Слухай онлайн
Cуспільство

Facebook: невидимий шпигун, що краде ваші дані

Корпорація Марка Цукерберга входить до Великої п’ятірки технологічних компаній, якою користуються мільярди людей. Соцмережа є безкоштовною для користування, але водночас є одною з найбільших компаній світу з точки зору доходу. Як тоді це працює?

Цього року Facebook посів 86-е місце за рейтингом Fortune 500 у списку найбільших корпорацій США за рівнем доходу. За цей рік корпорація отримала майже 86 млрд доларів. Порівнюючи статистику з 2017 року, відколи соціальна мережа потрапила до списку, можна зауважити стрімкий зріст у рейтинговій таблиці.

1/2

За рахунок чого тоді корпорація отримує такі шалені гроші?

Так, дійсно соцмережа Facebook є безкоштовною для користувачів, проте  це далеко не єдиний ресурс, який людина може надати корпорації в обмін на її послуги.

Facebook є одною з компаній, що забирають замість грошей ваші дані, які, погодьтеся, є дуже цінними, тим самим перетворюючи їх на велику купу грошей, набагато більшу ніж ви б могли їм заплатили. Інші компанії готові платити такі кошти, адже Facebook служить посередником між людьми та підприємствами, які хочуть щось продати цим людям.

Як побудована бізнес-модель Facebook

Facebook став популярним, адже надав людям платформу для спілкування з близькими, знайомими та невідомими людьми - все в одному місці. Це дозволило людям швидко та легко ділитися моментами і досвідом з великою кількістю інших людей, тому мільярди користувачів зібралися у цій соціальній мережі. 

Після цього на платформі стали з’являтись різні компанії і Facebook розпочав обслуговувати їх. Раніше підприємства просто створювали профілі, але потім їм доводилося платити за те, щоб їх вміст показувався людям і тим самим збільшував кількість нових покупців. Оголошення були дешевими і чудово працювали, тому вони платили.

А от фізичних осіб ніколи не просили платити гроші. Але, самі цього не знаючи, вони платили особистими даними. Корпорація витягує дані з того, що користувачі роблять на своїй платформі. Це включає інформацію, яка отримана з оцінок "подобається" та коментарів у публікаціях у Facebook, взаємодії з рекламою, хто ваші друзі та що їм подобається, що ви переглядаєте за межами Facebook тощо. 

Тобто вони відстежують все на своїй платформі та трохи за її межами, витягують величезну кількість даних та створюють аналітичні дані, які допомагають бізнесу. 

1/1

А як щодо політики конфіденційності? - запитаєте ви.

Закони про захист даних дійсно вимагають від Facebook пояснювати користувачам, які дані вони збирають, чому вони це роблять, як їх збирають тощо.

Facebook збирає три типи персональних даних користувачів:

Інформація, яку самі користувачі та інші надають про себе

Крім важливої ​​інформації, такої як ім’я та дата народження, Facebook дозволяє користувачам ділитися інформацією про те, де вони живуть, де виросли, куди подорожували, інтереси, політичну та релігійну приналежність, членів сім’ї та іншу інформацію. Також це дані про ваших друзів та зв’язки. Вони відстежують з ким ви спілкуєтесь у мережі та скільки, сторінки і навіть хештеги з якими ви пов’язані, ну й те, що інші публікують про вас. 

Туди входять й метадані. Метадані - це дані про дані. Якщо ви завантажите фотографію, яка може мати дані, Facebook зможе побачити місце розташування та дату зйомки.

Важливим є вміст, з яким ви взаємодієте. Facebook теж збирає ці дані, щоб краще зрозуміти вас і обслуговувати вас зі своїми продуктами так, як вони цього хочуть. Відстеження включає, скільки секунд ви дивитесь відео, чи коментуєте його, чи подобається вам, чи реагуєте емоціями тощо.

Інформація про ваш пристрій

Саме пристрій з якого ви використовуєте Facebook передає йому безліч даних.

Зокрема мова йде про дані файлів cookie. Facebook зберігає файли cookie на вашому пристрої. Ці файли cookie надають їм інформацію, необхідну для показу оголошень. Вони використовують ваші дані, тому що вони дозволяють правильно підібрати відповідність між правильним рекламодавцем та відповідним клієнтом.

Саме через це коли ви шукаєте якийсь продукт, через кілька хвилин можете бачити оголошення про це у Facebook і не тільки. Це сталося, тому що файл cookie на вашому пристрої повідомив Facebook, що ви зацікавлені в цьому продукті. 

Також Facebook відомо й інші дані пристрою: від переміщення миші, використання Bluetooth, ідентифікаторів пристроїв, до вашої IP-адреси, номера мобільного телефону і тд. 

Інформація, яку надають їхні партнери

Facebook партнерами є компанії, з якими ви спілкуєтесь в Інтернеті та використовуєте бізнес-інструменти соціальної мережі, зокрема Facebook pixel - інструмент, який відстежує вебсайти, які ви відвідуєте і повідомляє про це компанії, яка за це платить.

Facebook не надає таким компаніям даних таких як імена, номери телефонів, домашні адреси або те, що вам подобається чи не подобається. Вони просто надають їм доступ до осіб, які можуть вважати їх маркетинговий контент актуальним, але вони не повідомляють бізнесу, хто ці особи. Він також надає їм сукупні аналітичні дані, до прикладу, щоб компанії знали цільову аудиторію.

Додамо, що Facebook НЕ продає особисті дані користувачів. Як було пояснено вище, Facebook надає рекламодавцям лише число людей, які можуть вважати їхні оголошення актуальними на основі даних, які вони мають про них. 

Як захистити себе? 

Варто зазначити, що якщо ви користуєтеся Facebook, ви повинні надати їм свої дані. Мова йде про коригування, зменшення або запобігання відстеження від їхніх партнерів через їх платформу.

На сьогодні самостійно можна застосувати чотири підходи:

  • Налаштуйте або зменшіть відстеження

Для цього варто не приймати файли cookie з веб-сайтів та відфільтрувати рекламу в самій мережі

  • Запобігайте відстеженню

Використовуйте приватні веб-браузери, адже саме вони здатні блокувати трекери відстежування вашої поведінки в Інтернеті.

  • Також ви можете очистити дані про вашу діяльність поза Facebook, тим самим заборонити цим компаніям показувати вам персоналізовану рекламу, показуючи більше реклами, виконавши наведені нижче дії.
  • Видаліть свій профіль Facebook 

Якщо ви не хочете платити за соціальні мережі своїми особистими даними, то все, що ви можете зробити це видалити свій профіль.

Проте пам’ятайте, що видалення профілю - це не те саме, що деактивація профілю.

Підготувала Софія Ясінь 
за матеріалами privacyaffairs

Якщо ви знайшли помилку, видiлiть її мишкою та натисніть Ctrl+Enter.
НА ГОЛОВНУ