Агенція інформації та аналітики "Гал-інфо"
Агенція інформації та аналітики "Гал-інфо"
Слухай онлайн
Економіка

Тарифна афера Роттердам плюс+

Головне, чим лякали українців увесь тиждень, - віялові відключення електрики і тепла в містах і селах. Бо, як твердять в уряді, замінити вугілля із захоплених сепаратистами районів нічим. Блокада залізничного сполучення з ОРДЛО триває 25-й день, активісти не пропускають вантажні потяги.

Про це йдеться в сюжеті програми ТСН.Тиждень.

Перекриття залізничних шляхів з окупованими районами Донбасу назвали "третім етапом блокади" і почали 25 січня. Першою була ділянка "Луганськ-Лисичанськ-Попасна", згодом блоки поставили ще й на відрізку "Ясинувата-Костянтинівка". За різними підрахунками, в блокаді на місцях беруть участь до сотні людей. Переважно, це колишні бійці батальйонів "Айдар", "Донбас" та "Правого сектору".

Вони хочуть звести до нуля напівлегальну торгівлю з ворогом та маскування під неї контрабандних потоків. Електрички пропускають, а вантажні ешелони – ні. За час блокади зупинено рух до 30 тисяч вагонів, точна кількість невідома. В них - будівельні матеріали, ліс, щебінь, перелік товарів широкий. Є підозри, що під ними може бути все пальне, зброя, цигарки, алкоголь, наркотики та лікарські препарати. Контрафактна торгівля двостороння, отже, вимоги блокувальників справедливі. Крім моральної сторони питання, таким чином відбувається ще й чисто фінансова підтримка штанів на ворожих бойовиках. Тому раніше центральна влада сама ініціювала блокаду.

"Президент України вважає, що ракова пухлина підлягає блокаді. Практика голови Луганської військово-цивільної адміністрації пана Москаля, який зупинив будь-яке пересування транспорту з окупованими територіями, визнана правильною і вона має бути поширена і на територію Донецької област. Зміцнити лінію зіткнення і встановити економічну блокаду окупованих територій", - сказав у червні 2015 року тодішній голова фракції "Блок Петра Порошенка", нинішній генпрокурор Юрій Луценко.

Втім, зараз, серед зими, Київ вперся у найвідчутнішу проблему, викликану блокадою – енергетичну. Найголовніший товар перевезень – вугілля, насамперед, антрацитове. Його везуть до вільної України для теплових електростанцій, котрі виробляють електричну та теплову енергію, забезпечують нормальне зимове життя. Таке вугілля видобувають на територіях, контрольованих сепаратистами та російськими військами. Щоб позбутися залежності від ворога, придумали купувати вугілля за кордоном. Один з міжнародних торговельних майданчиків – порт Роттердам у Нідерландах, тому ціна вугілля там – ринкова плюс вартість доставки палива до України. На виході отримуємо ціну, вищу в рази від внутрішньоукраїнської. Торік влада сказала, що громадяни автоматично мусять платити більше за світло й тепло, цим оплачується начебто роттердамське вугілля, допоки бізнес не переорієнтує електростанції на інше паливо. Народ погодився на стрімке зростання тарифів в обмін на обіцянки модернізувати систему. Однак енергетики продовжили купувати вугілля з ОРДЛО, а в платіжках писали суми за нібито роттердамське вугілля.

Перекриття залізничних шляхів з окупованими районами Донбасу назвали "третім етапом блокади". Протестувальники хочуть звести до нуля напівлегальну торгівлю з ворогом та маскування під неї контрабандних потоків. Блокада вже зробила вкрай корисну справу: відкрила очі людям на існування в державі цілої тарифної афери і примусила владу публічно визнати ганебну торгівлю під час війни.

"У ціні на електроенергію ми цей Роттердам платили всю другу половину минулого року і додатково було заплачено 10 мільярдів гривень. Обґрунтуванням, коли її вводили було, що це – для незалежності у поставках вугілля від зони АТО. Тобто ми у тарифах цю незалежність уже оплатили. Гроші з нас зібрали, але куди ті гроші пішли, хто їх прикарманив – оце зараз виявилося дуже незручне питання для тих, хто цю формулу встановлював і хто давав відповідні обіцянки. Споживачів обманули і цьому є докази, офіційна інформація. Енергетичної незалежності ми не отримали", - говорить колишній член Національної комісії, що здійснює державне регулювання у сфері енергетики та комунальних послуг Андрій Герус.

Саме блокада виявила мільярдні тіньові схеми. Експерти наголошують, що ключовою ланкою в них стала комісія, котра встановлює тарифи.

