Висока адаптивність інфляційних очікувань – доволі типове явище для ринків, що розвиваються, й Україна не виняток
Фото: Depositphotos
Основне завдання центробанку – підтримувати низьку та стабільну інфляцію. Важливу роль у досягненні цієї цілі відіграють інфляційні очікування.
Про це у телеграмі повідомляє Нацбанк України.
Вони впливають на рішення населення щодо споживання чи заощадження, а бізнесу – щодо інвестування та розвитку. Тож центробанки приділяють багато уваги управлінню інфляційними очікуваннями та продовжують досліджувати чинники, що впливають на їх формування та зміну.
Як свідчать попередні дослідження, інфляційні очікування в Україні значною мірою є адаптивними. Це означає, що динаміка інфляції в минулому суттєво впливає на інфляцію, яку очікують українці в майбутньому.
Інфляційні очікування в Україні також залежать від ситуації на валютному ринку та динаміки цін на найуживаніші товари та послуги, зокрема продукти, пальне та послуги ЖКГ.
Висока адаптивність інфляційних очікувань – доволі типове явище для ринків, що розвиваються, й Україна не виняток. Водночас що вищий рівень адаптивності очікувань, то більше зусиль треба докладати центральному банку для досягнення своїх цілей.
Нещодавній цикл досліджень НБУ доводить, що вагому роль у формуванні очікувань також відіграють:
- ступінь довіри до центрального банку та банківської системи. Так, що вищою є довіра компаній до НБУ, то ближчими будуть їхні інфляційні очікування до цілі та опублікованих прогнозів регулятора. Крім того, довіра знижує адаптивність очікувань. Вища довіра до банків зі свого боку забезпечує нижчі інфляційні очікування населення, особливо довгострокові;
- відкритість комунікацій центробанку. Активна комунікація НБУ сприяє згладжуванню настроїв на валютному ринку та зниженню інфляційних очікувань фінансових експертів;
- рівень фінансової грамотності. Підвищення рівня фінансової грамотності дає змогу зменшити короткострокові інфляційні очікування населення.