Експерти переконані, що специфіка цієї виборчої кампанії полягає у тому, що поспішно прийнятий Закон про вибори вже передбачає використання адміністративного ресурсу та легітимує спроби фальсифікації місцевих виборів.
Вони також вважають, що факти адміністративного тиску практично не можна довести, їх можна тільки фіксувати та апелювати до громадськості з метою не визнання легітимності результатів голосування.
Перші випадки використання адмінресурсу зафіксували спостерігачі від ГМ ОПОРА, які на місцях виявляли порушення, такі, як-от, роз’яснювальні бесіди з працівниками освіти та культури, або відкриття соціальних магазинів, публікації про які йшли в районних газетах із позначкою «на правах політичної реклами». На думку експертів, які працюють безпосередньо у виборчій сфері, протистояти таким методам не можливо, адже користуючись службовим становищем чиновники, які беруть участь у виборах використовують непряму агітацію.
Гал-інфо звернулося за коментарями до експертів. Свою оцінку явищу адмінресурсу дав президент Суспільно-гуманітарного консорціуму «Генеза», політолог Любомир Скочиляс:
«Якщо в загальному оцінити передвиборчу кампанію у Львівській області, то вона є досить спотвореною. Адміністративний ресурс – це факт доконаний, але довести окремі випадки не просто, адже саме поняття не є законодавчо визначеною категорією. Звичайно ж, відмежовувати і фіксувати окремі факти сьогодні буде складно.
В попередні роки адміністративний ресурс не використовували настільки явно, адже влада була фактично розділена між двома політичними силами і це сприяло врівноваженню цього явища. Тепер же ми маємо ситуацію, коли влада сконцентрувалася в руках однієї сили, що сприяє використанню адміністративного ресурсу.
До результатів застосування адмінресурсу на цих виборах,звісно, слід зарахувати нереєстрацію «Батьківщини» Романа Ілика – незважаючи на численні звернення лідера партії Юлії Тимошенко. Натомість зареєстрували так звану «альтернативну» «Батьківщину» Івана Деньковича. В цьому випадку без використання адміністративних важелів впливу просто не могло обійтися.
Другим фактом використання адміністративного тиску – це спосіб формування ДВК. Адже зважаючи на те, представники яких партій є членами Львівської міської виборчої комісії, можна стверджувати, що ТВК є ручним та підконтрольним окремим політичним силам.
Найімовірніше, адміністративний ресурс буде зафіксований і під час волевиявлення громадян, і в процесі підрахунку голосів. Єдиний реальний спосіб протистояти спотворенню результатів виборів – це забезпечити достатню кількість спостерігачів та провести екзит-пол. Екзит-поли – це дуже ефективний важіль впливу, адже об’єктивні результати такого опитування можна буде протиставити кінцевому результату виборів.
Однак існують певні небезпеки. Перше, це те, що може розпочатися процес дискредитації соціологічних служб, які проводитимуть екзит-поли, їх можуть звинуватити в тенденційності та непрофесійності. Або ж буде профінансовано проведення так званого альтернативного екзит-полу".
З цього приводу Гал-інфо звернулося за коментарем до керівника Соціологічної групи «Рейтинг» Олексія Антиповича, який нещодавно заявив, що «Рейтинг» стане на сторожі порядку під час виборів – проведе власний екзит-пол. Отож, на його думку, дискредитація соціологічних фірм, які проводять екзит-поли, вже розпочалася: «Якщо уважно промоніторити ЗМІ, то можна побачити, що дискредитація вже проводиться і проводиться на усіх рівнях. Нинішня виборча кампанія є унікальною тим, що вона відірвана від парламентських виборів, а тому адміністративний ресурс має регіональний, або місцевий характер. Наразі немає підстав стверджувати, що на виборців тиснуть. Однак адміністративним шляхом сьогодні намагаються впливати на кандидатів на посаду міського голову та на кандидатів мажоритарників».
Натомість довготерміновий спостерігач на виборах від ГМ ОПОРА Ірина Швець переконана, що нинішня виборча кампанія має безліч прорахунків, і всі вони мають централізований характер. Тобто адміністративний тиск чинеться згори. Мова йде саме про стислі терміни виборчої кампанії, які змусили людей на місцях пристосовуватися.
«З початком кампанії ніхто навіть не думав про те, що короткі терміни проведення виборів матимуть такий вплив на неї. Але саме такі короткі терміни чинять тиск на ТВК та, відповідно, на ДВК, а це відображається на якості їх роботи, а подекуди навіть унеможливлює її.
Члени ТВК та ДВК цього року не проходили навчання ОБСЄ, а тому вони є дезорієнтованими. До того ж ЦВК усі роз’яснення розсилає через Інтернет, однак більшість ДВК часто не є забезпечені матеріально-технічними засобами, що, знову ж таки, додатково ускладнює роботу комісій. Наведу конкретний приклад. 22 жовтня я була в Пустомитівській районній ТВК. З’ясувалося, що для того, аби хоч трохи полегшити роботу членам ДВК, вони цілу ніч ксерили роздаткові матеріали для ДВК. Як результат - у них тепер не працює ксерокс», - повідомила Ірина Швець.