"Ці тарифи роттердамські затверджені конкретною людиною, більш того, колективним колегіальним органом – НКРЕКП – на чолі з паном Вовком. Якщо буде доведено, що вони фальшиві, що вони ограбували населення дійсно за оцінками на 10 мільярдів гривень, Дмитро Вовк має в першу чергу відповідати по повній програмі і ті, хто його туди поставили", - каже колишній міністр житлово-комунального господарства України Олексій Кучеренко.

"У нас є державний регулятор – Національна комісія в сфері енергетики, вона призначається президентом, її керівник, пан Вовк теж призначений президентом", - уточнює Андрій Герус.

Крізь кам'яні обличчя членів відповідальної комісії не пробитися до правди. Головний комісар Вовк ховається від журналістських запитань. А їх багато.

"Як генеральний прокурор я минулого тижня дав розпорядження провести дослідчу перевірку матеріалів про формування тарифів з так званим "Роттердамом плюс" у Національній комісії регулювання енергетики. У разі необхідності буде кримінальне провадження і ми будемо встановлювати тих, хто, можливо, прийняв незаконні рішення, що привели до завищення цих тарифів", - запевнив генпрокурор Юрій Луценко.

Фактично головним кінцевим отримувачем вигоди від роттердамського плюса є ДТЕК Рината Ахметова, каже колишній член НКРЕКП.

"Ті гроші отримала теплова генерація. В них минулого року найбільше виросли тарифи. В них тариф виріс на 80% і ті гроші осіли в них", - стверджує Андрій Герус.

Тим часом українська влада переполошилася, бо без вугілля з ОРДЛО під реальною загрозою опинилася енергосистема України.

"Вони не ОРДЛО створюють проблеми, і не їх блокують. Вони блокують нашу боротьбу за відновлення територіальної цілісності", - заявив президент України Петро Порошенко.

Опоненти вказують президенту, що проблема не в блокаді, бо й без неї залізницю може в будь-якому місці підірвати прицільна чи випадкова міна або снаряд.

"Ну, не може Україна бути залежною, даруйте, від трьох рейок, які заблокували наші активісти, волонтери, які розуміють, що ми не можемо торгувати з ворогом. А якшо ці три рейки, які заблоковані, раптом будуть підірвані ворогом? Тоді що, вся Україна залишиться без світла? Ми ж говоримо, що ми повинні уникнути залежності від антрацитового вугілля вже не один рік", - каже нардеп Тарас Батенко.

Уряд оголосив режим надзвичайних заходів в електроенергетиці, який, з одного боку, лякає населення, а з іншого дозволяє швидко зреагувати на потенційні збої в роботі енергосистеми.

Гучна назва "Надзвичайний стан на ринку електроенергії України" для кінцевого споживача на практиці означає можливі тимчасові відключення світла. Центральний диспетчер усієї енергосистеми має право на власний розсуд їх застосовувати в ручному режимі в разі падіння потужності струму.

Відповідальні за надзвичайні дії заспокоюють людей – країна не замерзне.

"Ми можемо гарантувати, що за поточного режиму, за тих температур, які зараз є, до 15-20 березня ніхто не відчує на собі конкретних результатів цього надзвичайного стану. Віялових відключень не буде в принципі. Для цього й прийнято розпорядження уряду, щоб їх не було. Будуть застосовуватися графіки погодинного відключення і то лише в крайньому випадку. З попередженням", - говорить директор "Укренерго" Всеволод Ковальчук.

Західні партнери та союзники України закликали бійців припинити блокаду, а владу створити прозорий механізм перетину товарів через лінію фронту. Президент дав уряду на це місяць. Поки що блокада триває, учасники закрили ще й одну транспортну артерію і планують заблокувати ще два залізничні шляхи – на Північ та Південь.

Як би не критикували нинішню блокаду, але вона вже зробила вкрай корисну справу - відкрила очі людям на існування в державі цілої тарифної афери. І примусила владу публічно визнати ганебну торгівлю під час війни. Розчарований народ, зі свого боку, віддячує державі тією ж монетою – неплатежі за височенними тарифами на енергоносії вже становлять понад 20 мільярдів гривень.

Чи зможе влада знайти компроміс з блокувальниками, поки шукає заміну антрациту з ОРДЛО, стане ясно вже найближчим часом.

Тим часом учасники блокади залізничного сполучення з окупованими територіями Донбасу тепер мають намір перекрити ще й залізничні шляхи між Україною та Росією. Про це заявив один з координаторів блокади, народний депутат Семен Семенченко. 

Якщо ви знайшли помилку, видiлiть її мишкою та натисніть Ctrl+Enter.
НА ГОЛОВНУ