Агенція інформації та аналітики "Гал-інфо"
Агенція інформації та аналітики "Гал-інфо"
Слухай онлайн
Cуспільство

Лише 38% школярів спілкуються на перервах виключно українською мовою, - омбудсмен

Сьогодні, 7 липня, Уповноважений із захисту державної мови Тарас Кремінь та голова Державної служби якості освіти України Руслан Гурак представили результати спільного дослідження щодо стану дотримання законодавства про державну мову в закладах загальної середньої освіти, використання державної мови учасниками освітнього процесу безпосередньо в школі й поза нею.
Тарас Кремінь

“24 лютого 2022 року переважна більшість громадян України переусвідомила роль та значення української мови у своєму житті. Це зафіксовано у низці нещодавніх соціологічних досліджень, які формують загальні уявлення про перетворення (трансформації) в середині нашого суспільства. Проте, докорінні зміни відбуваються в кожній окремо взятій сфері суспільного життя. Прагнення детального аналізу трансформаційних процесів, що відбуваються в освітній сфері стосовно послуговування українською мовою стало передумовою до проведення цього дослідження”, - зазначив Тарас Кремінь.

Дослідження робили 1-6 червня 2022 року та охопило 58 228 учасників освітнього процесу, а саме:

  • учителів – 5867 тис. осіб, з яких 687 внутрішньо переміщені;
  • учнів/учениць  –  16 384   тис. осіб, з яких 4704 внутрішньо переміщені;
  • батьків – 35 977 тис. осіб, з яких 10 015 внутрішньо переміщені.

Основні результати дослідження: 

  • переважна більшість респондентів (89% вчителів, по 82% батьків та дітей) зазначили, що вважають рідною мовою українську і використовують її в усіх сферах життя (спілкування у родинному колі, навчальна діяльність, культурні практики тощо);
  • 94% вчителів зазначили, що проводять уроки виключно українською мовою, 82% з них використовують навчальні матеріали виключно українською мовою, що  демонструє   позитивну   динаміку   щодо дотримання   мовного   законодавства у освітньому процесі;
  • за даними опитування учнів, 73% вчителів під час уроку та 63% під час перерви розмовляють виключно державною мовою. Російська мова в межах навчального закладу є мовою неформального спілкування (наприклад, нею спілкуються 11–17% учнів між собою під час уроків та на перервах, а також, за даними учнів, 2% вчителів під час перерв). Водночас лише 38% школярів спілкуються на перервах виключно українською мовою;
  • стрімко зростає попит на фахову допомогу в питанні опанування та удосконалення володіння українською мовою. Відповідно до результатів дослідження 80% батьків мають бажання покращити свій рівень володіння українською мовою, 73% учнів/учениць мають бажання додатково вивчати та вдосконалювати свої знання з української мови. 
  • 76% батьків та 89% вчителів вважають за доцільне та необхідне створювати та розвивати безкоштовні курси/тренінги та/або освітні платформи для вивчення та вдосконалення знань та умінь з української мови.

За словами Уповноваженого, враховуючи результати дослідження та власного моніторингу, реагуючи на звернення громадян, громадських організацій, народних депутатів вдалося виявити деякі проблеми в середній освіті, які потребують вирішення:

  • проблема приведення у відповідність до законодавства статутів шкіл в частині мови освітнього процесу;
  • необхідність нормативно врегулювати порядок утворення класів з навчанням мовами національних меншин.

Станом на сьогодні такі класи утворюються на підставі звернень не лише  представників національних меншин, як того вимагає законодавство, але і за зверненнями всіх охочих.

Якщо ви знайшли помилку, видiлiть її мишкою та натисніть Ctrl+Enter.
НА ГОЛОВНУ