Шість років тому львів'янам презентували стратегію розвитку громадського транспорту Львова, яка зокрема передбачала створення в місті мережі перехоплюючих паркінгів.
Фото: Depositphotos
Перехоплюючий паркінг (Park & Ride) - це спеціально обладнана автостоянка, розташована на периферії великих міст або поблизу великих транспортних вузлів (станцій метро, залізничних станцій, автобусних терміналів). Основна мета таких паркінгів - зменшення автомобільного навантаження на центральну частину міста.
В листопаді 2018 року, тодішній заступник директора департаменту житлового господарства та інфраструктури ЛМР Андрій Білий, презентував львів'янам стратегію розвитку громадського транспорту Львова. Одним з важливих пунктів даної стратегії було створення у Львові мережі паркінгів Park & Ride, з яких люди зможуть пересідати на якісний громадський транспорт. Стратегія передбачала створення 6-ти паркінгів на ключових в'їздах до міста.
В жовтні 2021 року, про перехоплюючі паркінги розповідав депутат ЛМР від Самопомочі Андрій Стець. Він повідомив, що перший такий паркінг у Львові буде облаштовано навпроти ТЦ «Кінг Крос». Роботи повинні були розпочати в 2022 році.
Як і багато інших стратегій та програм, обіцяних львів'янам, станом на листопад 2024 року, попри неодноразові обіцянки, жоден з перехоплюючих паркінгів так і не був збудований. І ось сьогодні, через 6 років, в Львівській міській раді знову згадали про створення мережі Park & Ride. На цей раз у вигляді програми створення перехоплюючих паркінгів та розвитку супутньої інфраструктури на території Львівської міської територіальної громади. Термін виконання даної програми з 2025 до 2030 року.
"Перехоплюючі паркінги потрібні, коли функціонує прогнозований та якісний громадський транспорт. Це ключова річ. Бо якщо немає якісного громадського транспорту, то ніхто не буде залишати свою машину і потім невідомо, як добратися до центру міста.
Тому, в стратегії 18-го року більший акцент був саме на розвиток громадського транспорту і впровадження електронного квитка. І наступний етап після того - впровадження перехоплюючих паркінгів. Це дало б можливість стимулювати людей з приміських напрямків лишати свої автівки і далі їхати на місткому громадському транспорті. Тоді можна було б робити різноманітні промоакції, до прикладу спільний квиток на паркування і проїзд, або ще якось стимулювати людей залишати автомобілі. Але наразі е-квиток досі не запроваджений в повному обсязі, то й потреба перехоплюючих паркінгів є досить сумнівною", - прокоментував Гал-інфо історію запровадження перехоплюючих паркінгів Андрій Білий.
Як зазначив в коментарі Гал-інфо, керівник транспортної комісії Львівської міської ради Ігор Зінкевич найбільша проблема створення перекоплюючих паркінгів — це підготовка і адаптації до них транспортної мережі.
"Я зараз чекаю від в.о. керівника управління транспорту ЛМР Олега Партики, щоб він зібрав команду і мені врешті-решт показали плановану транспортну мережу. Тому що найбільша проблема створення перекоплюючих паркінгів — це підготовка транспортної мережі. Крім того, я не відступив від свого бажання створити "міський експрес" і його також необхідно буде інтегрувати в цю систему разом з системою електронного квитка. А далі будемо говорити про впроваджування якихось бонусів, які повинні мотивувати водіїв використовувати громадський транспорт і залишати свої автомобілі на паркінгах", - зазначив Зінкевич.
То, що ж пропонують львів'янам та гостям міста на цей раз.
Як зазначають автори програми, основною метою перехоплюючих паркінгів є водії приватних автомобілів, які прямують у центральну частину міста з населених пунктів агломерації. При наявності перехоплюючих паркінгів замість того, щоб їхати безпосередньо до центру міста, водії можуть залишити свої автомобілі у периферійній частині міста, після чого вирушити до центру міста на ГТ або іншому легкому персональному транспорті.
До 2030 року в місті знову обіцяють облаштувати шість паркінгів Park & Ride:
- перехрестя вулиць Городоцька – Збиральна
- вул. Личаківська (біля № 281)
- вул. Стрийська (біля Іподрому)
- вул. Зелена (біля № 407)
- вул. Б. Хмельницького (біля № 291)
- перехрестя вулиць Т. Шевченка – І. Величковського
На даних паркінгах обіцяють облаштувати зелені насадження, зарядні станції для електромобілів, пункти оренди велосипедів чи електросамокатів для подорожей містом, невеликі магазини або кафе для зручності користувачів, автоматизовані модульні туалети, туристичні інформаційні знаки та путівники містом та місця для стоянки великих туристичних автобусів. Не менше 10% місць буде передбачено для паркування осіб з інвалідністю. Також паркінги будуть обладнані системою відеонагляду та забезпечені охороною.
Відповідальними виконавцями Програми є ЛКП ʺЛьвівавтодорʺ, ЛКП ʺІнститут просторового розвиткуʺ, департамент природних ресурсів, будівництва та розвитку громад та районні адміністрації.
Нагадаємо, принцип роботи паркінгів Park & Ride передбачає, що водії залишають свої автомобілі на вїзді в місто, а далі користуються громадським транспортом.
Основаними перевагами такої системи є зменшення заторів у центрі міста, скорочення викидів вихлопних газів, економія часу та коштів водіїв на пошук паркування в центрі та зниження навантаження на паркувальну інфраструктуру центральної частини.
Такі паркінги успішно функціонують у багатьох європейських містах, зокрема в Празі, Відні, Мюнхені, Амстердамі та інших, допомагаючи розвантажити центральні райони від надмірного автомобільного трафіку. Тарифікація зазвичай побудована так, щоб заохотити використання громадського транспорту - часто вартість паркування включає квиток на громадський транспорт не лише для водія, але і для пасажирів даного автомобіля або надається значна знижка при його придбанні.
Чи зможуть у Львові за 12 років виконати обіцянку, чи згодом продовжать програму ще на десяток років, як практикують з іншими програмами, покаже час.
А тим часом нагадаємо, нашим читачам про ще одну невиконану обіцянку міської влади - одинадцять підземно-надземних паркінгів які повинні були з'явитись у центральній частині Львова згідно з обіцянками 2006 року.