Що таке бестіарій? Це не просто середньовічний трактат чи каталог тваринного світу. Це глибоке занурення у символіку, міфологію та уяву, яка породжує фантастичних істот.
Виставка пропонує дослідити ці світи — від носорога Альбрехта Дюрера до гротескних видінь Франсіско Гої, від античних кентаврів і сирен до гібридних образів сучасного мистецтва, збагаченого штучним інтелектом та рефлексіями на тему війни.
Запрошуємо вас у захопливу подорож, де тварини та фантазійні істоти стають провідниками між минулим, теперішнім і майбутнім. Це спроба розібратись у складному символічному світі, де зустрічаються мистецтво, психоаналіз, література та народна демонологія.
Не пропустіть!
16.01 – 11.05
Я Галерея Львів, вул. Шота Руставелі, 8, Львів, 2 поверх
11:00-20:00, понеділок — вихідний
Вхід: 100 грн
Що таке бестіарій?
«Уява, покинута розумом, породжує немислимих чудовиськ; але в союзі з розумом вона — мати мистецтв і джерело творених ним чудес», - Павло Гудімов.
Це слово прийшло до нас із Середньовіччя. Так називали рукописні ілюстровані трактати, які ознайомлювали людство із тваринним світом. Саме символічне значення живих істот було продовженням описової природи, характеру та звичок. Вчені схиляються до того, що бестіарії виникли з іншого ранньохристиянського трактату, який називався «Фізіолог». Він був створений у 2-3 століттях на основі античних творів і охоплював не тільки традиційний тваринний світ, а й фантазійних істот, таких як сирени, кентаври, однороги й інші.
Саме вільне трактування зовнішнього вигляду тварин, яких автори, як правило, не бачили на власні очі, дало змогу вийти за межі реальності й наділити їх незвичними характерними рисами та гримасами, кольорами і формами «чистих» і «нечистих» істот.
Про феномен цих трактатів є багато інформації. Але наша виставка не ставить за мету показати тварин як частину мистецтва анімалістики. Продовження алегоричного й символічного значення тварин, і тих, які існують, і фантазійних, у творчості художників різних часів – мета цієї захопливої збірної виставки. Звісно, ми починаємо рухатись від звіринця і даємо митцям можливість висловитись за допомогою існуючих тварин, поступово переходячи у світ гротеску, міфології, демонології й інших, вже більш творчих сучасних теорій, покладених в основу мистецьких творів.
Усі часи залишають нам новий образний ряд. У виставці ми торкаємось творів і Альбрехта Дюрера, який майже досконало зобразив носорога, і Франсіско Гої, який у циклі гравюр «Капрічос» стверджує, що сон розуму породжує чудовиськ, перебігаємо до доби символізму із притаманною йому інтерпретацією античності та актуалізацією образів кентаврів, сирен. Насичене образами та новою візуальною мовою ХХ століття не було бідним на подібні пошуки. Насичене штучним інтелектом та великою кількістю субкультурних явищ наше століття і далі створює та досліджує гібридні образи звірів та істот, які стали основою нашої виставки і змішуються в просторі з минулим та доповнені розповідями-коментарями. Саме війна породжує у художників особливі образи та теми, які межують із психоаналізом.
Відкриваючи різні розділи нашого бестіарію, не можемо не згадати, що автором Українського бестіарію, який ґрунтується на демонології нашого народу, був Микола Костомаров. А вулиця, названа його іменем, розташована позаду цього будинку.
Тому, згадуючи одну з теорій світоустрою, де велетенська черепаха, що спирається на трьох китів, на якій стоять три слони і тримають землю, пропоную спробувати розібратись із заплутаним символічним світом бестіарію, який провадить нас міфологією, фольклором, літературою, природою і завжди втілюється в мистецьку форму.