Слухай онлайн
Cуспільство

Електросамокат - пішохід чи транспортний засіб?

Електросамокати дедалі більше набирають популярності серед людей, адже вони дуже зручні та їх можна орендувати за вигідною ціною. Однак їхній правовий статус не визнаний на законодавчому рівні, що спричиняє багато проблем.

Не зрозуміло до якої категорії їх відносити, адже одні їздять на тротуарі, другі - на велосипедних доріжках та узбіччям, а треті – посеред дороги. При створенні дорожньо-транспортної пригоди не зрозуміло як справедливо оцінювати ситуацію. Судді не мають чіткого розуміння як діяти, тому приймають рішення опираючись на власні судження. До прикладу, ми проаналізували два випадки з електросамокатами, вироки яких прямо суперечать один одному.

Перший випадок

У серпні минулого року в Чернівцях сталось зіткнення особи, яка керувала електросамокатом з водієм автомобіля на дорожній частині руху. Внаслідок цього і автомобіль і електросамокат отримали механічні пошкодження. Особа з електросамокатом не врахувала дорожньої обстановки, адже виїжджала з прилеглої території вулиці проти дозволеного руху на вулицю з одностороннім рухом. 

Ключовим у цій справі є те, що суддя Першотравневого районного суду м. Чернівці розглянувши матеріали, які надійшли від Управління Патрульної поліції, визнав винним електросамокатиста у вчиненні адміністративного правопорушення. Керуючись Правилами дорожнього руху, йому призначили адміністративне стягнення, у вигляді невеликого штрафу. 

Згідно з вимогами Правил дорожнього руху, порушення яких висунули винуватцеві в суді, електросамокатиста оцінювали як пішохода.

4.3. За межами населених пунктів пішоходи, які рухаються узбіччям чи краєм проїзної частини, повинні йти назустріч руху транспортних засобів.

Особи, які рухаються узбіччям чи краєм проїзної частини в кріслах колісних без двигуна, ведуть мотоцикл, мопед або велосипед, повинні пересуватися в напрямку руху транспортних засобів.

4.10. Перед виходом на проїзну частину з-за транспортних засобів, що стоять, та будь-яких об'єктів, що обмежують оглядовість, пішоходи повинні впевнитись у відсутності транспортних засобів, що наближаються.

4.14. Пішоходам забороняється:

д) рухатися по автомагістралі чи дорозі для автомобілів, за винятком пішохідних доріжок, місць стоянки і відпочинку. 

Другий випадок

У квітні 2021 року в місті Запоріжжя жінка рухалась на електричному самокаті по тротуару, який розташований вздовж проїзної частини. Об`їжджаючи потерпілу вона зачепила її ліктем, після чого вони впали на  асфальтобетонне покриття. Спочатку потерпіла відмовилась від госпіталізації через те, що була у шоковому стані, сподівалась, що їй стане краще і вона зможе піти додому, тому вони розійшлись. Проте пізніше її було госпіталізовано, а на наступний день лікарі повідомили, що та отримала тілесні ушкодження середньої тяжкості. 

Розглядаючи справу, Шевченківський районний суд м. Запоріжжя визнав електросамокат транспортним засобом, як пристрій, призначений для перевезення людей і (або) вантажу, а також встановленого на ньому спеціального обладнання чи механізмів. Тому суд визнав винуватою жінку керуючу електросамокатом, адже згідно з Правилами дорожнього руху, рух транспортних засобів тротуарами і пішохідними доріжками – забороняється.

Особі призначили покарання у вигляді позбавлення волі, звільнивши від його відбування з іспитовим терміном в 1 рік. Окрім цього, суд частково задовольнив цивільний позов та стягнув 127 тис грн за матеріальну, моральну шкоду та витрати на правничу допомогу.

{{1}}

Варто додати, напередодні сесія Львівської міської ради прийняла зміни до ухвали міської ради від 21.04.2011 № 376 “Про Правила благоустрою м. Львова“. Відповідно до яких людям, які керують електросамокатом дозволяється рух по велосипедних доріжках. У разі відсутності велосипедної доріжки користувач може рухатись по тротуару або пішохідною зоною, за умови дотримання швидкісного режиму. Електросамокатистам забороняється рухатися дорогами для автомобілів, трамвайними коліями, велосипедними та пішохідними доріжками з одностороннім рухом у протилежному напрямку.

Також в ухвалі ЛМР зазначили, що електросамокат це “персональний легкий електричний транспортний засіб – транспортний засіб (самокат, скутер, cігвей, гіроборд, гіроскутер, моноколесо тощо), що приводиться в рух за допомогою електричного двигуна потужністю до 3 кВт та здатний  розвивати швидкість понад 5 км/год, окрім крісел колісних“.

Так хто ж такі люди, які їдуть на електросамокатах: пішоходи чи водії транспортного засобу? Гал-інфо вирішили більш детально розібратися та обговорили це питання з юристами.

"Верховною радою України вчинялися спроби щодо врегулювання на законодавчому рівні питання використання легкого електротранспорту, зокрема зігвеїв, електросамокатів, гіроскітерів, гіробордів. Однак, станом на даний час законопроект, що пропонував врегулювати дані правовідносини в другому читанні і в цілому не був прийнятий.

Питання щодо правового статусу користувачів легкого транспорту наразі залишається невизначеним. Як наслідок, виникає неоднозначність судової практики в даній категорії справ, зокрема деякі суди все-таки визнають електросамокат транспортним засобом, а деякі ні.

Через так званий «правовий вакуум» виникають, як суперечності в правових висновках суду, так і конфлікти в суспільстві щодо порядку використання та експлуатації легкого електротранспорту.

Наразі у регіонах, які найбільше потерпають від даної ситуації, органи місцевого самоврядування намагаються на місцевому рівні закріпити правила користування легким електротранспортом, зокрема визначити місця експлуатації, максимальну швидкість чи вікові обмеження та ін., що в переважному дублює норми ПДР щодо користування велосипедами. 

Однак, допоки на законодавчому рівні не буде закріплений правовий статус та відповідальність користувачів легкого транспорту, виникатимуть як правові колізії, так і конфлікти в суспільстві на ґрунті порядку експлуатації зазначеного транспорту", - зазначив в коментарі Гал-інфо юрисконсульт АО Юридична ліга Віталій Якубович.

Фото: Depositphotos

Якщо ви знайшли помилку, видiлiть її мишкою та натисніть Ctrl+Enter.
НА ГОЛОВНУ