Допомагають розвиватися та долати наслідки війни: як у львівському LEVCHYK SPECTRUM HUB працюють із внутрішньо переміщеними дітьми з розладами спектра аутизму.
Розлади аутистичного спектра – це стани, які виникають внаслідок порушення розвитку головного мозку і характеризується вродженим та всебічним дефіцитом соціальної взаємодії та спілкування.
Такі вразливі до змін у житті, їх може травмувати занадто яскраве світло чи гучні звуки, вони можуть поводитись дещо інакше чи мати свої особливі ритуали, що допомагають врівноважувати емоційний стан.
Як такі діти переживають досвід внутрішнього переміщення через війну, а також як у Львові їм допомагають розвиватися, покращувати свої навички та адаптуватися до нового середовища, дізнавалось Гал-інфо.
Що це за проєкт та як він працює
У 2023 році фонд “Майбутнє для України” відкрив у Львові LEVCHYK SPECTRUM HUB для дітей із розладами спектра аутизму, які виїхали разом зі батьками із зони бойових дій.
Команда прагне створити для дітлахів безпечний простір, у якому вони зможуть розвиватися, адаптуватися до нових умов та згодом інтегруватися у суспільство.
“Ми працюємо з дітьми від 3 до 12 років, які офіційно мають статус ВПО та підтверджений діагноз – розлад аутистичного спектра. Наші послуги для цих дітей – абсолютно безкоштовні. З батьками ми підписуємо річний контракт, а для дітей обираємо індивідуальну програму корекційних занять. Зокрема, вони можуть відвідувати логопеда, спеціаліста із сенсорної інтеграції, фахівця з прикладного аналізу поведінки”, – розповідає директор LEVCHYK SPECTRUM HUB Богдан Хомин.
Наразі, за його словами, центр регулярно відвідують 33 дитини з Південних та Східних регіонів, а також триває набір нових дітей на безоплатні корекційні заняття. Усі вони мають власний розклад занять, однак їхня кількість не перевищує 6 годин на тиждень, щоб не перевантажувати дітей.
“Коли дитина приходить до нас на первинну консультацію, для початку ми проводимо тестування, щоб виявити, які навички та показники є дефіцитарними. Далі створюємо для неї індивідуальний маршрут, прораховуємо оптимальну кількість занять та їхню специфіку. Комусь, можливо, вже не актуальна послуга логопеда, бо достатньо добре розвинені навички, а комусь навпаки потрібен запуск мовлення. Іншій дитині водночас може бути необхідно більше занять з прикладного аналізу поведінки. Ми враховуємо індивідуальні потреби кожного і так розробляємо програму роботи”, – пояснює методистка LEVCHYK SPECTRUM HUB Людмила Мамалига.
Вона додає, що формат роботи з дітьми адаптовують до їхнього віку. Так, для малюків до 5 років обирають ігрову форму, з молодшими школярами працюють більше над тим, щоб діти мали змогу засвоювати необхідні для свого віку знання, а з підлітками зосереджуються на соціально-побутовому орієнтуванні.
Як тут допомагають внутрішньо переміщеним дітям з аутизмом
Розвиток соціально-комунікативної сфери у дітей з розладом аутистичного спектра – це одна з головних задач центру. Адже, як пояснює Людмила Мамалига, саме певна соціальна неадаптованість та порушення соціального контакту є характерними для цих дітей.
Також фахівці активно працюють над сенсорною інтеграцією дітей. Такі дітлахи, до прикладу, можуть бути гіперчутливими до шуму, мати порушену тактильність, а відповідні заняття допомагають їм внормувати ці особливості.
Для того, щоб робота була максимально ефективною, у хабі обладнали кімнати для різних цілей. Зокрема, у центрі є окремий кабінет для занять з прикладного аналізу поведінки, дві сенсорні кімнати, одна з них є темною та зосереджена на тому, щоб давати змогу дітям заспокоюватися і розвантажуватись, кімната для логопеда, а також у процесі триває облаштування приміщення для музичної терапії. Крім того, у перспективі у центрі додадуться заняття з арт-терапії та з'явиться можливість працювати з нейропсихологом.
У центрі додають, що діти, які мають досвід внутрішнього переміщення через війну, так само пережили стрес, як дорослі чи нейротипові діти.
“Діти з розладом аутистичного спектра – це перш за все діти. І вони так само відчувають стрес через війну та переїзд. Однак їхня особливість в тому, що вони не завжди можуть пояснити, що з ними відбувається, що вони відчувають. У них повністю змінилося середовище, тож наша задача допомогти їм адаптуватися”, – наголошує Людмила Мамалига.
Підтверджує це і мама хлопчика, який відвідує заняття у центрі. Андрійкові 5 з половиною років і через повномасштабне вторгнення він разом з мамою та старшим братом і сестрою був змушений переїхати з міста Щастя, що на Луганщині, до Львова.
“Ми довго шукали, де займатися, і у лютому 2023 року потрапили сюди. До цього Андрій майже не розмовляв. Зараз він, звичайно, не ідеально говорить, але добре повторює, і найголовніше, що він став усе розуміти. Я дуже рада, що ми тут займаємось, тим більше, що це безкоштовно. Курси реабілітації, які я знаходила, були доволі дорогими, я б не змогла забезпечити 6 годин занять на тиждень, бо я також маю двох старших дітей”, – ділиться мама хлопчика Вікторія Гарузд.
Вона додає, що Андійко наразі відвідує заняття за всіма напрямками, але найбільше полюбляє сенсорну інтеграцію. Загалом хлопчик отримує задоволення від занять і кожен раз радіє, коли вони їдуть з мамою до LEVCHYK SPECTRUM HUB.
“Він для мене – герой. У 5 рочків сидіти й вчитися – це важко для будь-якої дитини. А він дуже старається. Для мене прогрес, який ми отримуємо завдяки заняттям тут, – це велике полегшення. Він може допомогти мені щось у побуті, сам вдягається, збирає іграшки. Звичайно, у нього теж бувають дні, коли він вередує, і це нормально. Єдине, що йому складніше у тому, що він не завжди може до кінця зрозуміти, що з ним, і сказати про це, але тут потрібне терпіння”, – наголошує Вікторія Гарузд.
Жінка каже, що цей хаб певною мірою їх врятував, бо результат, який Андрійко отримує від занять, дійсно покращує його життя та допомагає їм адаптуватися у новому місті.
Підготувала Олеся Філоненко