Уряд зробив важливий крок на шляху до монетизації субсидій. Передбачається, що вже в наступному опалювальному сезоні субсидії будуть видаватися живими грошима, які в результаті ощадливого використання енергоресурсів можна буде використати на свій розсуд.
Однак перехід до монетизації можливий тільки в тому випадку, якщо система субсидій буде соціально справедливою – державну допомогу будуть отримувати ті, хто дійсно її потребує. Започаткована кілька років тому ініціатива надання прямої допомоги уразливим верствам населення у вигляді субсидій довела свою ефективність. Втім, з часом вона стала потребувати удосконалення – передусім в бік збільшення адресності.
Зокрема, Реєстр субсидіантів, який напрацьований Мінсоцполітики, виявив чимало випадків, коли люди вдавалися до різних хитрих схем, щоб отримати допомогу від Уряду на сплату комунальних послуг. Про такі ситуації розповідали також і додзвонювачі урядової «гарячої лінії» 15-45, і читачі teplo.gov.ua. Жаліючись, частіше всього на сусіда, люди обурювалися випадками, коли сім’я офіційно не працює, користується субсидією, але водночас має, наприклад, дорогий автомобіль та дозволяє собі їздити кілька разів на рік за кордон. Або ж нещодавній приклад з Буковини, де член сім’ї офіційно числився безробітним, отримував субсидію у сумі 21 тисяча гривень, але при цьому мав змогу придбати продукцію компанії «Apple» на суму 52 тисячі гривень.
Такі життєві випадки породили в суспільстві відчуття соціальної несправедливості. Відтак, нова програма житлових субсидій, яка починає діяти з 1 травня 2018 року, є перш за все соціально справедливою та більш адресною. Зміни направлені на те, щоб всі ті, хто справді потребує субсидії – її отримали. При цьому вводяться такі механізми, при яких багаті люди більше не зможуть паразитувати за кошт всіх платників податків.
ПРЕДМЕТИ РОЗКОШІ ТА ЗДАЧА КВАРТИРИ В ОРЕНДУ
Існують випадки, особливо у містах мільйонниках, коли квартира здається в оренду уже з бонусом – субсидією на комунальні послуги. При цьому власники помешкання не тільки отримують доходи, а й мають транспортні засоби або інші предмети розкоші.
Тепер, якщо у власності сім’ї є автомобіль, якому менше п’яти років з дати випуску, крім мопеда та авто, наданого органом соціального захисту населення, субсидію не призначатимуть.
Крім того, у Декларації про доходи, з’явиться нова графа «інші доходи», де свідомі громадяни своєї держави, зможуть декларувати кошти, отримані, зокрема, від здачі в оренду квартири.
НА ВЕЛИЧЕЗНІ БУДИНКИ І КВАРТИРИ СУБСИДІЯ НЕ РОЗПОВСЮДЖУВАТИМЕТЬСЯ
Є помешкання, які виходять за рамки середньостатистичних та відносяться до категорії «преміум класу», але на них оформлялися субсидії на підставі того, що прописувалася там одинока пенсіонерка з мінімальною пенсією, яка, як правило, ще й зверталася до комісії щодо надання субсидії на понаднормативну площу.
З 1 травня 2018 року якщо площа квартири перевищує 120 кв. метрів або будинку – 200 кв. м, крім дитячих будинків сімейного типу та прийомних сімей, власники або мешканці такого помешкання повинні будуть оплачувати комунальні послуги в повному обсязі.
ЗМІНИ ДЛЯ БЕЗРОБІТНИХ, ЯКІ НЕ СТОЯТЬ НА ОБЛІКУ В ЦЕНТРІ ЗАЙНЯТОСТІ
Не є ні для кого секретом, що чимало українців працюють за кордоном, при цьому в Україні вважаються безробітними. Гроші в сім’ю надходять, держава субсидію надає, а інколи такі люди ще й допомогу з безробіття отримують в Україні.
