Сьогодні, 6 травня, відзначають День святого Юрія. Цей святий вважається покровителем Львова. У Національному музеї імені митрополита Андрея Шептицького, що у центрі Львова, зберігається більше як сотня ікон цього святого. Пропонуємо читачам простежити, як впродовж століть змінювався образ св. Юрія в іконографії.
Іконографія святих воїнів – це окрема тема, яка бере свій початок з Візантії.
Святий Юрій належить до найбільш шанованих святих в Україні, ще з часів Київській Русі. Київські князі обирали собі за покровителів святих воїнів. Зокрема, князь Ярослав Мудрий обрав собі за покровителя святого Юрія Змієборця.
Характерно, що святий Юрій уособлює собою перемогу. Змій, якого він уражає списом, є уособленням усього гріховного. Змій спокусив Адама і Єву в раю і є початком зла. Відтак, святого Юрія зображали, як переможця над цим злом.
Серед багатьох ікон святого мученика, які зберігаються в музеї, насправді унікальною є ікона св. Юрія Змієборця зі Станилі, що біля Дрогобича. Вона датується XIV ст. Ця ікона постійно перебуває у музейній експозиції.
Ікона є не лише візитівкою Національного музею у Львові, але й українського іконопису загалом. Це шедевр нашого іконописного мистецтва. Святий Юрій зображений на чорному коні, що в іконописі є рідкістю. Переважно його малюють на білому коні. Окрім того, на іконі нема ніяких додаткових сцен. Лише смуга позиму, червоний плащ як символ мучеництва і перемоги, та дуже лаконічна композиція. Присутня діагональ витягнутої руки, списа, що пробиває змія, та друга діагональ – здиблений кінь.
Ікона Св. Юрія Змієборця із с. Дальова, Лемківщина (тепер – Польща), яка датується ХV ст.
Тут ми бачимо розповідь із життя святого Юрія. На цій іконі він вже зображений на білому коні. На чільному місці одне із чуд, коли він перемагає змія. Тут ми вже бачимо цілу сцену. Царівна тримає на мотузці зв’язаного змія. З палацу спостерігають цар і цариця, показано середньовічне місто, замок і фортеця. Нижче зображені клейма зі сценами мучеництва. Колесування, пиляння при стовпі та усікновіння голови.
На цій іконі ми вже бачимо сегмент неба і руку Бога Отця, яка вказує на святого Юрія. Це символізує його богообраність і підтримку вищих сил у цьому поєдинку.
Ікона св. Юрія Змієборця кін. ХV – ХVІ ст. із с. Ступниця Львівська області. Це колоритна прозахідна ікона. Юрія тут зображено з мечем, а спис поламаний в тілі змія. Знову ж таки, з неба св. Юрія благословляє Бог Син. Тут цікаво розгортається сюжет, перед нами постає ціле середньовічне, розлоге місто. Змій вже зображений, як триголова потвора з вогненним язиком.
Одна з найкращих ікон є ікона Св. Юрія Змієборця із с. Журавин, (Бойківщина, тепер Польща), датована початком ХVІ ст. Юрій тут на білому коні. Бачимо на Юрію червоний плащ, як символ перемоги. Червона кінська збруя. Натомість тут немає зображення божої руки, але є промінчики, які символізують Святий Дух.
У золоті та сріблі: давні плащаниці, які зберігаються у Львові
У музеї також зберігається ікона Юрія Змієборця із с. Михнівка Волинської області, яка має чітке датування - 1683 р. Це барокове зображення святого Юрія. Бачимо реальний пейзаж, фортецю, місто. Тут чітко виділяється динаміка театралізованого дійства.
Нагадаємо, що історія Національного музею у Львові розпочинається 1905 роком. Тоді з ініціативи митрополита Андрея Шептицького був заснований «Церковний музей», основною збіркою якого було сакральне мистецтво, тобто освячені речі, які використовували під час Літургії.
Багато старовинних ікон у ХІХ - на початку ХХ ст. вважалися вже не модними, отож, їх переважно спалювали, або переносили з однієї церкви до іншої. Саме тому Митрополит Андрей Шептицький задумав заснувати музей, де б ці ікони зберігалися не лише як предмети культу, а як такі, що мають мистецьке значення.
1913 року урочистим актом Митрополит Андрей Шептицький передав приватну фундацію «Церковний музей» в дар українському народу.
На сьогодні Національний музей у Львові налічує понад 140 тис. експонатів.