Вона наголосила: «Можна зробити висновок, що адміністративиний ресурс використовується централізовано. Про це свідчить, по-перше сам Закон про вибори, по-друге – те, що в 13 з 20 районів Львівської області Партія регіонів була зареєстрована під №1 і така тенденція характерна для всієї країні, окрім Вінницької області. Насправді ж Закон про вибори передбачив усе, що треба, тому владі застосовувати адміністративний тиск напряму нема сенсу.
Водночас стосовно прикладів використання адміністративного ресурсу, то можу сказати, що нами зафіксовані певні факти порушень. Так, в Городоцькому районі представники влади ходять на батьківські збори та закликає батьків голосувати за УНП. В Мостиськах ще за два місяці до виборів розпочалися зустрічі з представниками освітньо-культурної сфери (освітяни, бібліотекарі, директорі сільських клубів тощо). На цих зустрічах їх агітували віддати свій голос за партію влади. Сьогодні ж ми очікуємо на те, що будуть порушення під час голосування».
Також варто зазначити, що цього року практично всі кандидати на посаду міського голови Львова опинилися в нерівних умовах, адже в ДВК не потрапили представники кандидатів, а тому це можна розцінювати як факт централізованого адміністративного ресурсу. Більше того, в ЗМІ почала з’являтися інформація про те, що головного кандидата на посаду міського голови чинного мера Львова Андрія Садового можуть зняти з реєстрації на що він в коментарі Гал-інфо повідомив, що буде боротись.
Водночас міський голова Андрій Садовий визнав тиск з боку провладної партії: «Так, дійсно такий тиск є. Але він їм не допоможе»
Нагадаємо, основний опонент Андрія Садового на виборах міського голови Львова Петро Писарчук нещодавно заявив, що звернувся до начальника обласної міліції з проханням виділити охорону для Садового, який готує замах на себе. На що останній відповів: «Це спроба відволікти увагу львів’ян від масових фальсифікацій, які готуються у Львові».
Крім цього, міський голова повідомив, що подав скаргу до ЦВК у зв’язку з формуванням дільничних комісій. Він також запевнив, що надалі діятиме лише згідно з чинним законодавством та Конституцією України.
Натомість представник провладної партії та головний опонент Садового Петро Писарчук запевняє, що сфальсифікувати результати виборів у Львові намагаються саме опоненти Партії регіонів. «Доказами того, що саме наші опоненти мають наміри вплинути на результати волевиявлення львів’ян, є брехлива соціологія і боротьба за місця у дільничних виборчих комісіях. Треба боротися за голоси виборців, а не за місця у ДВК», - заявляє Петро Писарчук.
Петро Писарчук переконаний, що його опоненти спеціально поширюють серед львів’ян думку про те, що їхнє волевиявлення буде сфальшовано, оскільки окрім замовної неправдивої соціології знають реальні рейтинги кандидатів на посаду міського голови Львова. А згідно з цими даними, ймовірність повторної перемоги Андрія Садового на виборах мера є дуже малоймовірною.
Натомість кандидат на посаду міського голови, радник голови ВО «Свобода» Юрій Михальчишин переконаний, що факти застосування адміністративного ресурсу з боку саме провладної партії є досить кричущими: «Адміністративний ресурс завжди починається з тиску на державних службовців та бізнесменів. Коли чиновник, який бере участь у виборах залишається на робочому місці тривалий час, та продовжує агітувати користуючись службовим становищем, то це є наявний, а не прихований факт використання адмінресурсу. Сам факт присутності його на робочому місці під час проведення виборчої кампанії – це вже застосування адмінресурсу. З таким явищем сьогодні можна боротися лише шляхом масових оприлюднень таких фактів і не просто повідомлень в усній формі, а з розкриванням конкретних прізвищ. Наразі до нас вже звернулися люди, які є службовцями, і які відчули на собі використання адміністративного тиску. Ми перевіримо ці факти і обов’язково їх оприлюднимо».
Також свідченням того, що новий закон про вибори вже передбачає викривлення громадського волевиявлення є те, що цього року буде обмежена кількість спостерігачів за виборами. Зокрема, ЗМІ не матимуть можливості бути спостерігачами і втручатись у виборчий процес.
Так само цього року було зроблено все можливо для того, щоб штучно занизити кількість міжнародних спостерігачів. Міжнародним спостерігачам потрібно було реєструватись за 3-4 місяці, а тому не всі встигли це зробити, як того вимагає закон. Відповідно, на всі виборчі дільниці Львова та області міжнародних спостерігачів буде близько 100 чоловік. Право спостерігати за виборчим процесом залишили тільки громадським організаціям. Експерти переконані, що вибори будуть проводитися за принципом «закритого клубу».
Анна НОВИК, Гал-інфо.