Тернопільський аеропорт досі не працює: жодного рейсового польоту. Про це Гал-інфо повідомив депутат Тернопільської обласної ради, керівник фракції Радикальної партії Олега Ляшка Богдан Яциковський: «Аеропорт не працює. Більше того є реальна загроза, що буквально у цей час землю розпродують. Якщо це так, то жодної можливості відновити аеропорт більше не буде».
На думку Богдан Яциковський, за справою Тернопільського аеропорту приховуються інтереси цілком конкретних осіб. «Заступник голови Тернопільської обласної ради Василь Деревляний, за моєю інформацією, має корпоративні інтереси, як стосуються земельної ділянки Тернопільського аеропорту. Тому, на мій погляд, нині вже потрібно звертатися не до керівництва області, а в правоохоронні інстанції, аби призупинити цей процес остаточного руйнування аеропорту. Паралельно слід оголосити відкритий конкурс на керівника тернопільського аеропорту, залучивши до співпраці нових інвесторів. Наш аеропорт – стратегічно-важливий об’єкт не тільки для області, а всієї України. Тому сьогодні надзвичайно важливо вберегти його від дроблення».
Додамо, що у 2016 році тернопільська обласна влада пафосно розрекламувала початок роботи аеропорту. Однак досі летовище, як і стверджує Богдан Яциковський, не приймає і не відправляє літаки. Начебто виплатили борги по зарплаті працівникам обласного комунального підприємства «Фірма «Тернопільавіаавтотранс» (це і є Тернопільський аеропорт), відремонтували огорожу і дах. І далі чекають на інвесторів … і на розв’язання земельного питання.
Особливу увагу та цікавість до цього питання таки справді проявляє заступник голови Тернопільської облради від партії «Батьківщина» Василь Деревляний. Зокрема, якщо переглянути тернопільські сайти, то він у цій темі – головний коментатор. І тут і там розповідає про здобутки, однак його пояснення щодо земельних та кадрових «аеропортних» рішень Тернопільської обласної ради – туманні і плутані. Аналітики, які стежать за перебігом подій, вважають, що більшість із них, цих рішень, були прийняті похапцем і без детального обговорення.
Власне, особливого публічного резонансу тема аеропорту набула після того, як 31 травня минулого року воно випливло на сесії Тернопільської облради, викликавши хвилю бурхливого обговорення. Тоді, зокрема, йшлося про потребу вилучити з під аеропорту 8, 0643 га землі та про вироблення для аеропорту нового державного акта на право власності на землю. Точніше, двох актів, але про це далі.
Аеропорту мало дістатись 153,99 га землі. І от під час словесних перепалок з’ясувалося, що територія аеропорта якимось загадковим чином зменшилася на 77 сотих. Відповідь дав Василь Деревляний та запевнив, що земля зникла… через неточності у документах. Значить, у радянські часи була допущена помилка при обрахунку території.
Як кажуть всі великі афери виринають на світ Божий через дрібниці. І таки так, можна було б і не звернути увагу на цю невелику різницю, але якщо взяти в руки калькулятор, то зринають сумніви . Ціна такої «втраченою» території, що за 5 км до Тернополя, за найскромнішими підрахунками, становить близько 150 тис. доларів. Чи могла так ласа земелька просто так загубитися у паперах? Можливо, все прозаїчніше. Просто хтось пригледів собі цю привабливу діляночку?
Тепер про те, що аеропорт чомусь розділили на кілька ділянок. 5,75 га мали дістатись ДП «Універсал авіа» , 2,52 га – набути статусу земель загального користування (дороги), ну і найцікавіше 2,62 га – для інвестора. Про це йшлося у проекті рішення обласної ради. (Власне, два акти на землю – вони, як ми зрозумілі із тієї плутаної інформації, що з’явилась після згаданої сесії, мали стосуватись ділянки аеропорту (153,99 га) та отих 2,62 га – під загадковий інвестпроект).
Саме так Василь Деревляний і пояснив: 2,6 га готуються під інвестора. Хто інвестор, коли буде працювати, яка ціль призначення землі так і досі не відомо? – стверджує Богдан Яциковський. На його думку, ця земля призначена для конкретного інвестора, але невідомо під який проект.
При цьому на сесії не запросили жодного експерта-земельника, який міг би дати фахову оцінку чи пояснення, чому зникло 77 сотих землі або чому виділяється ділянка 2,6 га. Більше того, це важливе для Тернопілля питання навіть не було внесено до основного порядку денного сесії, а постало як додаткове. Це і наштовхує на думку, що зацікавлені люди хотіли ці пункти проштовхнути без обговорення. При цьому тоді основним аргументом Василя Деревляного стало те, що без цих рішень аеропорт не почне функціонувати і його їх потрібно приймати негайно.
