Агенція інформації та аналітики "Гал-інфо"
Агенція інформації та аналітики "Гал-інфо"
Слухай онлайн
Політика  |  Cуспільство

Дочасна агітація на Волині: хто і як

Політичні гравці на Волині розширюють дочасну агітаційну активність, використовуючи намети, газети і пакети з логотипами партій. Про це повідомляє «Опора».

Представники «Опори» на Волині після офіційного старту виборчої кампанії протягом 6-18 вересня зафіксували появу зовнішньої реклами, виявили нові факти встановлення інформаційних наметів з логотипами партій та поширення друкованої агітаційної продукції, а також спостерігали оновлення зовнішньої реклами тих політичних сил, які розпочали свою активність ще у серпні.

Окрім того, у Луцьку зафіксували псування щонайменше 6 білбордів партії «Опозиційна платформа – За життя».

Так, протягом періоду від старту виборчого процесу до 18 вересня включно у передвиборну кампанію активно «включилися» дві нові політичні сили – «Опозиційна платформа – За життя» та «Сила і честь», які раніше не мали реклами на теренах Волині.

Нові білборди та сітілайти

Протягом останніх двох тижнів у Луцьку з’явилися рекламні білборди партії «Опозиційна платформа – За життя». Рекламні плакати виконані в одному стилі. На них міститься логотип партії, її назва зі згадкою парламентської фракції та гасла про те, що «Опозиційна платформа – За життя» зможе «відновити мир, економіку, зберегти медицину».

Новий вид зовнішньої реклами поширила і партія «Громадянський рух «Свідомі». Йдеться про білборди із зображенням та іменем лідера партії Андрія Покровського та гаслом «Місцеві вибори – місцева команда».

Тричі за цей же період встигла оновити свою рекламну продукцію політична партія «За майбутнє». Зокрема, у всіх районах Волині зафіксували білборди, а в Луцьку також сітілайти, які містили колаж із зображеннями та іменами п’яти народних депутатів – Ігоря Палиці (очільник партії «За майбутнє»), Ірини Констанкевич, Ігоря Гузя, Степана Івахіва та Вячеслава Рубльова. Друковані матеріали містили надпис «За майбутнє Волині».

Зауважимо, що у селищі Шацьк аналогічні друковані матеріали дрібнішого формату на користь партії розклеїли у неналежних місцях – на електроопорах.

Разом з тим у різних районах з’явилися «Іменні»» білборди із народними депутатами, які балотуватимуться до Волинської обласної ради, про що повідомили під час партійної конференції партії 18 вересня. Зокрема, у селищі Маневичі розмістили білборд із Іриною Констанкевич, назвою партії та гаслом «Ти - господар на своїй землі!». Аналогічні білборди із зображенням Ігоря Гузя розмістили у Володимир-Волинському районі, з Вячеславом Рубльовим – у Луцькому, а зі Степаном Івахівим – у Ковельському.

Окрім того, в обласному центрі виявлені білборди та сітілайти у «фірмових» кольорах партії із зображенням її лідера Ігоря Палиці із гаслами «За майбутнє Луцька. Ігор Палиця» та «За майбутнє. Досвідчений лідер – сильна економіка. Ігор Палиця».

17 серпня у Луцьку знову розпочали оновлення реклами цієї партії. Зокрема, на низці білбордів замінили постери. Тепер вони не містять імен чи зображень політиків, натомість на них написано «Політична партія  За майбутнє успішної країни. Приєднуйся!». Відповідні матеріали містять вихідні дані.

Оновили й зовнішню рекламу партії «Слуга народу». На білбордах та сітілайтах з’явилися матеріали у «фірмових» кольорах партії та із написами «Зе! Місцеві. Слуга народу. Буде так, як вирішиш ти. Волинь – це ти!» та аналогічним написом про Луцьк.

У Володимирі-Волинському, натомість, зафіксували зовнішню рекламу на користь потенційного кандидата на посаду міського голови Володимира-Волинського Максима Клим’юка, про напад на автівку якого ОПОРА нещодавно повідомляла. На білборді міститься гасло «Змінимо Володимир разом».

