Агенція інформації та аналітики "Гал-інфо"
Агенція інформації та аналітики "Гал-інфо"
Слухай онлайн
Політика

У Львові на тлі пандемії розпочалося змагання за крісло міського голови

Аналітики “Громадянської мережі “ОПОРА” у Львові проаналізували, як впродовж першого тижня карантину на тему епідемії рефлексували представники місцевого політикуму, які на перспективу є кандидатами у політичній боротьбі за посаду міського голови у жовтні 2020 року.
Фото Олена Ляхович

Новини про пандемію коронавірусу впевнено тримають монополію в інформаційному полі регіону та країни. В силу компетенцій та відповідальності, найбільш помітною у Львові є медійна присутність міської ради. У формі роботи штабу прийняття оперативних рішень, скликання позачергових сесій та інформування львів’ян на випередження запрацювала система кризового менеджменту, що знаходиться під безпосереднім контролем міського голови Андрія Садового. Колись щоденна рутина і одвічні проблеми життєдіяльності міста відтепер розглядаються у контексті карантинних заходів.

Щодня на публічній сторінці міського голови Львова у мережі Facebook з’являється по 3-4 дописи, у яких посадовець інформує про реагування інституцій міста, їх спроможність та актуальну ситуацію довкола гострих респіраторних захворювань, спричинених вірусом SARS-CoV-2. Попри давню конфронтацію міського голови з представниками окремих політичних сил, робота органів місцевого самоврядування виглядає злагодженою та продуктивною. З погляду запланованих чергових місцевих виборів (майбутня доля яких тепер не така очевидна), публічна активність Андрія Садового у ролі антикризового менеджера поміж іншого справедливо розглядається його потенційними конкурентами на посаду міського голови  як виклик у змаганні за симпатії виборців. Тому не випадково спостерігається також зростання активності у соціальних мережах представників місцевого політикуму, які потенційно можуть брати участь у чергових місцевих виборах, які б мали відбутися у жовтні 2020 року.

Так, наприклад, народний депутат попередніх скликань – Ігор Васюник розпочав неофіційну медійну кампанію в місті ще у жовтні минулого року, вітаючи львів’ян з різдвяно-новорічними святами та закликаючи звернути увагу на чутливі теми міської мобільності під гаслами “Безкоштовний транспорт – це реально”, “Ігор Васюник – автор закону “Про електронний квиток”. Впродовж останнього тижня на публічній сторінці політика у мережі Facebook з’явилися тематичні дописи про передачу у Львівську обласну інфекційну лікарню та Лікарню швидкої медичної допомоги захисних масок, халатів та комбінезонів, про появу можливості закуповувати тест-системи через систему  ProZorro, а також дві публікації про запуск альтернативної безкоштовної Гарячої лінії Стоп-Коронавірус для львів’ян, на якій мешканців міста консультують студенти-медики з повною середньою спеціальною медичною освітою.

Варто зазначити, що обидві публікації про роботу гарячої лінії були таргетовані на суму до 300  USD ПП “Агенція “ПАРТНЕР “, власницею якого є колишня помічниця-консультант Ігоря Васюника у Верховній Раді VIII скликання – Тетяна Овчаренко. Окрім як в соціальних мережах, інформація про роботу “Гарячої лінії” поширюється також і на носіях зовнішньої реклами міста.

Остаточно ще не підтвердив своїх амбіцій балотуватися на посаду міського голови, але активно займається розбудовою місцевого осередку партії “Голос” і вже презентував концепцію розвитку міста Львова діючий народний депутат від одномандатного виборчого округу №117, відомий у місті підприємець, меценат, громадський діяч – Ярослав Рущишин. На своїй офіційній сторінці у мережі Facebook він інформує про діяльність в окрузі та у Верховній Раді, закликає львів’ян не стояти осторонь, долучатися до активних дій із запобігання та протидії поширенню коронавірусу. Так, за інформацією від 10 березня, депутат разом із львівськими колегами по фракції “скерували депутатське звернення до міністра охорони здоров‘я Іллі Ємця, щоб у найкоротші терміни забезпечити заклади Львова та опорні заклади Львівської області тестами для виявлення коронавірусу (COVID-19), а також засобами особистого захисту для медичних працівників”. У наступних публікаціях повідомлялося про спілкування з представниками медичних закладів на тему готовності до потенційного спалаху захворювання, ініціативи із тимчасового звільнення представників бізнесу від сплати ЄСВ, запуск кампанії #ДіємоРазом, спрямованої на залучення підприємців до спільного інвестування заходів боротьби з коронавірусом у місті. До мобілізації львів’ян політик закликає власним прикладом. “Швейна фабрика у Львові, яку я заснував, шитиме захисні костюми для лікарів”, – йдеться у дописі та відеозверненні від 17 березня. 

