З переходом громади на прямі бюджетні відносини, без посередництва районів та області, спрощується процедура надходження коштів до жителів кожної громади, наближуються адміністративні послуги, покращується якість освітніх і медичних. За підсумками 2015-2016 рр очевидно, що громада має втричі більше доходів на одного мешканця, а також величезні можливості для бізнесу
Кожен, хто працює у сфері приватного підприємництва, розуміє, що таке усунення бар’єру і посередництва районного управління. Коли всі питання можна вирішити у межах ОТГ, порадившись із головою і отримавши підтримку депутатів, тим більше, якщо ти мешканець громади і всіх, хто приймає рішення знаєш особисто. Якщо раніше районна адміністрація формувала, а рада затверджувала стратегію розвитку району, то тепер кожна громада зможе розробити свій план розвитку території. Інша справа, що не всі громади готові самостійно вирішувати питання, які стоять на порядку денному. Але, для цього є ряд організацій, які і план розвитку території допоможуть написати, і з підготовкою кадрів готові допомогти, і надати різного роду консультації. Для допомоги нам із впровадженням цієї реформи, ЄС спільно з країнами-членами: Данією, Німеччиною, Польщею та Швецією створили програму підтримки українського уряду у впровадженні децентралізації, зміцненні кадрового потенціалу місцевого самоврядування та системної підтримки Центрів надання адміністративних послуг (ЦНАП) на суму 102 млн євро. Аналогічну програму DOBRE реалізують наші американські партнери на суму 50 млн доларів.
Повноваження ОТГ
Повноваження територіальних громад в Україні визначаються статтею 143 Конституції України: Територіальні громади села, селища, міста безпосередньо або через утворені ними органи місцевого самоврядування управляють майном, що є в комунальній власності; затверджують програми соціально-економічного та культурного розвитку і контролюють їх виконання; затверджують бюджети відповідних адміністративно-територіальних одиниць і контролюють їх виконання; встановлюють місцеві податки і збори відповідно до закону; забезпечують проведення місцевих референдумів та реалізацію їх результатів; утворюють, реорганізовують та ліквідовують комунальні підприємства, організації і установи, а також здійснюють контроль за їх діяльністю; вирішують інші питання місцевого значення, віднесені законом до їхньої компетенції.
Згідно чинного законодавства ОТГ має право утворення цільових фондів, прийняття рішень щодо здійснення місцевих запозичень, може приймати рішення щодо надання пільг по місцевих податках і зборах, а також земельному податку. Отже, безпосередньо у громаді можна домовитися про податкові пільги, які суттєво полегшать господарювання.
Особливе значення можна відвести прийняттю рішень щодо надання згоди на організацію співробітництва територіальних громад. Справа в тому, що завдяки Закону України "Про співробітництво територіальних громад" територіальна громада села, селища чи міста може суттєво економити кошти громади, утворюючи спільно з сусідньою громадою комунальні підприємства чи інфраструктурні об’єкти, як це робиться у окремих областях. Наприклад, можна придбати сміттєвоз, який обслуговуватиме дві і більше громади, чи створити пожежну частину, як у Хмельницькій і Полтавській областях. Спільно прокладати дороги, як це вже працює в Івано-Франківській області.
Повноваження ОТГ наглядно демонструє формула ОТГ=МОЗ (місто обласного значення).
Тут можна буде отримати всі соціальні послуги, які зараз надаються тільки в райцентрі. У ОТГ також можна отримати казначейське обслуговування і про пенсійне забезпечення, йдеться також і про нарахування різних соціальних виплат та субсидій. Об’єднані громади за рахунок власних надходжень зможуть розвивати і медичну сферу. Всі питання адміністрування тепер надаються з єдиного центру ЦНАП. Їхня кількість по Україні невпинно росте. За даними Міністерства економічного розвитку і торгівлі України вже працюють 668+45 територіальних підрозділів+18 віддалених робочих місць ЦНАП, із них 44 працюють в ОТГ.
Фінансові питання громади
Є три фінансові складові громади: власні кошти, дотації і субвенції, а також спонсорські кошти. Власні кошти формуються із 60% ПДФО (зараз 0%); право розпоряджатися землями на території громад; 25 % екологічного податку; 5% акцизного податку з реалізації підакцизних товарів; 100% єдиного податку, 100% податку на прибуток підприємств та фінансових установ комунальної власності; 100% податку на майно (нерухомість, земля транспорт).
Для того, аби мати достатню кількість власних коштів, до чого прагне кожна громада, місцеві мешканці самостійно вирішують, що на їхній території повинно бути, які екологічні показники для них є допустимі і які підприємницькі об’єкти для них є доступні в силу географічного розташування, демографічних показників тощо.
Кожен платник податку ПДФО повинен розуміти, що авторитетом і повагою у громаді він буде користуватися за умови сплати податку у місці господарювання. Тоді, керівництво громади буде поблажливо ставитися до його діяльності і, навіть, сприятиме. Наприклад, організує зупинку громадського транспорту поблизу підприємства, для зручності добирання працівників, підремонтує чи прокладе дорогу, піде на зустріч зі змінами водопостачання чи водовідведення, облаштує благоустрій прилеглих територій тощо.
