Агенція інформації та аналітики "Гал-інфо"
Агенція інформації та аналітики "Гал-інфо"
Слухай онлайн
Cуспільство

Як отримати водійське посвідчення в Україні?

Як в Україні отримати посвідчення водія та які є найпоширеніші помилки під час складання іспитів – розповідає Гал-інфо.

Фото: Гал-інфо

Лише 21% учасників теоретичного іспиту для отримання водійського посвідчення складають його з першого разу. Кількість осіб, які відразу успішно складають практичний іспит, також становить 21%. Такою є статистика регіонального сервісного центру МВС у Львівській, Івано-Франківській та Закарпатській областях, відповідно до результатів тестувань, які проходять тут громадяни. Відповідні дані надав центр за період з 1 січня до 18 вересня 2024 року. Загалом за цей час у відділенні провели 15 056 практичних тестувань та 15 222 – теоретичних. 

Про те, що потрібно, аби отримати посвідчення водія, які є найпоширеніші помилки під час складання практичного іспиту та чи обов’язково потрібно йти до автошколи, аби отримати “права”, розповідає головний спеціаліст зі зв'язків з громадськістю регіонального сервісного центру МВС у Львівській області, Івано-Франківській та Закарпатській областях Сергій Бобра.


Теорія: самостійно чи в автошколі

Аби отримати омріяні “права”, громадянин обов’язково повинен скласти теоретичний та практичний іспити. Теорію громадянин може опанувати як в автошколі, так і самостійно. Для цього можна скористатися онлайн-тренажерами із правил дорожнього руху, зокрема на сайті Головного сервісного центру МВС. Важливо, якщо майбутній водій самостійно готувався до іспиту, про це перед здачею теоретичного іспиту потрібно повідомити адміністратора, який реєструватиме учасника тестування. 

Перелік теоретичних тем, які повинен знати майбутній водій, чималий. Обов’язки і права водії, пішоходів, пасажирів; початок, швидкість та зміна напрямку руху; регулювання дорожнього руху; розташування транспортних засобів на дорозі; зупинка та стоянка; проїзд перехресть; рух у житловій та пішохідній зоні, по автомагістралях, гірських дорогах – це лише частина того, що повинен знати громадянин, який планує отримати водійське посвідчення. Окрім правил дорожнього руху, важливо також опанувати знання з базової будови автомобіля та юридичні питання на випадок ДТП чи зупинки поліцією. 

Після того, як громадянин впевнився у своїх силах та готовий до тестування, йому потрібно отримати талон запису на іспит. Оформити його можна на сайті сервісного центру МВС або безпосередньо у терміналі відповідного центру. Також для здачі іспиту слід мати із собою медичну довідку. 

– Вона передбачає, що громадянин може керувати транспортним засобом. Лікарська комісія визначає, чи є певні обмеження. Наприклад, чи може громадянин керувати автомобілем лише в окулярах. Чи через реалії нашого часу громадяни не мають ніг, а тому можуть керувати тільки автомобілем, який обладнаний ручним керуванням, чи змушені керувати тільки лівою або правою рукою, тільки автоматичною коробкою передач тощо. Важливо, що кожне обмеження має свої коди, які вносять у посвідчення водія, – розповів Сергій Бобра. 

Фото: Гал-інфо

20 тестів за 20 хвилин – так виглядає теоретичний іспит. У ньому громадянин може допустити максимум дві помилки. Якщо ж дасть більше неправильних відповідей, то буде змушений чекати десять днів, аби спробувати скласти тестування знову. Іспит проводять у спеціальному кабінеті, обладнаному різними засобами ідентифікації особи для забезпечення прозорості процедури здачі. 

– У кожному екзаменаційному класі встановлено чотири перехресних камери для того, щоб бачити абсолютно всі зони, аби не було ситуації, що десь може стати адміністратор та допомагати учасникам тестування. Окрім цього, камери записують звук, а за кожним робочим місцем є ще й камера Face ID. Коли адміністратор оформлює заявку громадянина на проходження тестування, то також робить його фотографію, аби надалі камера FaceID ідентифікувала, що саме ця особа складає іспит. Якщо під час тестування, скажімо, за робочий стіл сяде інша людина, камера це зафіксує й іспит буде автоматично вважатись нескладеним,  - пояснив Сергій Бобра. 

Результат теоретичного іспиту дійсний протягом одного року з дня його успішного складення, а тому у громадянина є достатньо часу аби скласти практичне тестування. 


Практика: обов’язкові 40 годин автошколи

Складати практичний іспит у сервісному центрі МВС громадянин може лише після того, як успішно складе тестування з теорії, а також пройде навчання в автошколі. Як зазначає Сергій Бобра, для майбутніх водіїв є обов’язковими 40 годин практичної підготовки у навчальній установі. Центри МВС проводять також акредитацію автошкіл, адже вони повинні відповідати критеріям, визначеним законодавством. Зокрема, у них повинна бути відповідна матеріально-технічна база, навчальні плани тощо. 

Протягом проведення навчання автошколи вносять усю необхідну інформацію про своїх учнів в електронну систему, зокрема зазначають, коли громадянин проходив навчання. 

– На жаль, ми знаємо, що не всі громадяни проходять ці 40 годин практичної підготовки. Автошкола не зобов'язана підтверджувати ці години у додатковий спосіб, окрім внесення даних в електронний кабінет, тому ми не можемо проконтролювати, чи справді громадянин навчався 40 годин, чи ні, - додав Сергій Бобра. 