Запропоновано два варіанти для безробітних, які не стоять на обліку в центрі зайнятості, – чесно декларувати свої доходи, отримані за кордоном та сплачувати страхові внески до Пенсійного фонду, або органи соцзахисту автоматом рахуватимуть таким людям працездатного віку у дохід три прожиткові мінімуми – 5286 гривень (1762*3) – якщо вони хочуть користуватися соціальною допомогою. Також необхідно буде сплатити єдиний соціальний внесок за три місяці у розмірі, що не менший ніж мінімальний.
В Мінсоцполітики переконані, це стимулюватиме українців до офіційного працевлаштування, вирівняє соціальну несправедливість, врегулює відносини між сусідами та спонукатиме усіх декларувати зароблені за кордоном кошти.
Якщо у складі домогосподарства або у складі сім’ї члена домогосподарства є особи, що досягли 18-річного віку станом на початок періоду, за який враховуються доходи для призначення житлової субсидії, в розрахунок сукупного доходу такого домогосподарства включається середньомісячний дохід таких осіб у розмірі:
- половини одного прожиткового мінімуму, встановленого для працездатних осіб станом на кінець періоду, за який враховуються доходи, — у разі, коли такі особи протягом цього періоду перебували на строковій військовій службі;
- одного прожиткового мінімуму, встановленого для працездатних осіб станом на кінець періоду, за який враховуються доходи, — у разі, коли такі особи протягом цього періоду навчалися за денною формою навчання у закладах середньої освіти, професійно-технічних навчальних закладах, закладах вищої освіти або зареєстровані у службі зайнятості як такі, що шукають роботу, і в цей період навчалися в центрах професійно-технічної освіти Державної служби зайнятості;
- одного прожиткового мінімуму, встановленого для працездатних осіб станом на кінець періоду, за який враховуються доходи, — в окремих випадках за рішенням комісії у разі, коли такі особи перебувають у складних життєвих обставинах;
- фактично отриманих такими особами доходів — у разі, коли такі особи протягом цього періоду отримували хоча б один із таких видів доходу, як пенсію, стипендію, допомогу при народженні (усиновленні) дитини, допомогу особам з інвалідністю з дитинства та дітям з інвалідністю, допомогу по огляду за особами з інвалідністю I і II групи внаслідок психічного розладу, допомогу особам, які не мають права на пенсію, та особам з інвалідністю, тимчасову державну соціальну допомогу непрацюючій особі, яка досягла загального пенсійного віку, але не набула права на пенсійну виплату, допомогу по безробіттю;
- фактично отриманих такими особами доходів — у разі, коли такі доходи протягом цього періоду отримувала особа, яка станом на кінець такого періоду не досягла 18-річного віку.
СОЦІАЛЬНІ НОРМАТИВИ НАБЛИЖАЮТЬСЯ ДО РЕАЛЬНИХ ПОТРЕБ ЛЮДЕЙ
У 2017 році за результатами опалювального сезону до бюджету країни було повернуто чималу суму невикористаних субсидій: газопостачальними підприємствами – 6,2 млрд. грн., теплопостачальними – 1,1 млрд. грн., водопостачальними – 650,1 млн. грн., електропостачальними – 290,7 млн. грн.
Така ж ситуація була і в 2016 році через те, що соціальні нормативи не відповідали реальному рівню споживання. Тобто кошти від субсидії приходили, а сім’я апріорі не в силі спожити послуг більше, хіба відчиняти кватирку і «гріти» повітря.
Тож, з 1 травня 2018 року соціальна норма на газове опалення становитиме 4,5 м3 на 1 м2 площі, електроопалення – 30 кВт.год на 1 м2 площі.
Крім того, при призначені субсидії на понаднормову площу житла, норма може бути збільшена не більш ніж на 30%.
Все, що вимірюється лічильником і на що надається житлова субсидія, у разі невикористання наданої допомоги, за результатами сезону повертатиметься до бюджету країни. В тому числі невикористана субсидія на газ і електроенергію, які не використовуються для опалення.