Наявність коштів у громаді згодом ставатиме циклічною. Кожна громада буде зацікавлена, щоб зароблені на її території кошти було на що витратити (розваги і дозвілля для дітей і дорослих). Соціально-економічний розвиток громади сприятиме цьому.
Чому бізнесу потрібно активізуватися?
Оскільки ми все тісніше співпрацюємо із країнами Європейського Союзу, то прозорий ринок землі у нас мусить бути. Це наразі питання часу, а точніше 2-3 років. Ми, звісно, раді іноземному капіталу у нашій державі, але своїм ініціативним і винахідливим людям, склавши руки сидіти не варто. По-перше, їм потрібно скористатися нагодою, коли процедури отримання землі і майна в оренду можна вирішити на рівні однієї ОТГ. Наразі також не існує шкали пріоритетності і високої конкуренції, бо згодом така може появитися, коли земля буде реалізовуватися на аукціонах. Також, для нас, громадян України, не потрібно робити інвестиційного внеску, що є суттєвою перевагою.
До активності нас повинна спонукати тенденція зменшення кількості зайнятих громадян у різних сферах економічної діяльності. Як видно із таблиці нижче, у період з 2012 по 2016 роки невпинно знижується кількість зайнятих в усіх видах господарювання. Є дві причини такого спаду; демографічне старіння населення і відтік робочої сили за кордон. Обидві тенденції не тішать.
Таблиця зайнятості українців за видами економічної діяльності у 2012-2016 роках1 (КВЕД-2010).
1 Розподіл загальної кількості зайнятого населення за видами економічної діяльності здійснено на основі комплексної оцінки шляхом інтеграції даних вибіркового обстеження населення (домогосподарств) з питань економічної активності, державних статистичних спостережень підприємств і адміністративної звітності. Дані за 2012-2014 роки наведено без урахування тимчасово окупованої території Автономної Республіки Крим та м. Севастополя, за 2015-2016 роки – також без частини зони проведення антитерористичної операції.
На чому можна заробити у громадах?
Більшість громад після свого утворення виготовили соціально-економічні паспорти, де можна знайти цікаву інформацію про місцевість, співвідношення площі державної, комунальної і приватної власності, кількість населення, дохідність тощо.
Якщо ви вже є підприємцем, то створіть свою раду на рівні ОТГ, вносьте свої пропозиції при формуванні бюджету, стратегії розвитку, фінансуванні комунальних об’єктів тощо. Розробіть власне бачення податкового навантаження, можливості кредитування, податку на землю. Запровадьте для усіх зрозумілі і прозорі правила ведення підприємницької діяльності. Вимагайте у своєї громади програми лояльності до бізнесу (у Німеччині 5 років дають підприємству на вирішення проблеми адміністративної чи екологічної, включно із уведенням державного адмінапарату, аби зберегти об’єкт господарювання).
Якщо у вашій громаді є комунальне підприємство, яке забирає велику частину бюджету ОТГ – подумайте чи не краще його ліквідувати і створити ПП, яке буде надавати аналогічну послугу набагато якісніше.
Пошукайте у сусідніх ОТГ партнерів. Пам’ятайте, найдавніші італійські винороби виживають за рахунок того, що спільно покривають збитки тих, у кого цього року не було урожаю. Так вони зберегли багатоманіття сортів винограду.
Якщо ви не є підприємцем, але маєте бажання це зробити. Не зволікайте! Для вас знайдеться багато цікавих видів діяльності.
Наразі у нас прогалини із сервісами логістики і транспортних перевезень, а дороги будуються швидкими темпами. Цього року Львівська область проклала 24% доріг від загальної кількості по Україні.
Чи не найбільша потреба у створенні кінцевого продукту виробів с/г виробництва, яке часто відрізняється від сировини лише наявністю упаковки і сертифікату. Отож, займіться цим.
Холодильне обладнання і збереження продукції. У Західній Україні бракує складів з підтримкою належного температурного режиму і вологості повітря.
Допоможіть селянам об’єднатися у кооперативи і виготовляти екологічно чисті продукти харчування. Часто їм потрібна лише ваша ініціатива і організація процесу.
Якщо ви маєте кошти, закупіть сміттєприбиральну і снігоочисну техніку, вона дуже потрібна для громад.
Тенденції останніх років такі, що кількість сільського населення в Україні стрімко зменшується. Наразі ці цифри співвідносяться 69,23/30,77 міського і сільського відповідно. У кожного, хто виріс у селі, чи приїжджав туди на канікули, село асоціюється із свіжим повітрям, водоймами, де можна і купатися і пити відразу ж, молоком і продуктами з грядки. Створіть таку можливість для міського мешканця отримати кошик відбірних продуктів з села до міста з доставкою додому. Ця ідея вам обійдеться не дорого, зате, як смачно і корисно.
І на завершення; кілька постійно працюючих господарств забезпечать стабільність адміністративної одиниці – громади, громада – області, а область – країни. Цей успіх у ваших працьовитих руках.