Схожі за змістом повідомлення, адресовані до представників бізнесу використовує в своїх публікаціях архітектор, інженер та лідер ГО “ФОРУМ ЛЬВІВ І МАЙБУТНЄ” Ігор Кузьмак. Про свої наміри змагатися за пост міського голови Львова він заявив у лютому, під час підписання Меморандуму про утворення громадсько-політичної платформи “Львів і майбутнє”. В якості основного каналу комунікації політик використовує сторінку вищезгаданої громадської організації, яка з 2018 року претендує на роль громадської платформи, що займатиметься проблемами розвитку міста. У дописі від 21 березня на сторінці об’єднання йдеться про про створення ради підприємців Львова з протидії кризи: “Ми, громадська платформа “Львів і Майбутнє”, яка об’єднує понад 20 громадських організацій, офіційно звертаємось до Львівської міської Ради, та повідомляємо про створення ради підприємців Львова з протидії кризи…” та перелік основних рекомендацій від об’єднання Львівській міській раді. Допис активно поширюється із використанням таргетингу у трьох варіаціях, деталі щодо фінансової складової чи статистики охоплення встановити неможливо, оскільки реклама не є промаркованою як політична.

Публікації про пандемію ще одного ймовірного кандидата на посаду міського голови Львова – народного депутата від партії “Європейська Солідарність” та колишнього очільника Львівської області – Олега Синютки, мають подвійно опозиційне забарвлення. Політик критикує “несистемність” дій чинної центральної влади, яка “зриває постачання експрес-тестів на коронавірус”, чимало критики спрямовано і на адресу влади Львова. Так, наприклад, у публікації від 15 березня політик повідомляє, що “за наявною інформацією з медичних джерел, лише 2 бригади швидкої допомоги у Львові оснащенні всіма необхідними засобами для госпіталізації пацієнтів з підозрою на коронавірус”, а у дописі від 20 березня йдеться й про те, що “Штаб оперативного реагування у боротьбі з поширенням коронавірусу: кулуарний і несистемний”. Політична сила Європейська Солідарність вимагає включити до його складу представників всіх фракцій для оперативного реагування та моніторингу та застерігає діючу владу, що “у скрутні часи не можна займатися піаром”. На тлі тривалого політичного протистояння між Олегом Синюткою та Андрієм Садовим, висвітлення теми місцевого антикризового менеджменту в умовах коронавірусу стає черговим прикладом для політиків заявити про свої політичні амбіції.

Ще один потенційний претендент на посаду львівського міського голови “свободівець” Руслан Кошулинський теж використовує соціальні мережі як майданчик для критики дій влади різних рівнів, зокрема влади Львова. Публікацією від 19 березня політик висловив незадоволення діями влади міста: “Поки ви розповідаєте про «абсолютну готовність боротися з коронавірусом», медики не забезпечені навіть найнеобхіднішим! Від спецодягу до гідних зарплат в умовах понаднормової праці. Виправляйте, доки є час! Витрачайте бюджет на це, а не на «тістечка із маршмелоу»! Це — ваш обов‘язок!”. Наступного дня від імені фракції ВО “Свобода” він звернувся до керівництва Львівської обласної ради: “Скличте позачергову сесію! Знайдіть необхідні ресурси, закличте до цього районні ради, доручіть ЛОДА розробити конкретну програму із протидії епідемії коронавірусу”. Окрім цього днями політик закликав громадськість дбати про ближніх, особливо – людей старшого віку. Враховуючи той факт, що упродовж двох останніх тижнів від сторінки “Твоя Львівщина” поширювалася таргетована реклама про стрімке зростання рейтингів Руслана Кошулинського та його ініціативу збільшити на рівні Львова доплату лікарям замість чиновників, основною цільовою аудиторію яких були визначені жінки 55-64 років, можна зробити попередні висновки про те, на кого, зокрема буде зорієнтована майбутня виборча кампанія політика. 

