Під час трансформації системи охорони здоров’я удосконалюються всі механізми організації роботи закладів первинної ланки. Розказуємо, як найкраще організувати надання первинної медичної допомоги поза годинами прийому пацієнтів - МОЗ України.
Міністерство охорони здоров’я України затвердило нові методичні рекомендації "Організація надання первинної медичної допомоги поза годинами прийому пацієнтів". Вони замінять Методичні рекомендації "Організація надання невідкладної медичної допомоги у центрі первинної медико-санітарної допомоги" від 29 лютого 2012 року і складені відповідно до змін в законодавстві та наказах МОЗ України.
Найбільш відповідну модель організації ПМД в позаробочі години доцільно вибирати на локальному рівні. Щоб обрати механізм, який найкраще діятиме у ваших умовах, слід взяти до уваги:
- розмір території і щільність проживання населення;
- вікову структуру населення;
- мережу закладів охорони здоров’я і структуру послуг охорони здоров’я на локальному рівні;
- характер звернень населення за медичною допомогою;
- аналіз причин звернень за медичною допомогою, їх структури і часу (протягом дня, вечірній, нічний) в розрізі різних закладів і служб охорони здоров’я;
- врахувати наявні ресурси, зокрема кадрові.
Для забезпечення надання ПМД в позаробочі години є ряд рішень, які можна комбінувати:
1) розширення годин роботи надавача ПМД:
- скласти відповідні графіки змінності лікарів (молодшого медичного персоналу);
- запровадити чергування у вечірній час у межах встановлених норм;
- поділити робочий час лікарів (молодшого медичного персоналу) на частини;
2) додаткова оплата роботи (надурочні, у святкові й неробочі дні);
3) найм додаткового персоналу для роботи у вихідні дні;
4) закупівля послуг з надання ПМД у вихідні дні (місцеві програми);
5) залучення закладів спеціалізованої медичної допомоги (структурних підрозділів лікарень - відділень невідкладної медичної допомоги, травмпунктів тощо).
Важливо! Не слід плутати надання первинної медичної допомоги поза годинами прийому із екстреною медичною допомогою, яка стосується надання допомоги пацієнту в невідкладному стані.
У методичних рекомендаціях роз’яснено термін «безперервне надання послуг ПМД». Це не тотожне цілодобовому наданню допомоги. Організаційну безперервність заклад забезпечує ефективним наданням допомоги конкретному пацієнтові з урахуванням усіх його проблем зі здоров’ям, зокрема — організовуючи та координуючи діяльність інших служб охорони здоров’я у випадку неможливості надання допомоги особисто або у випадку відсутності лікаря, якого обрав пацієнт (навчання, відпустка тощо).
Організація телефонного консультування та проактивна діяльність закладів ПМД дозволяють суттєво зменшувати потреби людей у зверненні за медичною допомогою поза годинами прийому. Також значну роль відіграють телемедичні консультації, спеціальні сайти, ІТ-додатки для пацієнтів, організаційні рішення з підтримки ПМД на національному та місцевому рівнях.
У рекомендаціях наведено найбільш поширені в розвинених країнах форми організації надання ПМД поза годинами прийому. Аналіз показує, що немає єдиного найкращого рішення і в більшості країн існує певна комбінація різних моделей, які враховують локальні умови задля досягнення балансу між інтересами пацієнтів і лікарів.