Однак тепер, коли з часу тої сесії вже скоро мине рік, постають питання - де розрекламований інвестор? де вигода для області? Зрештою, на сайті Тернопільської обласної ради можна знайти текст рішення від 31 травня 2016 року N 169. Відповідно до якого тернопільському обласному комунальному підприємству «Фірма «Тернопільавіаавтотранс» лишень надали дозвіл «на вилучення з користування частини наявної земельної ділянки, площею 2,5168 га, під дорогами загального користування». Тобто, ініціатори поділу землі Тернопільського аеропорту, зіткнувшись з різким несприйняттям з боку депутатів, якось хутко погодились внести зміни у проект того ж таки рішення. Однак чи відмовились вони від своїх намірів? Зрештою, яка доля отих зниклих 77 сотих? І чому досі не названо інвестора? Питань більше ніж відповідей.
Але є чоловік, який після сесії Тернопільської обласної ради 31 травня 2016 року святкував перемогу. От тільки б вона не виявилась «пірровою» перемогою для Тернополя.
Маємо на увазі депутатське рішення, яким призначили керівника Тернопільського аеропорту. Ним став Юрія Малецького, який вже очолював Тернопільський аеропорт із 2009 по 2010 роки. На цю посаду його особисто рекомендував, знову ж таки, голова обласного осередку ВО «Батьківщина» Василь Деревляний. Цікаво, що 20 серпня 2010 року депутати Тернопільської облради звільнили Юрія Малецького з посади керівника летовища через невиконання ним своїх посадових обов’язків. Із 2012-го по 2014 рік Юрій Малецький працював помічником народного депутата від «Батьківщини» з Тернопільщини Володимира Бойка. І от тепер його знову призначено керівником аеропорту. Спитати б, чому раніше звільнений через бездіяльність директор тепер знову здобув довіру ? Відповідь очевидна: свій до свого по чуже.
Отож, що маємо в результаті? І тут з висновком Богдана Яциковського годі не погодитись: «Тепер очевидно, що йдеться про низку доволі сумнівних земельних і кадрових рішень, які були нав’язані депутатам заступником Тернопільської обласної ради Василем Деревляним. Усі обіцянки, які давав посадовець, виявилися безпідставними. Тернопільське летовище зменшилося на 77 сотих, виділило 2,6 га під незрозумілого інвестора ще й отримало свого часу звільненого через бездіяльність керівника. Власне, звідси мої побоювання – Тернопільський аеропорт хочуть по-тихому «роздери банити».
На завершення процитуємо статтю з тернопільського сайт Терен від червня 2016 року:
«У той же час одвічну проблему тернопільського аеропорту кілька місяців тому намагалась вирішити виїзна транспортна комісія ВР. Її керівник Ярослав Дубневич зазначив, що відновити його роботу можна всього за 85 тис. грн. Це капіталовкладення дозволить відновити прийом літаків. Спершу – вантажних, а далі – як Бог дасть.
– Перед засіданням ми оглянули аеропорт, – каже Ярослав Дубневич. – Для мене було дивним, що в ньому добре збережена злітна смуга, яка є непрацюючою. Виконуючий обов’язки директора аеропорту озвучив мінімальні суми, які потрібно для того, щоб отримати систему сертифікації і відновити прийом літаків, у тому числі у вечірній час. Це невеликі кошти – 85 тисяч гривень. Думаю, що їх знайдуть в обласному бюджеті. А ми будемо сприяти, щоб у максимально короткий час департамент Мінінфраструктури долучився до того, щоб аеропорт «Тернопіль» отримав сертифікат і мав можливість першочергово приймати літаки, які не є рейсовими, і стати спочатку запасним аеропортом для авіакомпаній, які здійснюють рейси зі Львова чи Франківська. Наступний етап – залучення сюди інвестора. Важливо, щоб до цього підключилися нардепи з Тернопільщини, керівництво області й міста. Треба знайти доброго інвестора, бажано авіакомпанію, щоб аеропорт став базовим для неї, тоді це дасть швидкий розвиток. Найголовніше – це в жодному випадку не роздавати землю аеропорту і не будувати ніяких приміщень в охоронній зоні аеропорту, бо це його повністю знищить».
Дмитро Чортків.
Фото - uk.wikipedia.org.