ПЕРЕСЕЛЕНЦІ ТА ОТГ
Позитивне нововведення для внутрішньо-переміщених осіб та об’єднаних територіальних громад. Субсидію ВПО можна буде оформити без договору оренди житла. Достатньо буде подати в управління соціального захисту населення лише Заяву і Декларацію, у якій зазначається склад домогосподарства з урахуванням внутрішньо-переміщених осіб. І на підставі акту обстеження матеріально-побутових умов буде призначено житлову субсидію.
А об’єднаним територіальним громадам надано право приймати від громадян документи для оформлення субсидії для передачі їх органам соціального захисту населення. Це аналогічно тому, як зараз відбувається у сільських і селищних радах.
ПІДТРИМКА МАЛОГО ФЕРМЕРСТВА
Раніше при розрахунку розміру субсидії органи соцзахисту брали до уваги 100% доходів від здачі молока селянами. Це заганяло сільський молочний бізнес в тінь, розвело чимало посередників, які скупляти молоко на чорному ринку й перепродували його вже переробним підприємствам.
Тепер органи соцзахисту враховуватимуть лише 30% доходів від реалізації молока молокопереробникам. В Мінсоцполітики вважають, що це сприятиме розвитку фермерства й належному утриманню худоби.
ЗЕКОНОМИВ - ДЕРЖАВА ПРЕМІЮЄ
Так як і минулого року, під монетизацію підпадають зекономлених домогосподарствами 150 кіловат електроенергії, якщо цей ресурс використовується для опалення, або 100 кубів газу. У грошовому еквіваленті це майже 700 гривень.
До 1 липня 2017 року підприємства-виробники чи підприємства-виконавці послуг з газо-, та електропостачання в паперовому та електронному вигляді нададуть структурному підрозділу з питань соціального захисту населення списки енергоощадних субсидіантів із зазначенням суми невикористаної державної допомоги.
Субсидіантам, які вели енергоефективне домогосподарство, для отримання коштів необхідно буде до 1 вересня подати заяву у місцеве управління соціального захисту населення, на підставі якої здійснюватиметься виплата грошової винагороди за енергоефективність.
Інформацію про наявність економії кожен отримувач субсидії може відслідковувати у своїй платіжці або шляхом звернення до постачальника газу чи електроенергії, якщо вони використовуються для опалення.
Відкриття рахунку в банку, як і вибір самої уповноваженої банківської установи, через які проводяться виплати соціальних допомог та пенсій, або у відділеннях Укрпошти має здійснюватися субсидіантом самостійно. На момент подачі заяви рахунок в банку повинен бути уже відкритим. При цьому у містах виплати здійснюватимуть виключно через банківські установи, а в сільській місцевості – через банки або пошту за вибором отримувача.
МОНЕТИЗАЦІЯ СУБСИДІЙ - ВЖЕ З НАСТПУНОГО ОПАЛЮВАЛЬНОГО СЕЗОНУ
Уряд України крок за кроком наближається до монетизації субсидій – виплати допомоги на оплату житлово-комунальних послуг у готівковій формі.
Другий рік поспіль реалізується урядовий проект з монетизації частини зекономлених субсидій, коли заощаджених взимку 100 кубів газу та 150 кВт електроенергії виплачуються людям живими грошима.
З 1 січня 2018 року запрацювала монетизація пільг і субсидій на рівні надавачів комунальних послуг. Це було необхідною передумовою для реалізації повномасштабної монетизації для людей, у відповідності до статті 11 Закону України «Про житлово-комунальні послуги».
Зважаючи, що останніми роками субсидія надавалася автоматично без оновлення документів заявниками, необхідно провести повномасштабну перевірку отримувачів допомоги на відповідність критеріям її одержання. Це покликаний зробити Реєстр субсидіантів та нова програма житлових субсидій.