Коли Джордж Вашингтон виголошував своє прощальне звернення в 1796 році, він закликав американський народ "постійно бути уважним" до ризику іноземного впливу. Після втручання Росії у американські вибори в 2016 році застереження колишнього президента США отримало свіжий і тривожний резонанс. Про це на сторінках лояльного до Демократичної партії видання Washington post пише колишній постійний представник США в ООН Саманта Пауер.
Дебати в Америці навколо іноземного впливу зосереджені на тому, хто намагався змінити хід виборчого процесу і необхідності демократичних країн зміцнити кіберезахист електронної пошти, важливої інфраструктури і платформ для голосування.
"Але нам також варто приділити більше уваги іншому уразливому місцю: наші вороги намагаються підірвати наші демократичні процеси, нав'язуючи брехню цілим групам нашого населення. І це відбувається не лише під час виборів", - застерегла вона.
Пауер нагадує, що в часи Холодної війни спроби СРСР втрутитися в американську демократію не були успішними здебільшого. В 1982 році голова КДБ Юрій Андропов сказав офіцерам зовнішньої розвідки включити операції з дезінформації в перелік своїх стандартних завдань. Так звані "активні дії" мали на меті дискредитувати ворогів і вплинути на громадську думку. У Кремля була амбітна мета - недопустити переобрання Рональда Рейгана президентом США на другий термін.
Радянським агентам дали наказ завербувати членів партії і виборчих штабів у США з метою пошуку шкідливої інформації проти Рейгана, які можна передати пресі. А тим часом, радянські пропагандисти просували низку історій проти американського президента в західній пресі. Звісно, вони не добилися успіху і не змогли вплинути на вибори. Рейган переміг Волтера Мондейла, здобувши прихильність в 49 штатах. Британський прем'єр-міністр Маргарет Тетчер теж зіштовхнулася з такою радянською пропагандою. Але вона все одно перемогла на виборах.
Але ситуація змінилися з тих часів. І іноземна пропаганда стала більш небезпечною сьогодні. В часи Холодної війни більшість американців отримували новини і інформацію через спеціалні посередницькі платформи. Репортери і редактори грали роль професійних вартових, які контролювали, що потрапляє в ЗМІ. Іноземні вороги, які шукали доступ до американської аудиторії, не мали значних можливостей обійти їх. І російська дезінформація дуже рідко просочувалася в американську пресу.
Хоча телебачення лишається головним джерелом новин для більшості американців, глядачі мають змогу обирати телеканал відповідно до своїх політичних вподобань. Однак, компанія The Pew Research Center встановила, що дві третини американців отримують принамні якусь частину новин через соціальні мережі. Після виборів близько 84% опитаних виборців у США сказали The Pew Research Center, що впевнені у своїй здатності відрізнити фейк від правди. Але ця впевненість, на думку Пауер, може виявитися перебільшеною.
Частка брехливих матеріалів, які поширюються через Facebook, вражає. Використовуючи базу данних з 156 фейкових новин, пов'язаних з виборами, економісти з Університету Нью-Йорка і Стенфордського університету визначили, що брехливі історії були поширені американськими користувачами соціальних мереж 38 мільйонів разів за три місяці до виборів президента США у 2016 році.
"Росія успішно використовує нашу все більшу залежність від нових медіа, а також відсутність справжніх професійних посередників", - пише Пауер, нагадуючи, що Кремль ретранслює свою пропаганду через англомовні RT і Sputnik, а також завдяки армії тролів і ботів у соціальних мережах.
Як повідомлялося, в ЄС запустили сайт euvsdisinfo.eu для боротьби з дезінформацією з боку Російської Федерації. У супровідній інформації сайту сказано про те, що він створений в рамках кампанії, "спрямованої на поліпшення прогнозування, розгляду та реагування на прокремлівську дезінформацію".
Проект здійснено за програмою "ЄС проти дезінформації" і доступний відразу на трьох мовах: російській, німецькій та англійській.
Також повідомлялося, що ЄС збільшує допомогу Україні у боротьбі з російською пропагандою. Зокрема, Єврокомісія збільшує фіансову підтримку в цьому питанні.