Окрім того, у місті з’явилася реклама політичної партії «Сила і честь», якої раніше на території області не фіксували. Йдеться про білборди із написом «Волинська обласна організація політичної партії Ігоря Смешка «Сила і честь». Команда міського голови Петра Саганюка.

У Луцьку зафіксували появу нових білбордів на користь Народного Руху України. Матеріал містить логотип та назву партії, а також гасло «Луцьку потрібен Рух».

Масове псування реклами однієї партії

Протягом згаданого періоду у Луцьку залили червоною фарбою щонайменше шість білбордів, на яких розміщена рекламна продукція на користь партії «Опозиційна платформа – За життя».

Зокрема, два перші білборди із зіпсованою фарбою рекламою представники Громадянської мережі ОПОРА виявили ще 11 вересня на вулиці Конякіна, наступного дня два ідентичні друковані матеріали зовнішньої реклами було зафіксовано на проспекті Соборності.

На білбордах міститься логотип партії «Опозиційна платформа – За життя», назва партії та гасла: на одному друкованому матеріалі – «Зможемо відновити економіку», на іншому – «Зможемо відновити мир». Ще один випадок пошкодження друкованого матеріалу цієї ж політичної сили виявили представники ОПОРИ 15 вересня на проспекті Президента Грушевського, поблизу залізничного вокзалу. Разом з тим, 17 вересня було зафіксовано ще одну зіпсовану політичну рекламу партії на проспекті Відродження. Останній виявлений друкований матеріал містив гасло «Зможемо зберегти медицину».

Зауважимо, що поблизу цих білбордів розмішувалася політична реклама на користь інших партій, проте її невідомі зловмисники не псували.

Начальник управління організаційно-аналітичного забезпечення та оперативного реагування Головного управління Національної поліції у Волинській області Віталій Ковальчук прокоментував ОПОРІ, що щодо пошкодження вище вказаної продукції до поліції жодних повідомлень та скарг не надходило.

Зауважимо, що після реєстрації кандидатів згідно із частиною 2 статті 157 Кримінального кодексу України перешкоджання вільному здійсненню виборцем, учасником референдуму свого виборчого права або права брати участь у референдумі, перешкоджання діяльності іншого суб’єкта виборчого процесу, процесу референдуму, ініціативної групи референдуму, комісії з референдуму, члена виборчої комісії, члена ініціативної групи референдуму, члена комісії з референдуму або офіційного спостерігача при виконанні ними своїх повноважень чи здійсненні своїх прав, поєднані із застосуванням насильства, знищенням чи пошкодженням майна, погрозою застосування насильства або знищення чи пошкодження майна, - буде каратися обмеженням волі на строк від двох до п’яти років або позбавленням волі на той самий строк. 

Намети, газети та інші матеріали з ознаками агітації

У вказаний період на Волині також зафіксували поширення партійних газет та листівок. Це відбувалося або шляхом розповсюдження із інформаційних наметів, або ж їх розносили партійні активісти по будинках. Разом з тим, у Луцьку було зафіксовано кілька фактів розміщення друкованих матеріалів у формі листівок у брендованих партійними символами пакетах у під’їздах житлових будинків.

На початку вересня у Луцькому районі поширювали випуск №1 «загальнополітичного видання» партії «За майбутнє» за серпень. Він містить інтерв’ю із Ігорем Палицею, а також публікації про інших представників партії та публікації стосовно участі України у міжнародних переговорах, міжнародного вектору розвитку держави, економічного патріотизму тощо.

У селищі Шацьк Ковельського району по будинках розносили «обласну газету» «Волинь. За майбутнє». На першій шпальті тут – публікація про те, що Ігор Чайка балотуватиметься на посаду Ковельського міського голови. Також видання містить статті про інших діячів ковельського району – наприклад, очільника Заболоттівської громади Валерія Свіржевського та керівника Голобської громади Сергія Гарбарука.

У селищі Маневичі Камінь-Каширського району активісти від партії ВО «Батьківщина» поширювали партійну газету «Батьківщина Волині». Видання містить звернення голови обласної парторганізації Андрія Козюри, а також статті про активних політиків від партії у регіоні. На останній шпальті описують 10 переваг партії.

