Під час вступу до вищих навчальних закладів вирішальними будуть не лише оцінки атестату, але й результати вступних екзаменів. Це не єдина зміна, запропонована департаментом освіти.
Закон 2.0., тобто проект Міністерства науки і вищої освіти, як підкреслює департамент, створювали під впливом університетських кіл, які вимагали ґрунтовних змін у системі. Що чекає студентів?
На сьогодні виші можуть тільки перевіряти мистецькі здібності абітурієнтів або їхню фізичну підготовку та проводити іспити з предметів, яких не було у шкільній програмі. Проте найважливішим критерієм були оцінки в атестаті.
Департамент хоче, щоби оцінки з атестату зрілості становили тільки половину отриманих під час вступної кампанії балів. Чергові 50 % повинні становити результати вступних іспитів. Проте їх проведення не буде обов’язковим, навчальні заклади зможуть самі вирішувати, чи це необхідно. Міністр Ярослав Говін вважає, що амбіційні вищі навчальні заклади, які хочуть піднести престиж своїх дипломів, введуть вступні екзамени.
Що вирішили люблінські виші?
«Усі ректори зараз зібралися на Національному науковому конгресі, де обговорюватимуть ці зміни. Лише після їхнього повернення ми говоритимемо про таку можливість», – сказала Анета Адамська, прес-секретар люблінського Університету Марії Кюрі-Склодовської.
«Ми ще не маємо позиції щодо цього питання. Про це говорити зарано», – додає Лідія Яскула, речник Католицького університету в Любліні.
Проте багато вказує на те, що частина вишів пристане на цю пропозицію, особливо на найбільш популярних напрямках.
«Уже давно говорять, що відмова від вступних іспитів була помилкою. Варто повернутися до цієї практики. Питання лише, в якій формі, – зазначив науковий працівник одного з люблінських університетів. – Оскільки визначення нахилів – це утопія, адже цього неможливо зробити, то тести або письмовий екзамен був би хорошим рішенням».
«Останні роки продемонстрували величезний спад рівня вступників. Це засвідчує, який трагічний результат має шкільна освіта. Нашою метою повинен бути відбір найкращих абітурієнтів. Вступні іспити для цього просто необхідні», – вважає інший викладач.
Що ще зміниться?
Інші запропоновані департаментом зміни:
- гарантія суми оплати на тому ж самому рівні впродовж усього терміну навчання;
- запровадження загальної стипендіальної системи для докторантів і делегування міністру можливості закрити спеціалізацію, якщо навчання «перестане відповідати місцевим або регіональним суспільно-господарським потребам».