продовольчий ритейлер АТБ завершить операцію з купівлі великої західноукраїнської мережі магазинів біля дому «Барвінок». Про це розповіли ЛІГА.net чотири джерела - директор великої продовольчої мережі, два директори продовольчих компаній і інвестбанкір.
"АТБ претендує на 17 з 27 магазинів мережі, мова йде про продаж не всього бізнесу, а тільки приміщень, обладнання та товарних залишків", - повідомив ЛІГА.net інвестбанкір, що не захотів називати себе.
Суму угоди він оцінює в 5-6 млн євро.
Прес-служба АТБ і партнер компанії Horizon Capital (співвласник компанії Євротек) Костянтин Магалецький від коментарів відмовилися. Отримати коментар співвласника компанії Євротек Михайла Весельського не вдалося: телефон бізнесмена не відповідав.
Угода дозволить АТБ, якою володіють Геннадій Буткевич, Євген Єрмаков та Віктор Карачун, вийти на ринок Західної України.
ЛІГА.net, нагадує, що за останні вісім років мережа «Барвінок» змінювала власників кілька разів. У 2008 році львівська компанія «Інтермаркет» екс-депутата Львівської міськради Романа Шлапака продала мережу з 17 магазинів польському інвестиційному фонду Abris Capital. Тоді ж Шлапак втратив контроль і над своїм торговим центром Leopolis у Львові, який за борги перейшов підряднику будівництва – турецькій компанії «Хазінедароглу». Кілька років об'єкт був заморожений, але два роки тому роботи по його будівництву поновилися, а в цьому році центр площею понад 100 000 кв м був відкритий вже під іншою назвою - Victoria Gardens.
В кінці минулого року Abris Capital продав свій роздрібний актив компанії «Євротек» Михайла Весельського, який, за оцінками експертів, заплатив за нього не менше 10-12 млн євро. За інформацією дослідницької компанії GT Partners Ukraine, на кінець третього кварталу «Євротек» керував шістьма іншими продовольчими мережами різних форматів: «Барвінок» (27), «Фреш» (9), «Арсен» (9), «Квартал (26), «Союз» (13) і гуртівні у Львові (1 ). Частка компанії «Євротек» на ринку продовольчого рітейла на кінець 2015 року, за оцінками GT Partners Ukraine, склала 0,7%.
«Євротек» відмовився від «Барвінка» лише через рік після придбання. З чим це пов'язано? Працювати на ринку продовольчого роздрібу гравцям стає все складніше.
«Період відстрочки платежу за поставлений товар за два роки скоротився вдвічі: з 60 до 30 днів. Деякі компанії, які продають в роздріб одяг, забирають свої кошти вже через тиждень після дати поставки2, - розповідає директор Асоціації постачальників торговельних мереж Олексій Дорошенко. Можливо, на цьому тлі «Барвінок» виявився обтяжливим для «Євротек».
«Євротек» міг зіткнутися з труднощами при управлінні магазинами різних форматів, вважає співвласник консалтингової компанії RetaiNet Олександр Ланецький. «Найпростіше працювати з мережею уніфікованих магазинів, як, наприклад, АТБ», - говорить Ланецький.
Представники АТБ раніше заявляли про намір розвиватися в західному регіоні країни, а восени рітейлер відкрив перші три свої магазини в Дрогобичі, Стрию та Львові. Угода дозволить АТБ посилити свої позиції. На кінець третього кварталу ритейлер керував мережею з 791 магазина, а його частка українського ринку продовольчого роздрібу в 2015 році досягла 9,8%. За підсумками 2015 року компанія показала 46,7 млрд грн виручки.
Західний регіон України давно привертає рітейлерів. Після початку військових дій на сході країни, де розвивалася велика частина мереж, бізнесмени переорієнтувалися на захід. За дев'ять місяців цього року, за даними GT Partners Ukraine, 22% від загальної кількості нових магазинів з’явилися у на західному регіоні. Для порівняння: частка Києва - 21%. Популярність цього регіону, як раніше писала ЛІГА.net, пов'язана в тому числі з великою кількістю трудових мігрантів із Західної України, які пересилають своїм родичам валюту. Продукти харчування в прикордонних містах скуповують поляки, словаки та угорці.