У місті Луцьк зафіксували поширення газети ВО «Батьківщина» із партійного намету. Зокрема, перехожі тут отримували випуск №5 «Баткьівщини Волині». На першій шпальті зображена потенційна кандидатка на посаду міського голови Луцька від партії Ірина Чебелюк. Загалом же газета містить інтерв’ю із нею, а також інформацію про здобутки за каденцію 6 депутатів Луцької міської ради,  та теж описує 10 переваг «Батьківщини».

До того ж, у місті Луцьк в окремі будинки приносили пакети з партійною символікою, котрі містили листівки про потенційну кандидатку Ірину Чебелюк та потенційного претендента на депутатський мандат від партії ВО «Батьківщина» Олександра Козлюка. Пакети із стилізованим зображенням замку на тлі червоного серця, надписом «Моя Батьківщина». Олександр Козлюк» залишали на ручках дверей у кількох будинках Луцька.

«Наметову» активність продовжують проявляти в обласному центрі представники ВО «Свобода». Зокрема, із намету на центральній площі поширювали газету всеукраїнського об’єднання «Свобода» за 3-9 вересня. Вона містить матеріал про депутата Волинської обласної ради від ВО «Свобода» Анатолія Вітіва, інтерв’ю із потенційним кандидатом на посаду Нововолинського міського голови Андрієм Бадзюнем, інформацію про майбутнє висування у мери Ковеля заступника голови Волиньради Юрія Поліщука тощо.

Також спостерігачі ОПОРИ зафіксували один факт поширення друкованої продукції партії «Громадянський рух «Свідомі» у Луцьку. Це трапилося перед початком партійної конференції Волинської обласної організації партії із висування кандидатів, котра відбулася 15 вересня. Поблизу приміщення РЦ «Промінь» встановили шість наметів із логотипом партії, із яких поширювали партійну газету а також брендовані логотипом партії гелеві кульки.

Видання із логотипом та назвою партії «Газета твого міста», власне, інформувала про висування кандидатів від партії та наводила їхні вислови чи факти із біографій.

Нагадаємо, ОПОРА ще із серпня фіксує появу на Волині зовнішньої реклами політичних партій та потенційних кандидатів. Вже після початку виборчого процесу спостерігачі повідомляли про нові прояви активностей з боку політичних гравців.

Зауважимо, що до моменту висування кандидатів для участі у місцевих виборах 25 жовтня політичні партії не є суб’єктами виборчого процесу. Відтак, розміщення та поширення друкованої продукції на їх користь не можна розцінювати як порушення чинного виборчого законодавства. Втім, такі дії з боку потенційних учасників виборчого процесу є порушенням міжнародних стандартів щодо проведення агітації і можуть містити ознаки порушення принципу рівності щодо інших потенційних суб’єктів виборчого процесу. Також нагадаємо, що кандидати у депутати, кандидати на посади голів стають суб’єктами виборчого процесу і можуть розпочинати свою передвиборну агітацію на наступний день після офіційної реєстрації.

Відповідно до частини 1 статті 51 Виборчого кодексу України передвиборна агітація – це здійснення будь-якої діяльності з метою спонукання виборців голосувати за або не голосувати за певного кандидата, партію (організацію партії) - суб’єктів виборчого процесу. Передвиборна агітація може здійснюватися у будь-якій формі та будь-якими засобами, що не суперечать Конституції України та законам України. Передвиборна агітація, поза іншим, може проводитись у формі розповсюдження виборчих листівок, плакатів та інших друкованих агітаційних матеріалів чи друкованих видань, в яких розміщено матеріали передвиборної агітації, а також розміщення друкованих агітаційних матеріалів чи політичної реклами на носіях зовнішньої реклами.

Згідно з частинами 1, 3 статті 52 Кодексу передвиборна агітація розпочинається кандидатом, партією (організацією партії) наступного дня після дня прийняття виборчою комісією рішення про реєстрацію кандидата (кандидатів) і закінчується о 24 годині останньої п’ятниці перед днем голосування. Передвиборна агітація у період виборчого процесу поза строками, встановленими у цій статті, забороняється.

Якщо ви знайшли помилку, видiлiть її мишкою та натисніть Ctrl+Enter.
НА ГОЛОВНУ