З 20 січня приватні перевізники Львова ввели оплату за проїзд для пенсіонерів. Втім, на комунальних маршрутах він досі безкоштовний. Закон не дає чіткої відповіді на питання, чи мають пенсіонери право пільгового проїзду, міста вирішують цю дилему самі. Якщо ж Львів запровадить таку пільгу, то змушений буде компенсувати перевізниками 338 млн грн щороку, забравши ці кошти з освіти, медицини, ремонту доріг тощо. Про це сьогодні, 1 лютого, під час прес-конференції повідомив заступник міського голови Львова з питань житлово-комунального господарства Сергій Бабак. Повідомила прес-служба Львівської міської ради.
«Мінсоцполітики пише, що пільгове перевезення пенсіонерів у приміських і міських маршрутах регулюється Постановою Кабінету Міністрів України № 354 від 1993 року «Про безоплатний проїзд пенсіонерів на транспорті загального користування». Звертаю увагу на дату. Так от, у цій Постанові, п. 1 пише, що пенсіонери мають право на пільговий проїзд.
Однак, ця відповідь суперечить Закону України «Про державні і соціальні стандарти і державні і соціальні гарантії». Цей Закон прийнятий у 2000 році. У цьому Законі у ст. 18 йдеться, що соціальні гарантії надає держава, а у ст. 19 вказано, що виключно Законами України визначаються пільги щодо оплати житлово-комунальних, транспортних і інших послуг. Прикінцеве положення Закону пише, що цей Закон набирає чинності з моменту його опублікування, а Кабінет Міністрів України, після набрання чинності цього Закону, має привести свої нормативно-правові акти до відповідності із цим Законом. У цьому Законі не вказано, що пенсіонери мають право на проїзд.
Отож, що ми маємо: 1993 рік – Постанова Кабміну, де вказано, що пенсіонери мають право на пільговий проїзд, та 2000 рік – Закон України, де цієї категорії нема. Минуло 18 років. За цей час Кабмін мав або внести пенсіонерів, як пільгову категорію у Закон, або анулювати Постанову.
Також відповідь Мінсоцполітики суперечить роз’ясненням Міністерства юстиції України, яке своїм листом від 2009 року, знову звертаю увагу на дату, чітко вказує, що у випадку суперечності підзаконного акту нормам Закону, слід застосовувати норму Закону, оскільки Закон має вищу юридичну силу. Тобто Мінюст чітко вказує, що потрібно керуватися Законом.
Позиція Мінсоцполітики також суперечить Конституції України, де вказано, що вища юридична сила Закону, а всі нормативні акти приймаються на основі Закону, та за своїм змістом не повинні суперечити одні одним.
Тому, якщо керуватися Законом, то пенсіонерів немає в переліку пільговиків, які мають право на пільговий проїзд. Якщо ж Мінсоцполітики вважає, що потрібно керуватися Постановою, то в п. 2 цієї Постанови вказано, що Міністерство фінансів має під час уточнення показників державного бюджету, передбачати витрати пов’язані з безоплатним проїздом пенсіонерів за віком. Отож, якщо вони керуються цією Постановою, то чому Мінфін не передбачає і не відшкодовує коштів за пільговий проїзд пенсіонерів, як це було до 2016 року. Також у Мінсоцполітики повідомляє, що в державному бюджеті не передбачено відшкодування місцевим бюджетам компенсації за пільговий проїзд, відтак виплати компенсації фінансуються місцевими бюджетами. Дивно, адже, якщо Постанова діє – закладіть ці кошти в державний бюджет!
Тому держава має терміново врегулювати всю цю законодавчу базу щодо безкоштовного перевезення пільгових категорій», - розповів Сергій Бабак.
Водночас заступник міського голови наголосив, що на компенсацію пільгового проїзду пенсіонерів за віком з міського бюджету в рік потрібно виділити 338 млн. грн.
«У мене є статистика загальної кількості пільговиків у Львові, яку надало управління соціального захисту. Станом на жовтень 2017 року це 140 тис. 91 особа, з них 92 тис. 784 особи-пенсіонери за віком. Якщо припустити, що один пенсіонер робить в день лише одну поїздку, туди і назад, – це становить 10 грн. То в рік це буде 338 млн. грн. А це майже третя частина бюджету розвитку. 338 млн. грн – це 400 відремонтованих ліфтів, це відремонтованих приблизно 5 таких вулиць, як Замарстинівська, це десятки нових автобусів і тролейбусів. То як діяти? Нічого не будувати і не ремонтувати, а віддавати ці кошти за компенсацію пільгового проїзду? Адже мешканці, які платять податки, мають право їздити нормальною дорогою, щоб в будинку працювали ліфти, були відремонтовані дахи, медичне обладнання і ін. Тобто ці 338 млн. грн з чогось треба взяти.
Якщо порахувати необхідні кошти на компенсацію проїзду усіх категорії пільговиків, то цифра ще більша – то це 511 млн. грн в рік.
Я підтримую, що людині, яка все життя платить в державний пенсійний фонд, держава має забезпечити достатні кошти на харчування, ліки, на основні потреби і в тому числі на проїзд. А людина сама буде розподіляти свої кошти. Тому, це державна проблема, яку негайно потрібно вирішувати. І у всіх містах має діяти один принцип», - зазначив він.
Бабак зауважив, що наріз місто може хіба що продовжувати возити пенсіонерів безкоштовно на комунальних маршрутах, проте, збитки потрібно буде компенсувати з міського бюджету.
Якщо водії маршруток погано поводяться з пенсіонерами, управлінець радить повідомляти про ці випадки управління Укртрансбезпеки.
«Ми отримали відповідь від управління Укртрансбезпеки у Львівській області щодо пільгового проїзду пенсіонерів у громадському транспорті. У листі йдеться, що наш запит управління скерувало до Центрального апарату Державної служби України з безпеки на транспорті, а в разі надходження скарг та звернень громадян, управління Укртрансбезпеки, в межах своїх повноважень, буде вживати заходи державного контролю та нагляду.
Отож, якщо водії себе погано поводять з пенсіонерами, виганяють їх з маршруток, то потрібно звертатися до управління Укртрансбезпеки і повідомляти про ці випадки: написати заяву, вказати дані про маршрутку», - додав він.
Бабак наголосив: «Позиція міста чітка і однозначна - пенсіонери не мають можливості платити за проїзд. Держава повинна гарантувати їм право безкоштовного проїзду».