Сьогодні, 7 липня, Уповноважений із захисту державної мови Тарас Кремінь та голова Державної служби якості освіти України Руслан Гурак представили результати спільного дослідження щодо стану дотримання законодавства про державну мову в закладах загальної середньої освіти, використання державної мови учасниками освітнього процесу безпосередньо в школі й поза нею.
“24 лютого 2022 року переважна більшість громадян України переусвідомила роль та значення української мови у своєму житті. Це зафіксовано у низці нещодавніх соціологічних досліджень, які формують загальні уявлення про перетворення (трансформації) в середині нашого суспільства. Проте, докорінні зміни відбуваються в кожній окремо взятій сфері суспільного життя. Прагнення детального аналізу трансформаційних процесів, що відбуваються в освітній сфері стосовно послуговування українською мовою стало передумовою до проведення цього дослідження”, - зазначив Тарас Кремінь.
Дослідження робили 1-6 червня 2022 року та охопило 58 228 учасників освітнього процесу, а саме:
- учителів – 5867 тис. осіб, з яких 687 внутрішньо переміщені;
- учнів/учениць – 16 384 тис. осіб, з яких 4704 внутрішньо переміщені;
- батьків – 35 977 тис. осіб, з яких 10 015 внутрішньо переміщені.
Основні результати дослідження:
- переважна більшість респондентів (89% вчителів, по 82% батьків та дітей) зазначили, що вважають рідною мовою українську і використовують її в усіх сферах життя (спілкування у родинному колі, навчальна діяльність, культурні практики тощо);
- 94% вчителів зазначили, що проводять уроки виключно українською мовою, 82% з них використовують навчальні матеріали виключно українською мовою, що демонструє позитивну динаміку щодо дотримання мовного законодавства у освітньому процесі;
- за даними опитування учнів, 73% вчителів під час уроку та 63% під час перерви розмовляють виключно державною мовою. Російська мова в межах навчального закладу є мовою неформального спілкування (наприклад, нею спілкуються 11–17% учнів між собою під час уроків та на перервах, а також, за даними учнів, 2% вчителів під час перерв). Водночас лише 38% школярів спілкуються на перервах виключно українською мовою;
- стрімко зростає попит на фахову допомогу в питанні опанування та удосконалення володіння українською мовою. Відповідно до результатів дослідження 80% батьків мають бажання покращити свій рівень володіння українською мовою, 73% учнів/учениць мають бажання додатково вивчати та вдосконалювати свої знання з української мови.
- 76% батьків та 89% вчителів вважають за доцільне та необхідне створювати та розвивати безкоштовні курси/тренінги та/або освітні платформи для вивчення та вдосконалення знань та умінь з української мови.
За словами Уповноваженого, враховуючи результати дослідження та власного моніторингу, реагуючи на звернення громадян, громадських організацій, народних депутатів вдалося виявити деякі проблеми в середній освіті, які потребують вирішення:
- проблема приведення у відповідність до законодавства статутів шкіл в частині мови освітнього процесу;
- необхідність нормативно врегулювати порядок утворення класів з навчанням мовами національних меншин.
Станом на сьогодні такі класи утворюються на підставі звернень не лише представників національних меншин, як того вимагає законодавство, але і за зверненнями всіх охочих.