9 березня про намір балотуватися на посаду міського голови Львова також публічно заявив народний депутат від 123-го одномандатного виборчого округу і лідер партії УКРОП – Тарас Батенко. За останні 10 днів на його сторінці у соціальній мережі Facebook з’явилося більше 30 публікацій, що висвітлюють позицію політика у питанні протидії поширенню пандемії. Близько половини згаданих дописів дублюються на публічну сторінку з особистого профайлу. Додатковим ресурсом для поширення інформації про діяльність Тараса Батенка є сторінка УКРОП Львівщина. У період з 11 до 21 березня згадані сторінки розмістили 5 таргетованих матеріалів, присвячених коронавірусу, що дозволили збільшити загальне охоплення дописів у Facebook та Instagram до 46 тисяч переглядів. З цих публікацій ми дізнаємося, що у межах депутатських повноважень Тарас Батенко скерував звернення на ім’я міського голови Львова Андрія Садового, до прем’єр-міністра України Дениса Шмигаля, керівництва МВС та СБУ, а також підтримав пропозицію Голови Верховної Ради спрямувати кошти, які виділяються на депутатські повноваження, для потреб людей у боротьбі з епідемією і голосував за підтримку бізнесу в умовах карантину. З 18 березня політик перебуває на самоізоляції у зв’язку з “безвідповідальністю нардепа Сергія Шахова, який привіз з “палаючої” від COVID-19 Європи вірус в український парламент”. Усі таргетовані дописи орієнтовані на мешканців Львівщини та оплачені помічником народного депутата – Тарасом Подвірним та ЛОО ПП  “УКРАЇНСЬКЕ ОБ’ЄДНАННЯ ПАТРІОТІВ – УКРОП”.

Потенційним кандидатом на виборах міського голови може стати і депутат Львівської міської ради від фракції Громадський рух «Народний контроль» Валерій Веремчук, який раніше публічно заявив, що готовий почати консультації з експертними та професійними середовищами на цю тему. Активність депутата впродовж усієї каденції є стабільно високою, проте в умовах поширення епідемії спостерігається особливе підвищення публічної присутності як у засобах масової інформації, так і у соціальній мережі Facebook. Так, за період 16 до 20 березня на його персональній сторінці з’явилося одразу три таргетовані публікації, які повідомляють виборцям про злагоджені дії депутата та волонтерів “Народної Самооборони Львівщини”, спрямовані на постачання до лікарень Львова “нових і сучасних апаратів штучної вентиляції легень”. Оплачені дописи були об’єднані у кампанію під гаслом  #Дією_проти_коронавірусу та залучили до 200 тисяч додаткового охоплення.

Тривалий час в якості ймовірного кандидата на посаду міського голови Львова розглядали також очільника м. Винники Володимира Квурта, який розпочав свою передвиборчу кампанію ще на початку 2019 року з поширення зовнішньої реклами під гаслами “Великий Львів”, а потім і окремим телепроектом зі схожою назвою – “Говорить Великий Львів”. Поки (не)участь політика як самовисуванця чи представника партії “Європейська Солідарність” на виборах мера Львова залишається відкритим питанням, сам політик не стоїть осторонь процесів, пов’язаних із протидією поширення коронавірусу. Його публічна активність в мережі за аналогією з Андрієм Садовим, пов’язана передусім із виконанням обов’язків міського голови, а тому дописи містять інформацію про запровадження нових запобіжних заходів, пам’ятки поводження у кризових ситуаціях та актуальні для міста Винники новини на тему захисту від COVID-19.

Експерти вважають, що серед потенційних кандидатів побачимо також і прізвище громадського активіста Назарія Брезіцького. Підґрунтям для припущень є його активна медійна позиція під брендом “Ідея міста”. На своїй публічній сторінці у мережі Facebook  Назарія багато контенту у відеоформаті. У своїх дописах громадський діяч закликає підписників бути в умовах карантину бути соціально відповідальними та допомагати тим, хто цього потребує. Станом на 22 березня два дописи з публічної сторінки потенційного кандидата та один аналогічний допис зі сторінки ГО “Ідея міста” таргетуються.

Включають до соціологічних опитувань на тему майбутніх виборів мера також депутата Львівської обласної ради від “Громадянської позиції” Володимира Гірняка та громадську діячку і народну депутатку VIII скликання Оксану Юринець. Але попри свою активну політичну позицію, згадані потенційні кандидати на тему поширенню епідемічної загрози публічно не висловлюються.

Як бачимо, мало хто з місцевих політиків відмовляється від висловлення у соціальній мережі Facebook позиції “на тему коронавірусу”. В той же час її артикуляція може мати зовсім різні акценти: від пошуку можливостей для мобілізації ресурсів громади до гострої критики діючої влади. Так чи інакше, дослідження частоти, тональності та змісту публікацій на окремих сторінках дає можливість стверджувати, що COVID-19 є зручною можливістю для  неофіційного старту майбутньої виборчої кампанії окремих її потенційних учасників.

Автор Анжеліка Зозуля, ОПОРА

Якщо ви знайшли помилку, видiлiть її мишкою та натисніть Ctrl+Enter.
НА ГОЛОВНУ