Фото: Гал-інфо

Після успішного складання внутрішнього практичного іспиту в автошколі, громадянин може йти складати зовнішній іспит – у сервісному центрі МВС. Складати можна як на автомобілі з механічною коробкою передач, так і автоматичною. Проте важливо, що у випадку здачі на “автоматі”, громадянин не матиме права керувати автомобілем-механікою. Також складати практичний іспит можна як на авто сервісного центру МВС, так і автошколи, де проходили навчання.

На час дії воєнного стану практичний іспит складається лише з однієї частини – коли громадянин керує на вулиці. Маршрути стартують з території сервісного центру МВС, із кожним із них майбутні водії можуть ознайомитись на сайті установи. Триває практичний іспит в середньому від 20 до 45 хвилин. 

Протягом іспиту громадянин повинен продемонструвати свої вміння адекватно реагувати на дорожню ситуацію, дотримуватись правил дорожнього руху тощо. Перевіряють і навички майбутнього водія в паркуванні. Як розповів Сергій Бобра, впродовж проїзду маршруту екзаменатор може попросити громадянина десь припаркуватися. 

– Цих паркувань може бути від одного і безліч. Адже бувають різні ситуації. Так, якщо громадянин довго, невпевнено паркується, то екзаменатор може його попросити через декілька метрів знову це зробити. Звісно, багато хто каже, що у такий спосіб їх “завалюють” на іспиті. Але ж ми видаємо посвідчення водія, у якому не зазначено, що ви можете припаркуватися тільки один раз. Якщо людина дійсно впевнено паркується, для неї не буде проблемою ні один, ні два, ні три рази це зробити, і, відповідно, декілька разів її просити немає змісту, – пояснив експерт. 

В автомобілях встановлено камери спостереження, які відображають різні ділянки салону та зовнішню ситуацію на дорозі. На планшет екзаменатора виведено відповідні відео, тому він може слідкувати за роботою водія з панеллю приладів, коробкою передач, кермом, педалями. 

Фото: Гал-інфо

До речі, в автомобілях, на яких громадяни складають практичний іспит, розміщено дублюючі педалі для екзаменатора. У випадку можливої аварійної ситуації він може втрутитись, аби її уникнути. У такому випадку іспит автоматично вважатиметься нескладеним. Дублюючі педалі також перебувають під пильним спостереженням камер, аби можна було довести, чи екзаменатор справді втручався у хід проведення іспиту та чи було це виправдано. 

Раніше після навчання в автошколі у громадянина було три спроби, аби скласти практичний іспит. Зараз такого обмеження немає, тому громадяни часто можуть впоратись із заданими маршрутами у сервісному центрі лише з п’ятого чи навіть п’ятнадцятого разу, відзначив Сергій Бобра. Які ж помилки тоді здійснюють майбутні водії – розповіли Гал-інфо екзаменатори сервісного центру.


Покажчики повороту та підготовка до початку руху

Виїхав на перехід перед поворотом, не увімкнув поворот при виїзді машини з паркомісця заднім ходом чи зачепив бордюр – помилки у тих, хто складає практичний іспит для отримання водійського посвідчення, часто є схожими, а то й зовсім однаковими. Як розповів Гал-інфо адміністратор регіонального сервісного центру МВС у Львівській, Івано-Франківській та Закарпатській областях Юрій Труш, часто громадяни припускаються помилок через хвилювання.

– Люди дуже переживають, нервують… Не подивляться в дзеркало при перелаштуванні на кільці. Буває так, що їдуть прямо, а треба автомобілі пропустити обов'язково на якихось нестандартних перехрестях. Є ситуації, коли доводиться втручатися, аби уникнути аварійної ситуації, зупинити автомобіль. Але, звичайно, втручання екзаменатора у хід іспиту – це його автоматичне завершення, - розповів Юрій Труш. 

Найпоширеніші помилки під час практичного іспиту, за словами адміністратора цього ж сервісного центру Бориса Колоса, полягають у тому, що водії не вмикають світлові покажчики повороту, а також перед початком руху та перед зупинкою. 

– Серед інших типових помилок: коли водій не займає крайні положення перед поворотом чи розворотом, не пропускає пішохода чи не зменшує швидкість перед проїздом пішохідного переходу, здійснює зупинку в недозволеному місці, не виконує зупинку перед вимогою стоп-лінії. Також є помилки, які пов'язані з підготовкою до початку руху. Наприклад, коли водій не підлаштував дзеркала чи сидіння під себе, - відзначив Борис Колос. 

Додамо, що вперше посвідчення водія видають на 2 роки з обмеженням перевищувати швидкість 70 км/год. На постійне його можна обміняти без складання іспитів лише у разі відсутності або наявності не більше двох адміністративних правопорушень у сфері забезпечення безпеки дорожнього руху протягом двох років з дати видачі посвідчення. Якщо ж їх було більше, то доведеться знову складати теоретичний та практичний іспити. 

Раніше Гал-інфо детально розповідало по роботу регіонального сервісного центру ГСЦ МВС у Львівській області, Івано-Франківській та Закарпатській областях, а також про те, які адміністративні послуги у ньому можуть отримати громадяни.

Якщо ви знайшли помилку, видiлiть її мишкою та натисніть Ctrl+Enter.
НА ГОЛОВНУ